Každou chvíli nám u ostrova zakotví nějaká loď. Od chvíle, kdy se dozvěděli, že na našem ostrově roste jedinečné ovoce, snaží se nás všichni získat na svoji stranu. Už se vydávali za obchodníky, trosečníky i misionáře. Nabízí pomoc nebo své zboží, ale my je všechny prokoukli. Chtějí nás vystrnadit z naší domoviny a vzít si ji pro sebe!
I vaším domovem se po dobu hraní stane Modrá laguna. Vytvořil ji slavný designér Reiner Knizia k jehož posledním dílům jsme často měli výhrady. O to zvědavější jsme byli na jeho spojení s velmi oblíbeným (a kvalitu udržujícím) vydavatelstvím Blue Orange. Novinku si naštěstí vyhlédli pro lokalizaci ve společnosti ADC Blackfire, takže jsme ji mohli vyzkoušet na vlastní kůži.
Když se podíváte na pohádkově modré víko čtvercové krabice, ani na chvíli nezapochybujete, odkud si ilustrátor Tomek Larek vzal inspiraci. Jako byste se dívali na výjev z filmu Moana od Disneyho. Pod kýlem lodi, která brázdí moře mezi ostrovy, najdete v první řadě herní plán. Ten se skládá z hromady šestiúhelníkových polí a na nich se rozkládá celkem osmero ostrovů.
Na nich je k nalezení spousta kamenných kruhů, které připraví zázemí pro více než čtyřicítku surovin a sošek (všechny vyrobené ze dřeva). Ty hráči nejdříve nasypou do plátěného pytlíku, pak je postupně losují a náhodně umisťují na jednotlivé kruhy na ostrovech. Poblíž plánu pak připraví bloček pro zapsání bodů. Poté už je čas věnovat se samotným hráčům – každý dostane sadu pěti líbivých žetonů vesnic ve zvolené barvě a s nimi také dávku žetonů osadníků (pouze ve dvou hráčích jsou ale potřeba všichni).
Celá partie se dělí na fáze Průzkumu a Osadníků, které po sobě následují pouze jedenkrát. Všechno tedy začíná objevováním, v jehož průběhu hráči pokládají svoje žetony, ať už jde o vesnice nebo osadníky. Při tom osadníci mají své místo nejen na souši, ale i na moři. Právě tam se cítí nejlépe.
To vesnice mohou stát pouze na souši. Pro stavbu na pevnině ale platí navíc jedno pravidlo – položený žeton musí sousedit s jiným žetonem hráče. Právě kruhy z kamenů a zdroje na nich jsou nakonec cílem všech. Pokud někdo vyšle svůj žeton na místo obsazené surovinou, může si ji okamžitě přivlastnit.
Jakmile jsou všechny zdroje na plánu vysbírané (nebo jsou všichni osadníci už na mapě), první fáze celé partie končí. Ale než pokročí k té druhé části akce, musí nejdříve provést první bodování. Odměnu dostanou hráči především za nastřádané suroviny (a jejich sady), ale také nejdelší řetěz žetonů na vodě, převahu na jednotlivých ostrovech a za přítomnost na všech osmi pevninách. Veškeré body si poznačí do papírové tabulky.
To může už přinést pořádnou náruč bodů. Pro druhou fázi ale zůstanou na mapě pouze vesnice a hráči znovu rozhodí po volných políčkách žetony surovin. Tentokrát ale hráči už nemají volné ruce při zabydlování plánu, ale vesničané vždy musí přijít z některé z vesnic. To znamená povinnost nově položeného žetonu vždy sousedit s jiným prvkem v hráčově barvě.
Po vyčerpání zásoby znovu fáze končí a hráči znovu vyhodnotí rozložení sil na mapě i nastřádané suroviny a přičtou nové bodové zisky k těm z první fáze. Součet obou fází je teprve to hlavní číslo, které rozhodne o celkovém vítězi.
