Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Mino & Tauri, ale žádní minotauři!

mino-and-tauri-14

Všechno vypadá povědomě. Když jsem stál před bludištěm, myslel jsem, že mě nemůže nic překvapit. A tak, když ke vchodu přistála vesmírná loď, čekal jsem obrovskou příšeru s rohy. Říkali mi, že přiletí minotauři. Dokážete si tedy představit moje překvapení, když se z nitra plavidla vynořila dvojice malých mimozemšťanů. Představili se mi jako Mino a Tauri a v labyrintu prý budou bydlet!

Do bludiště s mimozemšťany nás zve autor Carlo A. Rossi, který vytvořil deskovou hru Mino & Tauri. Pod tímto jménem ji najdeme na pultech obchodů zásluhou vydavatelské společnosti Piatnik a zaujme nás barvičkami, protože k nim zpracoval ilustrace Marek Blaha. Jedná se o novou hru s razítkem roku 2017.

Krabice rozhodně prostoru nabízí dost pro všechno, co byste si pro takové bludiště představovali. A jsou tu také dva mimozemšťané, kteří se na víku radují z nalezených součástek pro svoji loď. Ta musela nouzově přistát a nyní její posádka bojuje o návrat zpět domů. K tomu budou hráči potřebovat vždy jednu ze čtyř oboustranných desek s bludištěm. Jednu si vyberou, upevní do zelených plastových stojanů a vloží do dna krabice. To bude sloužit jako základna. Bludiště totiž není jen tak ledajaké, ale vypadá trochu jinak podle toho, z jaké strany se na něj díváte.

mino-and-tauri-06

Ale aby bylo s čím hrát, budete kromě plánu potřebovat ještě sadu startovacích karet a především tucet karet s předměty. Oba balíčky je třeba před použitím zamíchat. Navíc nesmí chybět ještě dvě (nebo čtyři) karty s barvičkami. Jejich počet se liší podle zvolené týmové nebo soutěžní varianty. Stranou pak je třeba připravit také přesýpací hodiny a dvě figurky titulních hrdinů – jednu modrou a druhou červenou, obě s magnetickými nožičkami.

Na každou stranu stojícího plánu, tedy před jeden z protějších labyrintů, si sedne jeden z hráčů. Plán má vždy ve všech rozích uvedenou číslici (jedna až čtyři). Podle vylosované startovací karty přidrží spoluhráči z obou stran právě v tomto rohu figurky hrdinů. Ti se k sobě přichytí zásluhou magnetů a zůstanou na pozici držet.

Použili jsme slovo spoluhráči, protože hlavní verzi Mino & Tauri je kooperativní varianta.  Jakmile hráči otočí přesýpací hodiny, mohou se podívat na horní kartu balíčku s předměty a jejich první kolo je zahájeno. Hráči se nyní musí domlouvat a komunikovat, protože se nehraje na žádná kola. Hráči se nemusí na tahu střídat, ale posunují figurku. Ta nikdy nesmí překročit hranici v podobě křoví. Ale toto omezení platí pouze pro stranu aktivního hráče. Na protějším labyrintu v tu chvíli druhá postavička může klidně procházet zdmi a není to proti pravidlům.

mino-and-tauri-05

Posouváním si snaží hráči a jejich mimozemšťané najít co nejrychlejší cestu k předmětu, který vidí na kartě zadání. Jakmile se jim to podaří, odhalí novou kartu a hon může pokračovat. To všechno ale trvá pouze do chvíle, kdy uběhne písek v hodinách.

Po třech kolách celé snažení končí bez ohledu na to, kolik karet hráči posbírali. Svůj úspěch si mohou podle počtu bodů porovnat s připravenou tabulkou v pravidlech. Pouze v případě velkého množství nasbíraných součástek mohou Mino a Tauri letět zpět domů.

Mino & Tauri jsou pro děti ohromně lákavou hrou, protože v hlavní roli jsou tu magnety. Ty není na první pohled vidět, protože jsou ukryté ve figurkách. O to záhadněji to pro malé hráče vypadá a budou si to opravdu užívat.

mino-and-tauri-01

Kooperativní varianta funguje dobře, protože děti nutí mluvit. A tato komunikace je skvělým prvkem, díky němuž se malí dobrodruhové učí nové věci a procvičují si slovní zásobu, počty i hledání cesty v labyrintu. Nakonec je pouze o sbírání bodů, které řeknou dětem, jak uspěli, ale to není tak zásadní problém.

