Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Die Legende der Irrlichter – bludiště k hradu Luxantis

die-legende-der-irrlichter-17

Bludičky jsou kamarádky všech hrdinů. I když všude kolem pobíhají příšery, tito malí tvorečkové se nemusí nijak bát. Hloupá monstra si jich totiž nevšímají, takže mohou svítit zeleně a červeně a pomáhat tak bojovníkům dobra. V lese se totiž nachází předměty potřebné k poražení nájezdníků, jen je třeba je najít a nenechat se při tom chytit.

Do bludiště mezi lesy a zdmi nás zve designér Kai Haferkamp, který vytvořil novou hru Die Legende der Irrlichter pro společnost HABA. Jedná se o novou interaktivní hru s ilustracemi Stephanie Böhm, která osvítila vánoční trh roku 2018.

Novinka v žlutém kabátku se řadí po bok těch velkých dětských her a na víku masivního boxu vidíme několik dobrodruhů, kteří jsou obklopeni tmou a světluškami. Uvnitř hráče zaujme především velký plastový plán, jehož plocha je posetá řadou malinkých políček a každé z nich má na sobě puntík. Některé části jsou oddělené zdí nebo porostem, ale nejdůležitější pro hráče na začátku je kulatá planina uprostřed. Sem každý postaví svoji zvolenou figurku plastového hrdiny.

die-legende-der-irrlichter-04

Stranou je třeba připravit destičku hradu, ke kterému se blíží příšery. A pouze hráči mohou v lese najít včas předměty, které je mohou zastavit. Z nabídky karet hráči vylosují náhodných osm a čtyři z nich vyloží obrázkem nahoru do spodní řady. Na úvod je pak třeba nastrkat potřebné AA baterie do kapsičky vespod plánu a zeleným tlačítkem na planině celý mechanismus spustí.

Hráči v partii spolupracují, jak se snaží zachránit království Luxantis a především místní hrad. Na úvod je potřeba stisknout tlačítko vortexu, po kterém se světlušky rozprchnou na jednotlivá políčka. Ta se na chvíli rozsvítí červenými a modrými barvami a tím ukážou hrdinům, které cesty jsou bezpečné (modré).

Tah každého z účastníků se pak skládá ze dvou částí. Nejdříve může hráč vzít svoji figurku a posouvat ji přes sousední políčka (v řadách nebo sloupcích). Při tom se snaží dorazit co nejrychleji na pozice s některými z předmětů. Dobrá zpráva je, pokud hrdina zastaví svůj pohyb na některé ikoně a ta se nachází jako slabina na kartě některého z viditelných monster. Takový předmět mohou hráči použít ke zranění příšery a překrýt odpovídající obrázky na viditelných kartách útočníků s pomocí žetonů stromů.

die-legende-der-irrlichter-01

Po veškerém svém snažení musí aktivní hráč hodit kostkou. Výsledkem mohou být čtyři rozdílné možnosti. A zatímco modrá barva přinese hráčům bezpečí a pouze zopakování bezpečných cest, červená znamená nebezpečí. V obou případech hráči stisknou tlačítko na mýtině. Pokud se některý z hrdinů zatoulal do takových končin a pod nohama se mu rozzáří červené světlo, musí utéct a vrátit se zpět na mýtinu.

Podobně může dopadnout i situace, kdy na kostce padne puntík černý. Tady už ale hráči nejsou schopní nic ovlivnit a jsou vydáni napospas štěstí a smůle. Hráč totiž stiskne tlačítko vortexu, které znovu rozežene světlušky na nové pozice. Najednou se tedy může stát, že z bezpečného políčka je najednou červené.

Poslední možností je pak symbol příšery. Ten znamená, že se jeden z nepřátel posune o jeden krok blíže k hradu. Samotní hráči si zvolí, která z karet postoupí a bude tak hrozit dobytím hradu. Volné pozice se ale musí okamžitě doplnit, pokud ještě v zásobě jsou nějaká monstra.

die-legende-der-irrlichter-09

Hrdinové se musí pohybovat po mapě co nejrychleji a plánovaně, aby dokázali posbírat všechny potřebné předměty, a tak porazit útočící příšery. Pokud se hráčům podaří překrýt všechny symboly na kartě nepřítele, mohou tuto obludu vyřadit z útoku. A jestliže to dokáží se všemi, pak mohou slavit vítězství. Naopak smutná porážka čeká na celý tým, když některá z příšer dorazí do hradu.

