Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Tribe – chci být členem kmene

tribe-13

Pokud chcete být členem nějakého kmene, musíte zapadat. A je jedno, jestli se jedná o skupinu lidí, která má deset milionů členů (například naše republika), fanatickou náboženskou skupinu o pár členech nebo kmen uprostřed pralesa. A někteří se po dlouhé a úmorné migraci musí zase do skupinek rozdělit, založit pořádnou kulturu, vzkvétat a dožít se dalších století. K tomu ale kmen potřebuje dostatek pýchy. Pomůžete jim?

Ono vám asi nic jiného nezbude, pokud si budete chtít zahrát deskovou hru Tribe. Ale nebojte, nečekají vás žádné hrůzné sociální zážitky. Autor Naotaka Shimamoto si na nás připravil pod záštitou společnosti itten novinku, kterou představil na veletrhu Spiel 2017 v Essenu. A jedinečnou grafickou podobu hře vnukl Yoshiaki Tomioka.

Do světa japonské kreativity zavítáme všichni alespoň v této recenzi, která začíná rozbalením černé krabice pokreslené různými kmenovými symboly. Hráče zaujmou v první řadě zajímavé velké šedé figurky, které slouží jako takové totemy. Jejich nohy je potřeba postavit do placatých stojánků a poté celou pětici rozestaví do kruhové formace.

tribe-07

Kolem nich připraví dvanáct (z patnácti) různobarevných tvarů jedinečných folklórních přívěšků. Ty jsou dřevěné a v půlkruhu spolu nikdy nesmí sousedit dvě stejné barvy. Ty jednodušší tvary pak umístí všechny do černého pytlíku – jsou tu různé tyčinky, vlnovky a kolečka (sedm typů) pěti barev. Každý z hráčů dostane tři žetony pýchy, které si položí před sebe a ze zbytku těchto srdíček vytvoří společnou zásobu na dosah.

Na začátku svého tahu hráč hodí kostkou, která určí jeho akci. Vždy to bude povinnost přidat novou ozdobu na jednu z postav. Někdy bude muset věřit svému hmatu při hledání jiného tvaru, než položil soupeř před ním (symbol ruky na kostce), jindy naopak musí následovat barvu nebo tvar (oko). A zatímco tyto dvě možnosti využívají pytlíku s obyčejnými ozdobami, třetí ikona je ucho a to znamená výběr z takzvaných folklórních ozdob.

Při vybavování figurek se hráči ale nemohou svobodně rozhodnout. Od začátku se postavičky pravidelně střídají v jasně daném pořadí ve směru hodinových ručiček. Hráči tedy v každém tahu dostanou šanci vybavit jinou figurku. Ale na figurky v různých pozicích je možné tuto ozdobu položit pouze jednou rukou a bez jejího pádu. Současně se ale nesmí dotýkat jiné ozdoby stejného tvaru nebo barvy.

tribe-01

A o co hráčům vlastně jde? Snaží se být prvním, kdo vybaví stejnou barvou nebo tvarem tři nebo pět různých figurek. Tím vytváří titulní kmeny a dostávají za to body pýchy – za tříčlenný kmen jeden žeton a za pětičlenný dva. Pokud ale některý z hráčů udělá chybu a některá z ozdob se jeho vinou dotkne stolu, musí dvě pýchy odevzdat zpět do banku.

Jenže to je pouze první část. Jakmile dojde zásoba žetonů pýchy nebo některého typu ozdob, postupuje hra do druhé (mnohem kratší) fáze nového věku. Tady už se vytvořily v kmenech osobnosti a bodování se nadále neřídí všemi figurkami, ale barvami a tvary na ramenou každé samostatné postavičky. I tady hráči sbírají i ztrácí body až do chvíle, kdy už není možné dále umisťovat ozdoby podle pravidel. V tu chvíli vítězí ten, kdo má ve svém držení nejvíce žetonů pýchy.

