Na první pohled by se zdálo, že k rozšíření vybízejí především hry velmi široce rozšířené s herním plánem. Jenže to není tak docela pravda, což potvrzuje hra, kterou jsme si vybrali pro druhý díl našeho seriálu.
Hra Hej! To je moje ryba! (recenze Hej! To je moje ryba!) je jednoduchá logická zábava pro celou rodinu, kterou u nás distribuuje firma Granna. Tučňáci se v ní honí za vytouženými rybami po kluzkých a zrádných krách na jižním pólu. Málokdo ví, že u nás je k dostání speciální přepracovaná verze. Zatímco v původní byli k dispozici pouze dřevěné napodobeniny tučňáků, my nemusíme používat tolik fantazie a zahrajeme si s opravdovými figurkami. Dnes se ale podíváme i za jinými zvířátky, tak hurá do toho.
1) Hej! To je můj dárek! (Hey that’s My Gift) (angličtina není třeba)
Začneme jednoduchou úpravou, kterou představuje pouze nové prostředí pro tučňáčí hopsání. Protože tučňáci, jak už víme z Madagaskaru, mají rádi vánoce a dárky, tak si o ně rádi také zabojují.
Autor Kolja Geldmacher vytvořil přelohu pro kruhové hopsací plošky o průměru 24 milimetrů. Stačí si je jen vytisknout na silnější papír, případně nalepit na nějaký tvrdší podklad a můžete lovit dárečky. Na druhé stránce souboru PDF najdete rozšíření pro hru v pěti a šesti hráčích.
Odkaz: http://www.boardgamegeek.com/filepage/36948/hey-thats-my-gift-stickers
2) Tučňáčí hrací plán (angličtina není třeba)
Možná se vám zdá příprava partie příliš zdlouhavá a složitá. Právě pro vás existuje hned několik druhů předpřipravených hracích plánů.
Skládá se ze čtyř A4 stran, které si stačí vytisknout, spojit a rozestavení dílků pro jednu hru se stane otázkou vteřin. K dispozici máte dvě varianty:
Černobílý plán: http://www.boardgamegeek.com/filepage/20825/black-white-4-fold-board-
Barevný plán (full size = celý plán na jedné stránce; 4-fold = 4 strany A4): http://www.boardgamegeek.com/filepage/25129/full-color-board-available-in-two-styles-full-size
3) Hej! To jsou moje ořechy! (Hey! Those are my Nuts!) (pravidla anglicky, ovšem stejná jako v původní hře)
Dalším speciálním tématem, které spatřilo svět, je čistě z veverčího snu. Všichni znají důvěrně veverku z Doby ledové a právě kolem ní se tato varianta točí. K tisku jsou připraveny tři A4 s různými rozloženími ořechů (od jednoho po tři na jedné ledové kře).
Téma ledových ostrůvků je zachováno, pouze místo ryb leží na krách opuštěné oříšky. V souboru jsou naznačena i místa, na kterých byste měli jednotlivé dílky vystříhat, abyste pokaždé získali jinou hrací plochu.
Autorem tohoto tématu je Jason Spears. Hru můžete hrát s tučňáky a nebo, což srdečně doporučujeme, si sehnat někde dostatečné množství postaviček veverčáků a veverek pro dokonalou změnu.
Odkaz: http://www.boardgamegeek.com/filepage/34407/hey-those-are-my-nuts
4) Slavní tučňáci (angličtina není třeba)
Pokud už vás omrzely postavičky vašich tučňáků, můžete si na žetony vlastní výroby vytisknout potréty slavných tučňáků z již zmiňovaného Madagaskaru nebo třeba z kraťasů o Wallaci a Gromitovi.
Odkaz: http://www.boardgamegeek.com/filepage/30716/famous-penguin-tokens
5) Papíroví tučňáci (anglická pravidla, přeložena zde v textu)
Tučňáci s vámi nemohou být všude. Pro případ, že by vás v takovémto odlehlém místě zastihla touha po partičce hry Hej! To je moje ryba! vytvořil Rob Fletcher variantu pro tužku a papír.
