Tak už je to tady. Do jednoho kufru si sbalím trochu vody, do druhého kyslík a do příručního zavazadla si vezmu trochu hlíny. Tam, kam jedu, budu tohle všechno potřebovat. V cestovní kanceláři říkali, že na Jupiteru nic z toho nenajdu. Teď už zbývá jen se odrazit ze své eliptické oběžné dráhy kolem Slunce a vydat se vstříc chladným dálkám vesmíru!
Představa, že si planeta sbalí to nejdůležitější, co potřebuje a vydá se na cesty, zní tak trochu absurdně. A přesto přesně to se děje v nové hře Země na cestách. Nebo ne? Friedemann Friese, designér této nové malé krabičky, to asi myslel trochu jinak. S hrou se na cesty vydají samotní hráči a to zásluhou společností Huch! (původní vydavatel) a MindOK.
Tak nějak jsme už naznačili, že takhle nová varianta hry Země, se ukrývá ve výrazně menší krabici. Znamená to ale, že by měla nabídnout o nějaký schodek nižší zážitek? To určitě není tak jednoduché říct, takže se pojďme společně podívat pod portrét naší planety. Pod víkem najdeme rozkládací plán s mapou Země rozdělenou na sekce. Na jeho ploše najdeme staré známé stupnice věnované letopočtům, délkám a počtům. V pravé části je pak počítadlo bodů. Největší otázky ale vzbudí asi políčka ANO a NE.
A tak jakmile tento plán položíme do středu stolu, rychle se podíváme pod něj do dna krabice. Tam se ukrývá 75 oboustranných karet Země s úkoly (ve dvou obtížnostech), které jsou rozdělené na polovinu – horní představuje základní informace o nějaké lokalitě na třetím objektu od Slunce (i s fotografií), zatímco ve spodní jsou správné odpovědi. Aby nebyly přímo na očích, stačí celý balíček zastrčit do kartonového stojánku, který vše potřebné schová. Každý z hráčů dostane dvojici tipovacích kostiček zvolené barvy, z nichž jednu dá na počítadlo bodů a druhou si ponechá před sebou.
V každém kole na sebe jeden z účastníků vezme roli tipéra, zatímco jeho soused bude vyzyvatel a tomu odpovídají také karty, které si rozeberou, aby o tom nebylo pochyb. Vyzyvatel s červenou figurkou a vykřičníkem nad hlavou dostane krabičku s kartami a z té horní vybere jedno ze tří témat. Konkrétní úkol pak ostatním přečte a je na hráči v roli tipéra, aby se pokusil správnou odpověď odhadnout a položil kostičku na místo, které si myslí, že je správnou odpovědí.
Tipér ale nemá povinnost odpovídat. Pokud se svojí šance vzdá, musí hádat správnou možnost ten, kdo téma vybral. Ať už ale svoje znalosti vyzkouší jeden nebo druhý z hlavních aktérů, ihned poté přijde řada na všechny ostatní účastníky partie. Ti sice žádnou kartu před sebou nemají, ale mohou s pomocí kostičky vyjádřit souhlas nebo nesouhlas s odpovědí jejich protivníka. Podle toho tak položí kámen své barvy na pole ANO nebo na červené pole NE.
Poté se hráč, který tipoval (a jen on) podívá na správný výsledek. V případě, že měl pravdu, jednoduše dostane body a stejně tak všichni, kteří s ním souhlasili. Zajímavější situace nastane, pokud se zmýlil. V takovém případě body nejenže nezíská, ale pokud to byl on, kdo vybíral téma, pak dokonce tři ztratí.
Kolo tím ale nekončí, protože karta putuje zpět do krabičky. Jeden z hráčů, kteří s tipem nesouhlasili, nyní dostane šanci sám umístit kostičku na plán. Je to ten, který je nejblíže po směru hodinových ručiček k neúspěšně tipujícímu hráči. Partie tak může pokračovat i několika fázemi, kdy postupně vypadávají hráči, kteří špatně tipují. V případě, že zůstane už jen poslední hráč, nemusí hádat a má jistotu zisku tří bodů. Místo toho ale může riskovat, kostičku položit a v případě správného tipu získat bodů rovnou pět!
Bodování je rekapitulované přímo na plánu, aby jej všichni zúčastnění měli neustále na očích. Za správný tip je vždy zisk pěti bodů. Za souhlas se správnou odpovědí má odměna hodnotu tří bodů. Lze ale získat v jednom kole i sedm bodů, pokud hráč odpoví správně jako vyzyvatel nebo v situaci, kdy nikdo nesouhlasí a přesto se jedná o správnou odpověď.
