Internetový život stránky začíná až ve chvíli jejího spuštění. Jenže její narození obvykle provází složité přípravy a porodní bolesti. Technika zlobí, počítače si dělají co chtějí a do všeho toho se občas vyskytnou nějaké lidské chyby. I pečlivě otestovaný systém tak v den spuštění může pochybit a havarovat.
A když se pak systém spouští, všichni programátoři a technici jsou nastoupení v pozoru a čekají, jestli se vše rozjede podle plánu. Tomu se od nynějška bude říkat startovní horečka podle nové deskové hry Startup Fever. Ale jakmile se jednou narodí, tak všechno běží jako po drátkách a uživatelé přibývají. Nebo ne? A co všechno musíte udělat, abyste jejich myší kliky dokázali přilákat? I o tom je Startup Fever.
Autorem této deskové hry s originálním obchodním námětem je Louis Perrochon a grafická stránka je dílem Garyho Simpsona. Hra vznikla v roce 2011 jako dítko americké společnosti Meetpoint LLC a je distribuována společností Game Salute. Celé dílo by ale nejspíš nikdy nevzniklo, kdyby nebylo serveru Kickstarter a podpory fanoušků deskových her. Právě ti dokázali Startup Fever dovést za cílovou čáru a do krabice, která leží i u nás na stole.
Krabice samotná nemá nijak extra lákavý design a její zvláštně žlutou barvu byste nejspíš v obchodě přešli. Na víku jsou nakreslené nohy nějakého internetového pohlavára (pravděpodobně autorovy). Ovšem všechno zklamání z grafiky vám vynahradí obsah celého balení, ke kterému jsme se právě dostali.
Tím nejlepším a nejzajímavějším na celém balení jsou misky na dřevěné komponenty. Tentokrát se nejedná o petriho misky jako v rozšíření Pandemic: Nové hrozby (recenze), ale o pěkné nízké plechové vaničky s průhledným víkem a nápisem, co vlastně zrovna v této přihrádce najdete. Dřevěné kostičky, které ve hře představují zaměstnance, jsou ale snadno rozeznatelné také podle barvy.
Spolu s nimi se uvnitř ukrývá pochopitelně i herní plán. Ten vám na zlomek vteřiny připomene nějakou hru typu Monopoly, ale pouze na okamžik než se podíváte na design celého plánu. V tu chvíli vám dojde, že tato hra bude úplně o něčem jiném. V jejím středu se nachází natištěné hodiny (sloužící pro sledování pořadí v tahu), kolem nich dvanáct barevných kroužků a ještě dál za nimi stupínky s čísly od nuly do čtyř. Celý kartonový čtverec lemuje stupnice, na které hráči sledují návštěvnost svých projektů.
Ale než se dostaneme k fázi, kdy začneme na plán něco pokládat, ještě se podívejme, co se dál nachází ukryté hluboko v krabici. Především je to celkem devadesát karet, z nichž šest je referenčních a slouží jako připomenutí základních pravidel hry. Ostatních 84 jsou karty událostí, které budete moci využívat ve svůj prospěch, ale i k uškodění soupeřům.
Mezi posledními komponentami najdete písmenky označené žetony od písmene A do L a trochu větší žetony, kterými si hráči tajně naplánují typ svého projektu. Především nám zbývají schované dřevěné kostičky ve třech barvách – zelená pro počítačové inženýry, modrá pro manažery a žlutá nemůže být nic jiného, než peníze. V modré a zelené hromádce najdete ale také vždy šest figurek, které značí velké osobnosti.
Na začátku hry musíte připravit herní plán. K tomu ale nejdříve musí hráči dostat svoje komponenty, které jsou odlišené barevně – konkrétně referenční kartu a čtyři žetony označující druhy produktů. Najdete zde média, sociální sítě, komunikace a onlinové obchody. K tomu všemu ještě hráči dostanou čtyři náhodné karty ze zamíchaného balíčku událostí a dvě kostičky peněz.
