Celý vikingský svět se zbláznil. Všichni bojují se všemi a do toho přicházíte vy jako hráč. Pouze správným plánováním, taktikou a pečlivými malými krůčky můžete zvítězit ve hře Nord. Tu vytvořili Roland Goslar a Johannes Goslar (Kronberger Spiele) s grafikou Christofa Tische. Rozhodli se, že požádají o podporu s vydáním hráče na serveru Spieleschiede. A díky úzké spolupráci s touto německou platformou můžeme představit i vám, co byste mohli za svoje peníze dostat.
Na stole jsme sice měli pouhý prototyp připravované hry, ale už její zpracování naznačuje, jak by mohl vypadat finální produkt. Protože už tato preview verze je opravdu pěkná. Hromada dílků, pěkné dřevěné figurky a poctivý karton. Nic tu nechybí.
Jenže Nord je hra mnohem složitější než naznačují komponenty. Opravdu náročná na uvažování a samotná pravidla mají třináct stránek! My si je tady nebudeme popisovat do posledních detailů, ale pokusíme se vám nastínit, jak to všechno probíhá.
Na začátku si hráči postaví herní plán z připravených dílků o rozměrech tři krát tři čtverečky. Rozestavení je pokaždé jiné, ale na každé destičce je prostor pro jeden dílek města a také jeden poklad. Kromě toho si hráči vyberou barvu a umístí své bojovníky a také svého Jarla do zvoleného města. Ostatní jsou obsazeny neutrálními veliteli. Vedle plánu partii začíná bodovací deska s dračí lodí uprostřed.
Ve svém tahu mají hráči na výběr dvě možnosti. Tou mnohem častější a používanější je vyslání nových dělníků na plán. Figurky vypadají stejně, ať už drží meč nebo lopatu a liší se pouze tím, kde je najdete. Zatímco válečník se ukrývá za branami města, pracant je na poli některého typu – poušť, les nebo skály, ale také může pracovat na lodi.
Vysláním nového dělníka (lze jím navázat pouze na již existující řadu figurek, začínáte tedy vždy od města) se postupně propojují města, o jejichž nadvládu mohou hráči bojovat. Součástí řady jsou všechny figurky bez ohledu na barvu a právě proto na surovinovém poli mimo město může být vždy jen jedna postavička na každém poli. Jakmile vznikne nové spojení a jsou splněny další drobné podmínky, hráč přesune prvního ze svých dělníků na cestě mezi městy na loď (hrdinně umírá a míří do Valhally), zatímco z druhého se stává bojovník v dobývaném městě. Tím se mění vliv hráčů a ve městech přibývají nové figurky.
To je důležité ve chvíli, kdy nastane některé z bodování. Jednou získávají hráči body za obsazené pozemky a příště zase za města pod jejich nadvládou. Současně je třeba také všechny lidi občas uživit. Do hry se po každém bodování také doplňují poklady, které hráči sbírají svými dělníky a mohou je použít k akcím ve hře nebo si je nechat, protože mají velkou bodovou hodnotu na konci.
Partie končí po čtyřech bodovacích kolech (dvě od každého druhu). Ta jsou spuštěna pokaždé, když je naplněna dračí loď uprostřed. Do ní mohou kromě dělníků zamířit i samotní Jarlové, pokud hráči využijí druhé, méně obvyklé akce a zaútočí na ně svým vojskem nacházejícím se ve stejném městě. Vítězem se po závěrečné odměně za bonusové destičky stává ten hráč, který nasbíral nejvíce bodů.
Nord je velmi komplexní a přemýšlivá hra, která ale především zaujme velmi originálním přístupem. Některé mechanismy nejsou na první pohled jasné (právě proto jsou pravidla tak dlouhá) a mnohé mají různé podmínky. To je ale cena za to, že Nord je velmi originální a máte z něj také výrazně odlišný pocit než z jiných euroher. Se vším naštěstí hráčům pomohou pomocné destičky.
Jedná se o hru zcela bez náhody. Ve dvou je pak o mnoho méně interakce než v maximálních čtyřech a to přesto, že se s množstvím účastníků mění i velikost herního plánu. Hra je ale zábavná i ve dvou, protože protivníci mají neustále co dělat a nemusí se tolik starat o chybějící interakci. Jediná výtka tak směřuje k teoretické možnosti, že hráči budou nad svým tahem přemýšlet až příliš dlouho. Šancí jak zahrát figurku je prostě tolik, že může dojít k takzvané analysis paralysis. Ale i tak partie bude trvat do jedné hodiny času.
Hra přistupuje unikátním způsobem k propojování měst. Jakmile vznikne nový spoj, mohou hráči útočit a dále rozvíjet svoje panství. Je ale důležité sledovat tolik věcí, že toho na méně zkušené deskovkáře bude prostě příliš. Navíc rozdílné rozložení plánu zaručuje, že každá partie bude jiná.
Nord už teď je zralá euro hra, která má nezvykle složitá pravidla, ale nabízí velmi zajímavý pohled na klasické propojovací hry. Ačkoliv je ve hře vlastně pouze jedna akce, hráči mají mnoho možností, jak získávat body a plánovat dopředu. A právě proto se nám Nord tolik líbí. Pokud tedy máte rádi složitější hry a přitom vám nevadí přemýšlivé strategie, pak určitě neprohloupíte, když ji podpoříte v její kampani. Jedna kopie vás vyjde na 39 eur.
https://www.spiele-offensive.de/Spieleschmiede/Nord/