Nikdo z nás to nečekal. Žili jsme si svoje klidné a spokojené životy, plné nesmyslných přání. A pak se to stalo. Zvířecí povstání. Naši mazlíčkové se tajně vycvičily v ovládání všech našich strojů a zbraní, když jsme se nedívali. Všechny se spojily – psy, kočky, ale i prasata a krávy – a v domluvené datum zaútočily. I když nakonec zapomnětliví čuníci všechno pokazili, ale kohoutí komandéři nakonec všechno zachránili.
Situace ve světě je teď úplně jiná. V čele armády stojí přísný a puntičkářský orel, který po mapě země posouvá perutěmi zvířecí jednotky. Poslední zbytky lidského odporu byly rozprášeny u Berlína i na americké Floridě. Oslíkům, slonům ani klokanům teď už nechybí vůbec nic v cestě za totální kontrolou celé zeměkoule. Jenže sotva se situace uklidnila, jednotlivé zvířecí druhy začaly klást svoje požadavky. A lidská historie se opakuje, války plní přední strany obrázkových novin a zbrojení nebere konce.
Do téhle chvíle, po nemyslitelné apokalypse lidského druhu, vás zve desková hra společnosti Kuznia Gier. Autoři záludného a podrazáckého Alcatraz: The Scapegoat (recenze) se pustili kromě rozšíření Maximum Security (recenze) také do zbrusu nové hry, kterou představili v Essenu 2012. Možná si vzpomenete na jejich jména: Krzysztof Cywicki, Rafał Cywicki a Krzysztof Hanusz. Ilustrace ale tentokrát zpracoval Igor Myszkiewicz.
1984: Animal Farm k vám dorazí v poměrně velké červené krabici s velkými portréty zvířat na víku. Ani na chvíli nezapochybujete, že právě tak by zvířata vypadala, kdyby opravdu měla vládnout světu. Nechejme se jimi nyní vtáhnout dovnitř krabice a do jejich světa.
Tím prvním, co vás uvítá, je právě mapa přerozené země. Na první pohled vidíte, že zůstalo východo-západní rozdělení sil a celkem pět politicky nestabilních mocností, které se budou o nadvládu prát. Papoušci z Latinské Ameriky, Oslíci z Dálného východu, Sloni z Indie, Lvi z Afriky a Klokani z Austrálie. Právě na těchto pozicích jsou zakreslené velké kruhy s barevným okrajem rozděleným na čtvrtiny, kam budete umisťovat agenty. Na mapě najdete nahoře také místo pro sledování tahů a dole pozice pro karty nálady.
Kromě základní desky jsou v krabici také plány pro jednotlivé hráče. Každý zde najde na obrázku jednoho svého vůdce, ať už je to panda nebo medvěd. 112 žetonů k vycvakání se dělí na 52 koleček s různými hodnotami vítězných bodů a šedesát žetonů vlivu (po dvanácti od každé z pěti zúčastněných stran).
Dřevěné dílky (kostičky a disky) jsou dostupné v pěti hráčských barvách po devíti kusech pro každého. Tohle jsou vaši agenti, které budete vysílat do služby. Pět dalších barevných kotoučů slouží k vybírání akcí, nechybí ale ani jeden vysoký černý sloup pro začínajícího hráče a dvě menší kolečka pro označení prvního regionu a také pořadí aktuálního kola.
Studená válka začne tím, že před sebe položíte mapu světa. Na plán položíte bílé kolečko na počítadlo tahů číslo jedna. Náhodně vyberete jeden startovní region a položíte k němu druhý ze stavových žetonů. Karty už byste měli mít roztříděné podle zadní strany na patnáctku politické nálady a dvacet karet akcí (základních a pokročilých).
Náhodně odkryté dvě karty nálad určí počáteční napětí na zeměkouli. Tyhle dvě karty položíte ke spodnímu okraji herního plánu, kde jsou celkem tři pozice. Ta poslední zatím zůstane volná. Zbylý balíček položíte stranou, bude potřeba později..
Vedle plánu pak připravíte nabídku základních a pokročilých akčních karet. Ty jsou vždy ve dvou kusech od každého kontinentu. Vy vyberete po jedné kartě z každého kontinentu a po pro základní i pokročilé karty. Ve výsledku tak budete mít nabídku deseti karet ve dvou řadách po pěti.