Nyní si hráči vyberou čtyři, tři nebo dva stupínky (závisí na počtu hráčů), které leží na herním plánu nejblíže k němu. Tím má zajištěno, že se mu budou dobře obsluhovat. Zároveň tím získá přiřazené také písmenka, od nichž si vezme dva žetony. Dohromady jich tedy bude mít dvakrát tolik než produktů, které jsou ve hře (závisí na počtu hráčů). Jeden umístí na začátek stupnice návštěvnosti a druhý zamíchá společně s ostatními žetony a náhodně rozmístí na hodiny určující pořadí pro první rok herního času.
Zamíchané karty položíte vedle plánu. Stejně tak všechny kostičky, které můžete vložit do připravených misek a odsud si je pak brát. Nebudou se vám tak povalovat neposedně po celém stole, jako ve spoustě jiných her. Důležité je, že počet velkých modrých a zelených figurek odpovídá počtu hráčů mínus jedna.
Ještě než začneme, musíme vytknout několik drobných nedostatků pravidlům. Co se týká samotného průběhu partie, všechno popisují přesně a jasně. Ovšem u přípravy není jasně řečeno, že žetony se na stupnici pořadí umisťují náhodně. Tato informace leží o stránku dříve v obecném popisu jednotlivých částí plánu, kde byste ji nehledali.
Startup Fever vypráví nejen příběh startu webového projektu, ale především příběh trhu pracovní síly. Kostičky vám totiž záhy dojdou a budete si muset zaměstnance přetahovat z ostatních projektů soupeřů. Mezi svými si je ale můžete libovolně přesouvat v rámci akcí, jak se nyní dozvíme.
Celá hra se skládá ze čtyř až šesti let, které představují jednotlivá velká kola. V každém tomto roce dostane každý hráčův produkt k dispozici jeden tah a to v pořadí, které stanovují hodiny. V prvním kole je náhodné, později začínají projekty, které mají nejméně uživatelů.
Celkem je tedy dvanáct malých tahů v každém roce hry. Každý hráč si zahraje několik z nich v závislosti na počtu soupeřů v partii – ve dvou i třech mají hráči čtyři projekty, pak začíná počet klesat tak, aby výsledný součet dal vždy dvanáct.
Každý tah produktu se skládá ze čtyř fází, které jeho vlastník musí udělat. První z nich je nárůst uživatelů, který je částečně dílem náhody a částečně výsledkem vaší předchozí taktiky. Hodíte si šestistěnnou kostkou, která určí základní přírůstek. I chování uživatelů na Internetu se zdá často náhodné, takže se s tím prostě musíte smířit.
Jenže naštěstí můžete tento základní růst ovlivnit počtem inženýrů, kteří na tomto projektu pracují. Za každou modrou kostičku si přičtete jedna a za každého velkého nerda (tak se nazývají v originále) dostanete rovnou tři. O výsledný počet políček posunete žeton s odpovídajícím písmenem. Při posunu může dojít k situaci, že přeskočíte ze světle modrých políček a překročíte hranici 100 uživatelů. V tu chvíli jste dosáhli oficiálního spuštění projektu a musíte otočit dosud tajnou informaci o zaměření vašeho projektu, kterou jste na začátku označili vaším barevným žetonem.
Nyní stejným způsobem zjistíte zisky, které vám z projektu zatím natekly na účet. V tuto chvíli vás zajímá pozice žetonu, který jste právě posunuli vzhůru. Na políčku, kde stojí, jsou vytištěná dvě čísla – jedno malé a jedno velké. Malé jsou vítězné body, které vás zajímají až na konci hry. Z toho vyplývá, že teď se vaše pozornost upře k tomu malému.
To totiž stanovuje základní příjem žlutých kostiček. I ten lze pochopitelně navyšovat. K tomu slouží kostičky kravaťáků, které jste přiřadili k danému produktu v předchozích kolech. Za každého, který na propagaci pracuje, získáte jeden penízek navíc. Za velkého manažera pak rovnou dva.