Pravidla jsou jednoduchá. Figurky jednoduše nesmí překračovat křoví, které slouží jako zeď. Ale pouze v určitém případě, protože s pomocí druhého hráče je možné zábranu projít. A tady vstupuje do hry komunikace. Oba hráči totiž mají na své straně plánu pouze šest z dvanácti předmětů a musí tak svému spoluhráči být schopní vysvětlit, kde se hledaný díl vesmírné lodi nachází a jak se k němu dostat.

Hra nabízí i soupeřivou verzi, ve které budou potřeba karty dvojic. To proto, že ji není možné hrát ve dvou, ale pouze ve vyšších počtech (tři a čtyři). Odehraje se několik kol, ve kterých si všichni budou střídat role a spoluhráče. I tady spolu musí hráči spolupracovat, ale výsledek jejich kola (jedno přesypání hodin) se zapíše na papír. A součet z několika snažení pak vytvoří celkový zisk každého hráče. Ten si vystřídá jako partnery všechny ostatní účastníky partie a bude tedy záviset na tom, jak se mu bude dařit ve všech kolech.

mino-and-tauri-10

Hry s měnícím se partnerstvím jsou skvělá zábava. Jednotlivých kol se vždy účastní pouze část ze všech hráčů, což pro některé z nich znamená čekání. Ale ono i samotné sledování snažení ostatních je zábava. A ta změna spoluhráčů ukáže u každého z účastníků, jak je šikovný v průměru. Tady není potřeba žádná tabulka pro měření úspěchů – kdo má nejvíce bodů po předepsaném počtu kol se stává vítězem.

Posouvání figurek po trase je sice jednoduchou, ale současně také skvělou zábavou pro malé děti už od šesti let. Toto věkové doporučení sedí velmi dobře a dokonce by mohly hrát i pětileté děti. V krabici jsou čtyři desky, což zaručuje variabilitu a také ztěžuje zapamatování rozložení uliček, pokud by mapek bylo méně. Herní doba je obecně skvělá a partie trvá nějakých patnáct minut.

Pokud byste chtěli Mino & Tauri hráč pouze ve dvou, pak na vás čeká výrazné omezení. Lze totiž pouze spolupracovat, protože soupeření je záležitostí více hráčů. Právě tři jsou nakonec ideální počet. Navíc se každý z účastníků dostane k tahu čtyřikrát (s každým ze dvou protivníků dvakrát – na každé desce jednou).

mino-and-tauri-09

Přesýpací hodiny tu nejsou tou ideální volbou. Pokud se hry účastní pouze dva hráči, pak nemají při řešení šanci a čas sledovat stav hodin. Proto je velmi těžké odhadnout moment, kdy už hráči dál posunovat figurku nesmí.

Mino & Tauri jsou zábava, ať už chcete spolupracovat nebo si poměřit síly. Jen na ten druhý způsob hry potřebujete alespoň tři hráče, jinak ji nelze vůbec využít. Hledání cesty je ale pro děti zdrojem legrace i nových dovedností. Mino & Tauri je moc fajn dětskou hrou.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorCarlo A. Rossi
IlustraceMarek Bláha
Vydavatel999 Games, AMIGO, Lifestyle Boardgames Ltd, Peaceable Kingdom, Piatnik, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 4
Herní doba15
Minimální věk6 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieChildren's Game, Deduction, Maze
MechanismyCooperative Game, Elapsed Real Time Ending, Hidden Movement, Real-Time
RodinaComponents: Magnets, Creatures: Dwarves & Gnomes
Alternativní názvyMino & Tauri, Zig & Zag, Пришельцы в кукурузе, 麥田圈尋寶

Více o hře.

Recenze: Mino & Tauri, ale žádní minotauři!
Mino & Tauri je elegantní dětskou hrou, ve které hrají roli magnety. Postavičky jsou propojené, ale současně prochází dvěma rozdílnými labyrinty. Posouvat figurku může vždy jen jeden ze spoluhráčů, přičemž při posouvání figurek musí hráči vždy spolupracovat. Jestli je ale výsledkem společná snaha dostat mimozemšťany ze Země nebo boj o vítězství, určí sami hráči volbou na začátku partie. Mino & Tauri sice měří čas přesýpacími hodinami, což není úplně ideální a soupeření ve dvou prostě nenabídne, ale stále zůstává super dětskou zábavou.
Klady:

+ patnáctiminutová partie
+ spolupráce i soupeření (střídání spoluhráčů)
+ magnety
+ od šesti let
+ čtyři různé mapy
+ nutí děti komunikovat
Zápory:

- ve dvou nelze soupeřit
- přesýpací hodiny se těžko sledují
- bodovací tabulka není ideálním způsobem měření úspěchu
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Člověče, nežer mě – dnes se zlobit nebudeme