Die Legende der Irrlichter znovu zaujme hned na první pohled svým jedinečným prvkem. Obrovské množství LED světýlek dělá ze hry obrovské lákadlo pro děti. Naštěstí ale zpracování není všechno, a tak se pod zajímavým pozlátkem ukrývá výtečná dětská hra.

Hráči už od začátku musí dokazovat, že se umí dobře domluvit a naplánovat cesty svých hrdinů co nejoptimálněji. Pokud má po cestě figurka více potřebných ikon, pak už jde pouze o to vyhnout se nebezpečným úsekům. Při pohybu samozřejmě nemohou hrdinové přeskakovat zdi ani trnité porosty, takže hrdinové nemohou vždy běžet přímo za nosem.

die-legende-der-irrlichter-15

Jenže samotné plánování nestačí. K tomu navíc musí tým disponovat výbornou pamětí. Není reálné si zapamatovat pozici každé světlušky a její barvu. Navíc na to mají hráči opravdu pouze moment, než všechny zadečky zhasnou.

Už tady je jasné, že hra obsahuje vše potřebné, aby mohla bavit. Ale kromě bloudění po plánu na hráče útočí na samostatné desce také monstra. Tady se trochu rozpojuje lokomotiva a vagón příběhu. Ale stačí si představit hrdiny, jak střádají po lese předměty – slabiny monster – a vše je zažehnáno. Celkově ale hrátky s tématem vyřeší herní doba, kterou je možné stlačit i na dvacet minut.

Protože se jedná o hru kooperativní, není tak úplně podstatné, kolik hráčů se na záchraně hradu bude podílet. Na druhou stranu ale balíček s monstry umožňuje škálování obtžnosti, ať už zvýšením počtu, tak především zařazením těch pokročilých se třemi nebo čtyřmi slabinami. Tolik předmětů nasbírat už není jednoduché. Naštěstí je možné využít každý předmět na všechny odhalené příšery.

die-legende-der-irrlichter-10

Bohužel největším kazisvětem tu je náhoda. Nejde ale o červený puntík. Tady je výsledný neúspěch důsledkem rizika, které hráči vědomi podstoupili. Nepříjemný vliv náhody naopak vynikne, když padne černý vortex. Ten má sílu zcela přeskládat světélka, což je na jednu stranu napínavé, ale na druhou to může hráči zcela zkazit jeho úspěšný výlet. Naštěstí se ale hrdinové pouze vrací na středový palouček, což není až tak velký trest.

Velkou zbraní je zpracování, respektive celkové pojetí hry. Využití bateriemi poháněných pomocníků nemusí být vždy plus, ale tentokrát vše probíhá opravdu decentně a pouze doplňuje herní možnosti.

die-legende-der-irrlichter-16

Die Legende der Irrlichter nutí hráče dobře plánovat a k tomu jim hlavně prověří vizuální paměť. Nejde ani o to pamatovat si něco konkrétního, jen obecně vědět, kudy vede bezpečná trasa. A tenhle rodinný směr se daří hře držet od začátku do konce skvěle, což dělá z Die Legende der Irrlichter opravdu parádní světélkující zábavu.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorKai Haferkamp
IlustraceStephanie Böhm
VydavatelHABA
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 4
Herní doba30
Minimální věk6 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieChildren's Game, Electronic
MechanismyCooperative Game, Pick-up and Deliver, Set Collection
RodinaComponents: Dice with Icons, Series: Game & Puzzle (HABA)
Alternativní názvyDie Legende der Irrlichter

Více o hře.

https://www.haba.de/de_DE/die-legende-der-irrlichter–304121

https://www.haba.de/en_GB/toys/luxantis/p/304121

Recenze: Die Legende der Irrlichter – bludiště k hradu Luxantis
Die Legende der Irrlichter se odehrává za záře světlušek. Ty napovídají hráčům, která cesta je bezpečná a kde jim hrozí nebezpečí. Jenže nesvítí pořád, ale místo toho si osvětlené trasy musí hráči pamatovat. I v rámci partie se tyto zóny mohou měnit. Kromě paměti a štěstí ale prověří hra také týmovou spolupráci a schopnost plánovat správnou trasu. Díky spojení těchto vynikajících vlastností je Die Legende der Irrlichter opravdu výjimečnou dětskou hrou.
Klady:

+ jedinečný mechanismus
+ napínavé
+ hráči spolupracují
+ důraz na paměť
+ děti potřebují i plánování
+ monstra jsou pokaždé jiná
+ je možné měnit obtížnost
Zápory:

- náhoda může vrátit hrdinu zpět na začátek
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Mix It Monster Edition