Hráči si vezmou všechny dřevěné komponenty svojí barvy. Kolečka položíte vedle plánu, ale agenty do levého dolního rohu svojí desky. Mezi sousedy u stolu položíte po jedné kartu revoluce, takže jich bude okrytých stejný počet, jako je hráčů. Každý z hráčů vyšle po jednom svém agentovi do každé lokality. V případě partie s menším počtem hráčů vás čeká ještě přidávání dalších agentů do lokací podle vaší volby.
V partii 1984: Animal Farm hrají jednotlivé fáze hráči společně. Celý tah je rozdělen na šest takových fází a první z nich je Pohyb. Každý hráč může přesunout jednoho svého agenta z jednoho regionu do druhého. Přesuny více špionů za kolo jsou možné pouze důsledkem akčních karet.
Rovnou tak skočíme do druhé fáze, která je zásadní pro výsledek celé hry. Jedná se o Aliance. Hráči se zde nestřídají podle tradičního vzorce od prvního hráče, místo toho jsou regiony vyhodnocované v pevně daném pořadí. V rámci fáze Aliancí se hráči navzájem snaží dohodnout a utvořit spojenectví s ostatními hráči na daném kontinentu.
Taková vyjednávání se dějí ústní podobou. Hráči mají v regionu sílu odpovídající počtu jejich agentů. Vítězné uskupení, které má v regionu největší sílu, může být složené z jednoho i více hráčů. Taková vítězná aliance získá za každého svého agenta jeden žeton vlivu daného regionu, které si všechny umístí na svoji hráčskou desku.
Ovšem, aby to byla větší legrace, hráči se sliby (nikdo neříká, že je splní) musí dohodnout nejen na spojenectví, ale i na rozdělení vítězných žetonů. Ty položí do políčka s novým vlivem, který není možné použít hned v další fázi k aktivaci karet.. Dělba žetonů není pevně daná a to především díky hornímu limitu, který je stanovený na počet hráčů ve hře plus dva. Často tak nedostanou hráči tolik, kolik by měli. Pokud se ale nedohodnou na rozdělení, je to, jako by aliance vůbec nevznikla. Po vyhodnocení pokračujete s dalším regionem ve směru šipek.
Třetí fází jsou Špióni, k jejichž využití potřebujete klokany. Ti jsou známými infiltrátory a umí velice dobře a přesně seskakovat jako výsadky z letadel. Dokonce byli využívaní ve Vietnamu, kde pomáhali Johnu Rambovi, ale ještě se tahle informace nedostala na veřejnost. Úspěšně nasazení průzkumníci vám umožní zahrát akce z klokaních karet. Za využití zaplatíte získanými žetony australského vlivu, pak je odložíte zpět.
Následují Revoluce, jejichž prostřednictvím získáváte vítězné body. Tentokrát můžete utratit libovolné žetony vlivu, které máte ve svém vlastnictví. Takovou revoluci ale může provést vždy pouze se svými sousedy tak, že položí žetony na kartu revoluce blízkou právě tomu protivníkovi. Platí zde však omezení, že žeton musí mít stejný symbol, jaký ukazuje právě ta na začátku partie náhodně umístěná karta. V průběhu této fáze je znovu možné vyjednávat.
Aby byla revoluce úspěšná, musí hráči použít dostatečný počet konkrétních žetonů vlivu, vyobrazených ve spodní části karty. Podle počtu obětovaného vlivu se odvíjí i společný zisk hráčů v podobě vítězných bodů. Kola pak vždy zvýhodňují jednoho z hráčů podle místa, kde sedí – buď nalevo, nebo napravo od karty revoluce. Ten získá bonusové body.
Ještě než se dostaneme k závěru kola, můžete znovu utrácet vliv, tentokrát za karty základních i pokročilých akcí. Taková karta se nepřesouvá do vašeho vlastnictví, ale místo toho na ni položíte svůj kruhový žeton a tím si zakoupíte šanci ji v příštím kole použít.
Než začne nové kolo s pohybem agentů, můžete přesunout některé z vlivů do zóny náletu, které budete moci utratit za útoky na ostatní hráče. V obou mohou být ale maximálně dva takové žetony, takže někdy vás hra k přesunu dokonce nutí. Poté posunete karty politické nálady o jedno políčko doprava a jednu novou odkryjete.
Partie končí po odehrání daného počtu kol. Hráči sečtou žetony s čísly vítězných bodů. Ten, který jich nasbíral nejvíc, se stává vítězem celé partie. Země se dostala pod nadvládu tohoto živočišného druhu.
1984: Animal Farm je zajímavá hra plná konfliktů, vyjednávání a podrazů. Celý její herní průběh hráče nutí k tomu, aby mezi sebou soupeřili nejen nepřímo jen v průběhu svého tahu, ale také zcela bez zástěrky a skrupulí.