Modrá laguna je jednoduchou poziční hrou, která boduje hlavně svým lákavým vzhledem a grafikou. Ve výsledku by to pak mohla být pouze hra o pokládání dílků a jejich propojování. Tentokrát ale bez vagónků či tajných úkolů, takže se vlastně jedná o takovou jednodušší variantu Ticket to Ride od stejného českého distributora. A je?
Ta jednoduchá pravidla mohou za to, že novinka je opravdu zajímavá už od prvního dojmu. Největší specialitou je pak dvoufázový průběh celé partie, protože rozestavení vesnic v první části partie má velký smysl. Právě odsud se vyhrnou vesničané na začátku druhé fáze a zde je důležitá poziční výhoda.
Body lze získávat různými způsoby a není možné hrát na všechny struny současně. Hráči si tedy musí dobře zvolit, jak by chtěli porazit své soupeře. Těch bodů obecně lze nastřádat opravdu hodně, takže každý z účastníků bude nakonec mít pocit úspěchu. Každá cesta má smysl a je na každém, kterou si vybere.
Obecně se ale nejedná pouze o očekávaný bodový salát, jak by to na první pohled mohlo vypadat. Hráči se totiž vytlačují, bojují o pozice a při snaze získat převahu musí velmi dobře manévrovat a plánovat. Je totiž možná až příliš snadné soupeře někde odříznout a zcela mu převrátit jeho priority. Právě tady je okamžik, kdy vás Modrá laguna překvapí svým promyšleným herním mechanismem.
Přes všechno už řečené je třeba znovu zdůraznit, že hra není čistě a jednoznačně rodinná. Tady je všechno viditelné na první pohled a žádné tajemství se zde neukrývá. Ale právě v téhle jednoduchosti se často hratelnost ukrývá. A tentokrát se to panu Kniziovi povedlo. Může za to také herní doba, kterou lze snadno stlačit až k třiceti minutám.
Na druhou stranu pro opravdu pořádné napětí je lepší vyšší počet hráčů. Právě tam je mapa dostatečně plná, ačkoliv ve dvou má každý k dispozici více komponent, nenahradí to pocit z větší konkurence ve čtyřech. Výtečná je ale i partie ve třech.
A to všechno je nakonec ozdobeno krásným zpracováním, ve kterém vládnou žetony vesnic a samozřejmě kreslená grafika plánu. Všechno to je ale jen do počtu, protože jestli se myšky honí za sýrem nebo astronauti za kyslíkem, nakonec jde pořád jen o ty body.
Modrá laguna se může tvářit lecjak, ale pod tím vším krásným kabátkem je to vlastně čistě logická a abstraktní hra. Účastníci mají od začátku dostupné všechny informace a o variabilitu se stará pouze náhodné rozestavení surovin. To ale bohatě stačí, protože pokaždé vám půjde o jiné ostrovy, ale především o krk! Soupeři vám totiž pozice rozhodně nedají zadarmo. Navíc sběr kostiček je pouze jednou z cest za vítězstvím. Právě díky té příjemné všestrannosti věříme, že si nakonec Modrá laguna získá v rodinách solidní oblibu.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Reiner Knizia |
Ilustrace | Tomasz Larek |
Vydavatel | Blue Orange (EU), Blue Orange Games, ADC Blackfire Entertainment, Amo Oy, Arclight Games, Broadway Toys LTD, Funiverse, Gemblo Company, Grok Games, Happy Color, Mandoo Games, Zvezda |
Rok vydání | 2018 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (9 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Chaining, Connections, End Game Bonuses, Hexagon Grid, Network and Route Building, Score-and-Reset Game, Set Collection, Variable Set-up |
Rodina | Components: Map (Regional scale), Misc: LongPack Games, Region: Oceania, Theme: Tropical Islands |
Alternativní názvy | Laguna, Laguna Albastră, Modrá laguna, Голубая лагуна, ブルーラグーン, 青青珊瑚島, 블루 라군 |
Více o hře.
+ skvělé propojení fází
+ dostatek cest k bodům
+ možnosti blokování soupeřů
+ rychlost partie
+ jednoduchost a přístupnost pro všechny
- působí čistě abstraktně
- téma jen do počtu