V uvedeném souboru naleznete celkem 33 stran k vytištění. Na nich se nachází celkem 130 náhodných rozestavení dílků s rybami (čtverečky).
Hraje se podle standardních pravidel hry Hej! To je moje ryba! Rozdíl je pouze v tom, že místo tučňáků na jednotlivá místa kam vstoupíte, píšete svoje iniciály. Po opuštění políčka jej celé přeškrtnete, čímž přestane existovat. I zde dva hráči mají čtyři tučňáky, tři budou hrát každý s trojicí a ve čtyřech ovládají soupeři vždy pouze dvojici „postaviček“.
Odkaz: http://www.boardgamegeek.com/filepage/21425/heyfish_penandpaper_v1-pdf
************************************************
Rozšíření netvoří však pouze soubory ke stažení, ale také jednoduché nápady na úpravy pravidel. Těm se budeme věnovat v druhé polovině dnešního článku. Naleznete zde vždy kompletně přeložená přídavná pravidla, odkazy zde jsou uvedeny pouze jako zdroje, odkud jsme čerpali.
6) Vytlačování tučňáků
Začneme oficiální variantou, kterou mají na svědomí přímo autoři hry Hej! To je moje ryba! Guenter Cornett a Alvydas Jakeliunas. Hraje se podle základních pravidel s jednou výjimkou.
V případě, že jste na tahu a máte v sousedství tučňáka soupeře, za kterým je v ledu díra (nebo se jedná o krajní dílek herního plánu), můžete jej vytlačit z ledové kry do vody a obsadit jeho místo. Vytlačený tučňák je zcela mimo hru.
Důležité však je také nezapomenout na fakt, že pokud použijete tuto speciální variantu, nezískáváte v tomto tahu žádné ryby – ledová kra, na které jste stáli na začátku tahu, zůstává na svém místě, ačkoliv je nyní opět neobsazená.
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/273318
7) Nebezpečná velryba
Velryba je věčným nepřítelem tučňáků, proč ji tedy nepřinést i do této hry? Američan Jack Reda přišel s nápadem umístit do hry náhodně jeden dílek se třemi rybami, který má na zadní straně velrybu. Pokud tučňák sebere tuto trojici ryb, velryba otevře svoji velkou pusu a bez zaváhání ho spolkne.
Varianta přináší do hry nejistotu a napětí, ale především jeden velmi výrazný vliv na hratelnost. Hráči se totiž nevrhají hned od začátku partie na dílky se třemi rybami, ale raději se jim zpočátku vyhýbají. Využívají je pak hráči, kteří se snaží dohnat bodovou ztrátu a riskují tak ztrátu svého tučňáka.
Pro někoho ovšem vliv náhody v této hře může být nežádoucí, protože ve své podstatě je výsledek hry Hej! To je moje ryba! jinak závislý čistě na logickém uvažování hráče (a počátečním rozložení ryb).
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/301202
Stu Glennie myšlenku s velrybou ještě dále rozpracoval pro použití tří šestistranných kostek, přičemž jednu se stran kostky označíte jako velrybí (můžete na ni i nalepit obrázek velryby). Vždy, když hráč sebere dílek s rybou, musí si hodit jednou kostkou v případě jedné ryby, dvěma v případě dvou úlovků a třemi, pokud spolykal hned tři ryby. Pokud na některé z nich padne velryba, tučňáka spolknula velká ocasatá obluda. Autor nedoporučuje tuto variantu kombinovat s následujícím polárním medvědem.
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/365104/orca-strikes
8) Polární medvěd
S podobnou variantou se můžeme setkat ještě jednou. Ovšem polární medvěd se na rozdíl od velryby nebojí ukázat od prvního tahu. Při přípravě hry jej totiž umístíte na dílek se třemi rybami, který je nejblíže středu hracího plánu.
V každém tahu hráči pohybují nejen svým tučňákem, ale také figurkou ledního medvěda o tolik polí, kolik bylo ryb na kartičce, kterou právě získali. V případě, že skončí polární medvěd svůj pohyb na políčku, na kterém se nachází tučňák, stane se jeho večeří.