Vyjednávání a smlouvy s ostatními jsou hybným prvkem celé hry. Je pak jasné, pro koho se hodí. Rozhodně to nebudou přemýšliví a introvertní milovníci strategií, které se odvíjí přesně podle jejich představ. Tady se často díváte, jak se vaše plány hroutí a kroutí do úplně jiného směru.
Směr partie určí už na začátku rozdělení karet konfliktů. Ta má každá svoje specifické podmínky, což zaručuje, že každý z hráčů bude mít trochu jiné požadavky. Ale současně minimálně dva sousedi se budou snažit o vliv z podobných kontinentů.
Ve hře je na první pohled vidět, že ji vytvářeli stejní autoři. Výjimečná míra hraní na sebe na úkor jiných tu má trochu jinou podobu, ale stále zůstává podobně zábavná, jako ve hře Alcatraz: The Scapegoat. Tentokrát se všechno točí kolem dočasných smluv, kterých je ve hře velký počet a pouze ten nejvýmluvnější hráč uspěje.
Zajímavé je, že hráči vyjednávají rovnou dvakrát v každém kole a to pokaždé znovu, protože situace se neustále mění. V každém regionu jste s někým jiným a také počet agentů na kontinentech je pokaždé jiný. Na první pohled přitom jsou síly jasně patrné, protože každá ze stran má jasně danou pozici na kruhu u každé z pěti lokalit.
Ve hře ale stále zůstává zastoupená i strategie. Právě díky posouvání agentů (a to někdy dokonce nejen vašich!) si můžete neustále budovat a přestavovat situaci tak, aby lépe vyhovovala vašim potřebám. Ty znáte a můžete reagovat na přesuny soupeřových žetonů.
Ačkoliv je důležitá i fáze revoluce, zdaleka nejdůležitější pro váš úspěch je správné rozmístění agentů na herním plánu tak, abyste měli šanci být vždy ve většinové skupince. Je to vlastně trochu jako české volby a dokonce i tady může vzniknout obdoba koaliční smlouvy dvou nejsilnějších, nebo převahy tolerované někým menším. Odměny si musí dohodnout už sami hráči mezi sebou a nejsou pevně dané, ačkoliv počet žetonů vlivu je předem jasný.
Zásluhou vyjednávání se délka partie liší napříč počty hráčů i mezi jednotlivými partiemi. Naštěstí si ale můžete už na začátku zvolit délku hry počtem kol. Někdy ale prostě trvá, než dohodu uzavřete. Jinak je plánování jasné a nic jiného hru nezdržuje. Zásluhou průběžného procházení fází se ale nikdo z hráčů nenudí a všichni jsou neustále zapojení do hry, protože většina dohod se týká všech účastníků.
Stále tu však zůstává podmínka věku, ve kterém jsou děti na hraní 1984 připravení. Téma je tentokrát mírnější, ale vzhledem k velké míře zrad a nedodržených dohod nebudou děti před 14 rokem dobrými protivníky.
1984: Animal Farm odkazuje na orwellský svět, ale nenajdeme tady žádného bratra. Ani velkého, ani malého. Lidstvo je místo toho zahnáno do úzkých a musí se třást o svoji existenci uvnitř bunkrů, zatímco venku se prohání vítězoslavně zvířecí národ. Atmosféra hry je podtržená zajímavým herním principem založeným jen a pouze na dojednávání dočasných a velice krátkodobých aliancí. A je zajímavé, že jejich vytváření se ani po několikáté nepřejíte..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Rafał Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz |
Ilustrace | Igor Myszkiewicz |
Vydavatel | Kuźnia Gier |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 3 - 5 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Animals, Bluffing, Negotiation, Novel-based |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Team-Based Game |
Rozšíření | 1984: Animal Farm – Spiel 2012 promo cards |
Rodina | Theme: Animal Battles, Theme: Anthropomorphic Animals |
Více o hře.
+ neustálé vyjednávání
+ jedna diplomacie zcela otevřená, druhá se sousedy
+ pěkné téma
+ hráči na sebe pořád útočí a jen tak mohou vyhrát
+ za akční karty platíte vlivem, který musíte nejdřív v lokalitách získat
+ přesouvání žetonů na vlastních plánech
- delší herní doba
- sloupky žetonů snadno shodíte
- 1984 je zde jen na okrasu, s Big Brotherem nemá nic společného
I think other site proprietors should take this website as an model, very clean and fantastic user genial style and design, let alone the content. You’re an expert in this topic!