Žiju a dýchám na dně Pacifiku už tisíce let. Z několika barevných vlnek jsem dorostl do rozměrů, kdy není vidět z jedné na druhou stranu mého povrchu. Za tu dobu jsem viděl snad úplně všechny druhy ryb, které v oceánu plavou. Malé, velké, barevné i nenápadné. Každá si v mém bludišti ráda odpočine, protože tu nalezne spoustu potravy a především klid. Poslední živočich, kterého jsem potkal teprve před desítkami let, je člověk. Stvoření veskrze zlé. Budu si na něj muset dávat pozor.
Vypravování z pohledu korálového útesu bude pokračovat také v deskové hře Reef, kterou si pro nás připravil aktuálně velmi populární designér Emerson Matsuuchi. O jedinečné barvité ilustrace přibližující hráčům podmořský svět se postaral Chris Quilliams. Svoji novinku svěřil k vydání společnosti Plan B Games a tím se dostala do evropské distribuce firmy Esdevium Games.
Na víku se název hry téměř ztrácí ve vší té barvité nádheře, které vévodí modrá a oranžová. Pod hladinou, uvnitř boxu, najdou hráči sadu svých kartonových herních plánů. Každý si jeden z nich složený ze šestnácti čtvercových políček vezme před sebe, dostane k němu také dvě náhodné karty ze zamíchaného balíčku a tři jednobodové žetony. Poblíž všech je třeba vytvořit také zásobu bodovacích žetonů (pěti hodnot) a hlavně velkých barevných plastových žetonů korálů. Zbytek karet bude ležet stranou a jeho horní tři karty vytvoří veřejnou nabídku. Jednotliví účastníci si pak vezmou po jednom od každého druhu korálu a rozmístí je na středová políčka plánu. Tím kolem nich vznikne kruh dvanácti volných čtverečků.
V partii se budou hráči střídat na tahu, ve kterém mají vždy na výběr jednu ze dvou možných akcí. Buď si vezmou novou kartu do ruky z nabídky, nebo zahrají jednu takovou, kterou už mají. Při tom se snaží vytvořit vždy nějakou cílovou formaci, která na zahrané kartě je. Nejdříve tak dostanou šanci přiložit nové barevné kousky ke svému korálovému útesu. O jejich barvě a počtu rozhodne zahraná karta, respektive její horní polovina.
Hráči mohou zaplňovat nejen volné pozice na plánu, ale také překrývat již existující stavby a to až do výšky maximálních čtyř pater. Ve spodní části zahrané karty pak najdou účastníci také podmínku, kterou se svým korálovým útesem v daném tahu snaží splnit. Pokud se jim takový úkol podaří, pak dostanou body natištěné v pravém dolním rohu karty a to tolikrát, kolikrát se daná formace na jejich plánu vyskytuje. Při jejím hledání může aktivní hráč libovolně formaci natáčet a pokaždé přesto platí.
Kromě specifických dvou nebo třípuntíkových sestav korálů čekají na hráče i jiné úkoly. Ty odměňují například kameny určité barvy na konkrétním patře nebo stanovují minimální výšku, v jaké se musí nacházet.
Za každý úspěšně splněný úkol tedy hráči okamžitě vyinkasují body. Ty nelze získat později, ale pouze v moment, kdy je karta použitá. Partie a s ní i střádání vítězných bodů končí v momentě, kdy v banku dojde zásoba jedné barvy kamenů. Hráči už nesmí brát další karty, mohou ale obodovat karty, které v danou chvíli drží v ruce. Poté je na čase posčítat žetony bodů a zjistit, kdo jich má nejvíce.
Reef je jednoduchá poziční hra, ve které si každý půjde pečlivě za svým vlastním cílem. Ve hře totiž není ani špetka přímého soupeření. Každý má svoji desku a jediné místo, kde se hráči potkají, je v nabídce karet. Ale ani tady si nemohou provádět žádné naschvály nebo se nějak ovlivňovat.