Nyní, když máte peníze, můžete je vrátit zpět do kolotoče a najmout nějaké nové zaměstnance. Na začátku je budete asi shánět na trhu práce, dokud se nevyprázdní. Takový nákup je jednoduchý – obyčejné kostičky za jednu kostku peněz, velcí nerdi a manažeři stojí rovných šest takových kostiček a bude chvilku trvat, než se vám investice do nich vrátí.
Každou takovou kostičku (nebo figurku) postavíte na pozici čtyři ke svému produktu – tedy na úplně spodní stupínek. Jak bude postupovat čas a kola hry, budou se zaměstnanci stávat stále více a více zapracovanými a práce pro vás pro ně bude stále větší rutina. Tento projekt jim po několika letech prostě už nemůže zajistit žádný profesní růst.
A právě to vás bude zajímat ve chvíli, kdy už nebude ve hře žádná nezaměstnanost. Nyní si totiž začnete pojišťovat svoje zaměstnance a také přetahovat nové síly (a také čerstvé myšlenky) z ostatních týmů na plánu. V jednom kole produktu můžete takto přetáhnout dva zaměstnance. Jejich cena je však vyšší – základní cena zůstává, ale je navýšena o počet let, které ještě zbývají pracovníkovi, aby byl zcela zapracovaný. Číslo je uvedené přímo na pyramidě každého produktu. Jeho domácí firma může provést protinabídku o jeden peníz vyšší, kterou pracovník vždy přijme. V opačném případě byl přetažen ke konkurenci.
Kromě toho si můžete také pojistit svoje manažery a inženýry zaplacením jedné kostičky za každý posun zpět na pyramidě zapracování. Tím jim přidělíte nové, čerstvé úkoly a pracovníci jsou opět o trochu šťastnější.
Na konci každého kola ještě přijdete o náhodný počet uživatelů opět podle hodu kostky. Jeden hod můžete rozdělit libovolně mezi všechny svoje produkty. Tak se prostřídají na tahu všechny projekty, dokud nepřijde konec roku. Nyní je třeba zjistit, jak na tom jednotlivé produkty jsou a trochu se poprat o uživatele. Ovšem souboj se odehrává vždy pouze mezi čtyřmi produkty dané kategorie – se sociálními sítěmi nemohou soutěžit v návštěvnosti například obchody. Soutěže se neúčastní projekty, které ještě nebyly spuštěné – nemají více než 100 uživatelů.
Každý z hráčů musí určit sílu svého produktu. Aktuální sílu produktu získá za počet kostiček a figurek, kteří na něm pracují. Může je navýšit o libovolný počet peněz na marketing a také o jeden hod kostkou. Podle výsledků se dané produkty seřadí za sebe a podle dané tabulky pak v rámci konkurence získají nebo ztratí uživatele.
Nyní následuje už pouze pravidelná údržba – posunete všechny kostičky a figurky o jedna výš na pyramidě zapracování. Můžete přesunout zaměstnance z jednoho projektu na druhý, doberete si karty událostí tak, abyste měli v ruce znovu čtyři a určí pořadí tahů pro další kolo podle počtu uživatelů od nejslabšího k nejsilnějšímu.
Hra končí ve chvíli, kdy je poslední z produktů odhalen – tedy ve chvíli, kdy překročí hranici 100 uživatelů. Hráči dohrají tento rok do konce. Výhodou je, že lze poměrně snadno odhadovat, kdy konec hry nastane a to přesto, že produkt nemusí být odhalen pouze spuštěním ale také únikem informací v důsledku karty události. Hráči nyní sečtou vítězné body a nejvyšší součet určí vítěze.
Startup Fever je velice zajímavá ekonomicko-strategická desková hra. První rok či dva je rozjezd pomalý, ale ve chvíli, kdy se začne soupeřit o zaměstnance, hra získá výrazně na atraktivitě. K tomu jí pomáhá také netradiční téma – odvážíme se říct, že neexistuje desková hra s podobnou tematikou.