Tato varianta přináší do hry ještě více hráčské interakce, ovšem na rozdíl od velryby nemá vliv na náhodu ve hře. Navíc obě varianty lze velmi účinně kombinovat.
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/357412/polar-opposites-aka-really-lost-polar-bear-expansi
9) Varianta pro čtyři hráče
Uživatel jménem Ludopath doporučuje pro těsnější soupeření ve čtyřech vytvořit dva týmy. Mohou si pak zvolit, jestli budou moci ovládat ve svém tahu každý libovolného z tučňáků a nebo budou mít dvojici tučňáků rozdílné barvy.
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/99263
10) Suchá noha
Někdy se tučňákům nechce plavat, a proto existuje také varianta, ve které se musíte udržet co nejdéle na ledových krách. Hráč, který má na konci hry více tučňáků na suchu vyhrává.
Rozložení na začátku hry je klasické, včetně výběru pozice figurek. Ovšem tučňáci se mohou pohybovat vždy pouze na sousední kru. Toto políčko si však nevezmete k sobě, protože v této variantě není důležité sbírání ryb, ale počet ryb na políčku, kam jste došli důležitý je. Můžete totiž v tuto chvíli otočit jakýkoliv dílek se stejným počtem ryb, na kterém nestojí žádný tučňák.
V případě, že se tučňák nemůže pohybovat, je odstraněn ze hry. Takto se hráči střídají, dokud není možné dále odstraňovat dílky ze hry (viz. obrázek).
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/217261
11) Hledání ryb
Hrací plán rozestavíte klasicky, ovšem všechny dílky po zamíchání rozložíte náhodně rybami směrem dolů. Z celé hry se tak sice stane náhodný hon na ryby. Varianta je vhodná pro menší děti, které nedokážou být dospělým rovnocennými soupeři.
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/111958
12) Rozložení hracího plánu
Kromě samotných pravidel může zážitek ze hry změnit také základní rozložení hracího plánu. Při zachování symetrického tvaru je možné vytvořit tyto varianty:
a) rozmístíte 60 dílků do sedmi řad v počtech 9-8-9-8-9-8-9
b) můžete rozestavit dílky do tvaru šestihranu (5-6-7-8-9-8-7-6-5). Protože však je součet o jedna vyšší než celkový počet dílků ve hře, můžete nechat středový dílek prázdný nebo si můžete vytvořit svůj vlastní 61. dílek s libovolnou hodnotou
c) při standardním rozestavení vezměte poslední řadu s osmi dílky, čtyři umístěte na horní stranu a čtyři na spodní stranu plochy, čímž získáte rozestavení 4-7-8-7-8-7-8-7-4, což vypadá pěkně symetricky.
Rozložení jsou k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/178746
13) Hromada tučňáků
Ani v této variantě není sběr ryb vaším hlavním úkolem, protože nejdůležitější je dostat k sobě co nejvíce vašich tučňáků.
Základem této varianty je samotná příprava hry. V hracím plánu nechejte uprostřed několik prázdných míst. Každý z hráčů si od všech ostatních vezme po jednom tučňákovi (dva ve dvou hráčích), takže v konečném výsledku budou mít všichni čtyři tučňáky různých barev, které pak dle svého uvážení rozloží na hrací plochu.
Samotná hra probíhá podle klasických pravidel, ale na jednom políčku může stát i více tučňáků jedné barvy, čímž vytvoří skupinku. Ta se od té chvíle pohybuje společně jako jeden muž – v jednom tahu tedy pohnete se všemi tučňáky, kteří stojí na jedné kře.
V průběhu hry i tak stále sbíráte ryby a vytváříte díry v ledu, ale vítězem se stane ten, komu se podaří vytvořit největší skupinku tučňáků. V případě nerozhodného stavu přijde teprve na řadu počítání ulovených rybek.
V pokročilé variantě se nestává vítězem automaticky hráč s největší skupinkou, ale je důležitý i počet chycených ryb. Při závěrečném sčítání si za každou skupinku čtyř tučňáků hráč přičte 24 bodů, za trojici 16 a za dvojici šest.
Varianta je k nalezení na adrese: http://www.boardgamegeek.com/thread/364262/a-huddle-of-penguins