Partie pokračuje tak dlouho, dokud si všichni dvakrát nevyzkouší roli tipéra. V tu chvíli nastává okamžitě konec a vítězem se stává ten, kdo se svojí barevnou kostičkou došel na bodovací stupnici nejdál.
Země na cestách je hra, která nechybí to nejzajímavější – tipování na mapě a na různých stupnicích. Tentokrát se ale hráči musí trefit přesně, na žádnou sousední pozici se nehraje. Ostatní hráči pak mají jasnou a nezištnou pozici – snaží se zajistit si bodový zisk.
Ve hře je každý sám za sebe a všichni hráči se zúčastní všech odehraných kol. Sice sami tipovat budou přibližně dvakrát, ale i na správný souhlas nebo nesouhlas musí mít představu o pravdě.
Nejzajímavější na celé hře je ale předávání pozice tipéra v případě, že odpověď toho prvního je nesprávná. Pokud tedy hráči tuší správnou odpověď a odhadnou, že jejich protivník pravdu nemá, pak se mohou sami dostat ke slovu a zabojovat o pořádný bodový zisk.
Body jsou odměnou úplně na konci každého kola a jejich udílení jej zakončuje. Jsou odměnou za správné rozhodnutí. Nejvíce sice lze získat, pokud můžete zrovna pokládat kostičku, ale důležité jsou i zisky při tahu protivníků.
Každá karta obsahuje pouze některé z oblastní, protože třeba ve stupnici délek může takové číslo reprezentovat i vzdálenost. V kombinaci se dvěma barevnými výrazy, například výška a datum postavení je vždy mapa. Ta nemůže chybět v žádném zadání.
Tady má velkou výhodu vyzyvatel, který si z nich může vybrat. Pokusí se tak zvolit buď ten, který protivníkovi nepůjde nebo naopak takový, jehož správnou odpověď sám zná. Hru je možné bojovat opravdu takticky a o náhodě je to pouze v případě, že pravdu neznáte. Pak musíte jednoduše tipovat a doufat, že se trefíte. Mnohem jednodušší z tohoto pohledu je role, kdy hráč pouze tipuje.
Na začátku popisu jsme se ale zmínili také o políčku s otazníkem a dosud jsme vám neřekli, jak se s ním hraje. To proto, že jej pravidla nedoporučují zahrnout vůbec do prvních partií Země na cestách. Místo odpovědi ANO nebo NE může hráč kostičku umístit sem a vyjádřit tak svoje přesvědčení, že tuhle otázku nebude vědět nikdo. Pokud má pravdu a žádný z účastníků nedokáže úkol vyřešit, dostane dva body za každého hráče.
Karty rolí ulehčují především následné určení, kdo bude mít jakou povinnost v následujícím kole. Tady se role posunou o jednu pozici po směru hodinových ručiček. Celková herní doba se odvíjí od počtu účastníků, ale obvykle se pohybuje kolem třiceti minut. Výměny rolí a šance druhých (či dokonce třetích) pokusů vyniknou hlavně ve vyšším počtu účastníků a tady právě Země na cestách září.
Je skvělé, že autor nenechal nic náhodě. Nové karty jsou totiž zpětně kompatibilní s velkou hrou Země. To ocení asi všichni, protože původní hra (podobně jako ještě starší Fauna) jsou famózní vědomostní zábavou.
Země na cestách je vynikajícím pokračovatelem úspěšné hry, která si jde dostatečně svojí cestou a stává se tak významným překvapením. To proto, že hráči nejen odpovídají a tipují, ale pokud správně odhadnou omyl, mohou jej sami napravit. I tak jde nakonec hlavně o body za správné tipy, což ale netrvá nijak dlouho a hra si udrží vaši pozornost. Země na cestách možná působí trochu jako hra pro dva, ale nakonec je nejlepší ve vyšších počtech.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Friedemann Friese |
Ilustrace | Sabine Kondirolli |
Vydavatel | HUCH! |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 10 and up |
Kategorie | Trivia |
Více o hře.
+ šance napravit omyl soupeře
+ zisk bodů za obojí
+ výborné otázky dvou obtížností
+ rychlost hry
+ možnost použít karty se základním boxem
+ taktické možnosti bez náhody
+ políčko To neví nikdo
+ tipování je napínavé
- ve dvou slabší