V popisu jsme se zatím vůbec nezmínili o kartách událostí, které lze hrát kdykoliv v průběhu partie a to nejen na vlastní produkty, ale i na ty soupeřovy. Vynechaly jsme tento princip proto, že by narušoval vysvětlování ostatních pravidel. K čemu vlastně slouží karty událostí je jasné už z jejich názvu – simulují určité náhodné jevy, ke kterým v byznysu normálně dochází.
Právě tyto karty zajišťují napětí a drama ve hře. Hráči na sebe mohou navzájem útočit, propouštět a přetahovat si pracovníky, znemožňovat si najímání, nebo na sebe mohou zahrát audit, který nedopadne zrovna dobře. Ale samozřejmě mohou i podporovat sami sebe. Třeba ziskem nějakých bonusových peněz, najímání větší pracovní síly a podobně. Útokům se mohou hráči bránit pomocí karty Defense.
Zásadní je však šestice karet Leak, díky které můžete odhalit žeton některého ze soupeřů a zjistit, který projekt se nachází pod daným písmenem. Její hraní dává pochopitelně smysl pouze do doby, než je produkt úspěšně spuštěný, tedy dřív, než dosáhne hodnoty 100 uživatelů.
Startup Fever využívá téma a zpracovává jej opravdu pěkně. Počet specialistů určuje úspěšnost produktu, který má svůj pěkný životní cyklus. Na začátku je třeba hodně nakupovat a zásobit svoje projekty zaměstnanci. Tím rychleji získáte uživatele a váš projekt vám začne vydělávat.
Líbí se nám také systém soupeření o uživatele na konci roku, který probíhá v rámci zaměření projektu. Stránky pak logicky ztratí nebo získají uživatele v rámci konkurenčního boje, který na Internetu probíhá neustále.
Bohužel ani Startup Feveru, jako prvotině Louise Perrochona, se nevyhnulo několik drobných zádrhelů. Největším z nich je závislost na náhodě, která může hráče hodně poškodit, i když mají dobré plány. Kostka prostě sahá od jedničky až k šestce a to je velký rozsah. Pokud má tedy někdo smůlu, padne mu jednička na postupu a pak šestka při úbytku uživatelů, může ztratit i proti předchozímu roku. A to je trochu škoda, protože pak přijde veškerá strategie vniveč.
Zpracování je opravdu pěkné. Nejzajímavější kromě herního plánu, který je pěkně symetrický a v rámci kancelářské přesvědčivosti má na sobě dokonce otisky ode dna hrnku s kávou, jsou misky na dřevěné komponenty. Díky nim vypadá Startup Fever ještě o něco lépe a určitě se jedná o příjemný bonus, který byl zajištěný podporou uživatelů na serveru Kickstarter.
Ale i přes několik drobných nedostatků se stále v případě Startup Fever jedná o zajímavou strategickou hru s obchodním základem. Konečně nabízí nějaké zajímavé a neokoukané nápady, které v tomto druhu her chyběly. Pokud tedy jste fandové střádání peněz nebo vás třeba zajímá, jak rozjet takový webový projekt, pak je Startup Fever tím prvním krokem do tohoto tajemného světa..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Louis Perrochon |
Ilustrace | Gary Simpson |
Vydavatel | Meetpoint LLC |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 120 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (5 voters) |
Kategorie | Dice, Economic |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Dice Rolling |
Rozšíření | Startup Fever: BGG Expansion |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter |
Alternativní názvy | Startup Fever PnP |
Více o hře.
+ dobře rozvržený herní plán
+ krabičky na kostičky
+ originální téma
+ velký důraz na přetahování zaměstnanců
+ karty událostí dokáží zamíchat situací ve hře
- kostky mají velký vliv na růst a úbytek uživatelů
- drobné nejasnosti v pravidlech