Autor deskové hry Tribe vzal klasické hry zaměřené na šikovnost a udělal s nimi trochu něco jiného. Dává totiž hráčům prostor k taktizování a především poskytuje všem zájemcům o tento typ her komplexní pravidla a zajímavou herní náplň. Ta totiž konečně není jen o umisťování prvků tak, aby nespadly.

tribe-16

No, on to i v této hře zůstává ústřední motiv vašeho snažení. To proto, že jakákoliv chyba je hodně drahá – dva žetony mají v této hře opravdu vysokou hodnotu. Jenže důraz na šikovné prsty je doprovázen dalšími možnostmi.

Na začátku všeho je ale kostka a náhoda určí, z jaké sady předmětů můžete vybírat. Především při losování naslepo hraje náhoda roli výraznou, protože barvu prostě hmatem neurčíte. Lze tedy pouze dedukovat na základě těch již použitých stejných tvarů, jakou máte šanci. Vybrat postavičku si hráč nesmí a už předem ví, kam bude ozdobu věšet. Tomu je ale možné uzpůsobit obvykle také výběr přívěsku.

Rozjezd partie je dost pomalý. Zpočátku je relativně jednoduché pokládat dílky tak, aby nespadly. Jenže jak čas utíká, najednou je stále těžší vše umístit podle pravidel. Hodně v tom má prsty pravidlo, že se nesmí dotýkat stejné tvary a barvy. Díky tomu jsou možnosti obvykle hodně omezené.

tribe-19

Body lze za každý kmen získat pouze dvakrát – jednou když dosáhne tří členů a podruhé, když naroste na maximum. Díky tomu je bodů celkem v partii na rozdávání docela málo. Proto je důležité nedělat zbytečné chyby. Ono vám riskování stejně nic nepřinese, protože se hráči nesnaží navzájem shodit. Právě ta chybějící konfrontace a konflikt je tou nejvážnější výtkou k jinak příjemně originální a zajímavé hře.

Partie trvá poměrně dlouho. Především první fáze se pohybuje kolem třiceti minut. Ta druhá už je pak velmi rychlá a dohromady vás nečeká víc než 45 minut balančního souboje. Pokud jsou ve hře čtyři soupeři, pak si na svůj tah obvykle chvilku počkáte a v mezičase nemáte příliš co dělat. Proto jsou lepší nižší počty, kdy bitva lépe odsýpá a dostanete více prostoru k realizaci.

Kde hra sbírá jednoznačně plusové body, je zpracování. Nádherné figurky i dřevěné ozdoby vytváří na postavičkách opravdu zajímavé tvary. Bohužel stejnou péči nedostaly žetony a pytlík, který není látkový, což je docela škoda. Žetony, ty jsou prostě takové obyčejné a úplně se nehodí do jinak luxusního vzhledu hry.

tribe-10

Tribe nás ale nakonec hodně překvapila. Hra sice je stále pouze porovnáním šikovnosti, ale do partie zasahuje spousta jiných zajímavých prvků. Díky tomu je hra opravdu bohatá, zajímavá a rozhodně není jednotvárná. S přibývajícími partiemi se přece jen průběh začne opakovat, ale zdaleka to není v takové míře, jako u klasických balančních her. Tribe je díky tomu opravdu zajímavým počinem, který ale bude v našich končinách těžko sehnatelný.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorNaotaka Shimamoto
IlustraceYoshiaki Tomioka
Vydavatelitten, Quality Beast
Rok vydání2017
Počet hráčů2 - 5
Herní doba60
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieAction / Dexterity, Ancient, Dice, Puzzle
MechanismyPattern Building, Pattern Recognition

Více o hře.

Recenze: Tribe – chci být členem kmene
Tribe od hráčů vyžaduje šikovné a pevné prsty. Pouze s nimi ale nevyhrajete, protože potřebujete také trochu taktiky a správného rozhodování. Sbírání bodů není tak úplně o tom, jak vysoko nebo bláznivě nové ornamenty umístíte, ale jak dobře se dokážete navigovat v jejich výběru. Hráči sice nejsou zdaleka pořád zainteresovaní a chybí konflikt, ale i tak nás Tribe rozhodně nenudil.
Klady:

+ překvapivě komplexní pravidla
+ krásné figurky a zajímavé pózy
+ zajímavá náplň partie
+ možnost volby
+ napětí
Zápory:

- drobná zaváhání ve zpracování
- chybí konflikt
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Nosíková – opomíjený smysl přichází na řadu