Místo toho se může každý soustředit na svůj výkon. Nestačí ale jen splnit kartu a najít jeden tvar. Největší bodové zisky přináší komba a schopnost hráčů reagovat na nabídku karet a využívat ji ve svůj prospěch. Často stačí překrýt jeden nebo dva sloupečky a můžete mít naprosto odlišné tvary. Naopak patra se bodují už o dost hůř.
Obecně jednoduché úkoly často splníte i vícekrát. Ale ty pravé výzvy přichází teprve s kartami za čtyři nebo pět bodů. Pokud se vám takové povede pronásobit, máte velmi dobře nakročeno k boji o vítězství.
Hráči ale za dobu partie stihnou nasbírat solidní zásobu vítězných bodů. To proto, že než se vyčerpá zásoba korálů, uplyne téměř třičtvrtě hodiny. A protože si hráči nezasahují do svých snažení, je vlastně jedno, jestli se utkáte ve dvou, třech nebo čtyřech. Hra nabídne vždy totéž a partie není ani podstatně delší, protože počet kamenů se podle počtu účastníků na začátku partie upravuje.
Důležitým prvkem pro úspěch je také prostorové vnímání, které je pro některé karty naprosto zásadní. Hlavní to je pro ty, které požadují nějaké sousedství. Ale nároky nejsou nijak vysoké a i lidé, kteří jinak mají s tímto typem představivosti problémy, partii Reef zvládnou.
Zajímavý taktický okamžik nabízí také šance dobrat si kartu z hromádky. I její horní karta je viditelná a hráči tedy dopředu mají představu, jaký úkol přijde v příštím kole, pokud si někdo pořídí kartu z nabídky. Jenže některý ze soupeřů se může rozhodnout předběhnout a za cenu jednoho vítězného bodu (který navíc položí na jinou kartu v nabídce) si ji vzít rovnou. To jednoduše, ale chytře, mění celý průběh partie. I když si hráči vrchní kartu balíčku nekoupí, stále se jedná o cennou informaci, na co se připravit. A ten, kdo to zvládne rychleji, získá více bodů.
Protože hráči navíc mají karty v ruce, mohou plánovat a nemusí pouze reagovat slepě na karty v nabídce. A příprava na zahrání karet se zde opravdu vyplatí. Díky tomu je tahle hra opravdu skvělým přemýšlivým počinem, který opravdu překvapí. Jedná se o takový odlehčený Azul právě s přidaným třetím rozměrem.
Reef je abstraktní hrou, která má téma jen trochu do počtu. Současně ale právě volbě prostředí, ve kterém se hra odehrává, můžeme poděkovat za vynikající (možná až příliš detailní) zpracování. To sice zvyšuje cenu krabice, ale u abstraktních her je to na druhou stranu jediný prvek, který je opravdu odlišuje. Reef je hrou čistě taktickou a vynikající.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Emerson Matsuuchi |
Ilustrace | Chris Quilliams |
Vydavatel | Next Move Games, Arclight Games, Broadway Toys LTD, FoxGames, Galápagos Jogos, Ghenos Games, Happy Baobab, Pegasus Spiele |
Rok vydání | 2018 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (18 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Animals |
Mechanismy | Hand Management, Layering, Pattern Building, Tile Placement |
Rozšíření | Reef: Bonus Cards, Reef: Kings of the Coral |
Rodina | Animals: Coral / Jellyfish / Anemones, Theme: Nature, Theme: Under the Sea |
Alternativní názvy | リーフ, 珊瑚物語, 리프 |
Více o hře.
+ možnost vzít si kartu z balíčku
+ plánování
+ dvě využití karty
+ dobré možnosti manipulace s útesem
+ dobré ve všech počtech
+ různé úkoly
+ luxusní zpracování¬
- vyšší cena díky zpracování
- chybí jakákoliv šance ovlivnit ostatní