Vlak je narvaný k prasknutí. Podobně se cítí i moje smysly, které napínám na maximum. Kdesi mezi těmito lidmi jsou další, kteří se mě budou snažit zabít. Jenže o podezřele se chovající lidi v jedoucím vlaku není nouze a každá smrt civilisty znamená, že ani já nedorazím do cílové zastávky v pořádku. Musím velmi dobře vážit každý krok, každý pohyb, každé slovo. Tohle je nejtěžší zkouška, jakou jsem kdy musel projít.
Napínavá cesta vlakem čeká na všechny hráče, kteří si odnesou domů krabici s nápisem 27th Passenger: A Hunt on Rails. Jedná se o druhou hru v pořadí od firmy Purple Games. Jejími autory jsou Christos Giannakoulas a Manolis Zachariadis, ilustrace připravil Manolis Frangidis. Jejich společné dílo vyšlo v roce 2014 včas, aby bylo představeno na veletrhu Spiel 2014 v Essenu.
Uvnitř krabice s portrétem tajemné postavy čekající na vlakovou soupravu New York City najdeme především oboustranný herní plán. Na něm je nakreslená trasa vlaku, včetně několika zastávek. Ve spodní části pak je místo pro vyložené karty.
Základem všeho jsou karty, kterých tu je hodně (dohromady 133). Z nich první v řadě jsou karty pasažérů. Každá charakterizuje nějakou postavu a její základní jedinečné vlastnosti (vzhled, vůni a hlas). Dalších 36 karet je akčních a patří po šesti kusech k různým barvám a umožňují tedy provádění samotných aktivit ve hře.
Navíc jsou zde karty schopností pro cestující zabijáky (16), ale také přestrojení (18) a události (15). V balení na hráče čeká také bloček s dedukčními listy. Ty nabízí prostor pro poznámky a kroužkování informací, jež v průběhu cesty hráči zjistí. V horní části je tabulka všech 27 pasažérů, kteří ve vlaku jedou a kombinace jejich vlastností v křížových tabulkách. Dole pak je místo pro poznámky přímo k identitě soupeřů.
Na začátku partie vezmou hráči plán a položí jej do středu (stranou pro odpovídají počet hráčů). Každý si vezme do ruky šest akčních karet v barvě dle svého výběru. K tomu dostanou hráči také jednu identitu (kartu cestujícího), kartu iniciativy, dvě schopnosti a zápisník. Balíček událostí je třeba seřadit do skupin podle barev, ty zvlášť zamíchat a poskládat do větší hromádky. Jejich počet závisí na množství účastníků v partii. Vždy je ale ihned první karta otočena a hráči vidí, co je čeká.
Na herní plán položí hráči ze zamíchaného balíčku pasažérů také několik karet do prvního boxu. Jejich počet se odvíjí podle číslice, která je uvedena nad první vlakovou stanicí. Zbývající balíčky karet (vlastnosti a převleky) položí hráči zamíchané vedle plánu. Poté je třeba zaparkovat vlak (kulatý žeton) do prvního nádraží. V tuto chvíli totiž může vyrazit na cestu.
V každém tahu hráči vyloží jednu ze svých akčních karet a použijí její schopnosti. Nejdřív ale všichni zahrají kartu tajně. Jednotlivé akce jsou vyhodnocované podle daného pořadí od vyšetřování, přes pletichaření až po klamání. Na jednotlivých kartách akcí je jejich pořadí uvedeno, přičemž tři z nich mají společnou jedničku. O pořadí jejich vyhodnocení, stejně jako v případě zahrání stejné akce více hráči, rozhoduje iniciativa rozdělená na začátku každé partie.
První možností pro všechny zabijáky je vyšetřování. Právě takto mohou o svých protivnících získat důležité informace. Nyní je na čase využít balíček vlastností. Hráč tajně vybere všechny tři karty patřící k vlastnosti, která ho zajímá a v tichosti ji protivníkovi předá. Ten mu vrátí jednu kartu s vlastností, která odpovídá jeho postavě.
Nepřítel se může bránit pomocí karet převleků či nenápadného chování (karty na jedno použití, které se po použití odloží). Musí to ale tušit dopředu, protože právě pro takovouto obranu je určena akční karta klamání (deception).
Další možností mezi akčními kartami jsou machinace (scheming). Tady vstupují do hry karty, které položili hráči na plán. Tyto karty představují pasažéry, kteří vystoupili z vlaku, a zabiják si je tedy může vyškrtnout ze svého seznamu. Tím hráči získávají ale pouze časový náskok, protože doslova sledují dveře vlaku, když podezřelí vystupují. Po třech kolech jejich identita vyjde najevo, protože karty se s každou další zastávkou posouvají. Poté už všichni budou vědět, kdo ve vlaku chybí. Tím ale machinace ještě nekončí, protože hráč ještě má možnost zastrašovat své spolupasažéry a podívat se na horní kartu dobíracího balíčku. Tak zjistí identitu ještě jednoho dalšího pasažéra, který teprve bude vystupovat a získá tak náskok před ostatními.
Výsledkem toho všeho je možnost zabít postavu, u které si jsou hráči jistí její identitou. Odhalí svoji kombinaci vlastností a v případě správné identifikace oběti mohou pokračovat ve hře, zatímco zavražděná postava končí. Její hráč je vyřazen. V případě omylu a vraždy nevinného se ale rozhodčí ve vlaku postarají o to, aby už nemohl dál pokračovat zabiják, který se chyby dopustil.
V průběhu soupeření mají hráči také možnost dvakrát porušit trochu pravidla zásluhou karet schopností, které jsou pro ně jedinečné. Partie končí ve chvíli, kdy ve vlaku zůstane už jen jeden z účastníků, a všichni ostatní jsou mrtví. Vlak ale může dorazit do svého cíle i s více přeživšími zabijáky. V takovém případě musí hráči zkusit uhodnout identitu některého z protivníků. Pokud přežije toto kolo více než jeden vrah, partie končí prohrou všech.
27th Passenger je velmi zajímavou dedukční hrou, ve které mají hráči více cest k získávání informací. Nejzajímavější na hře ale je především ta přímá konfrontace, protože rychlost tu znamená přežití. Kdo se prozradí nejdříve, ten okamžitě vypadává z partie. Toto vyřazování hráčů je často vnímané jako nedostatek her a to platí i tentokrát, protože první hráč může být vyřazen třeba už po patnácti minutách. Možnost vraždy s sebou ovšem současně přináší také velmi důležité napětí.
Hra je zábavná a s lehkostí překonává známé klasické Cluedo (recenze). Současně se ale drží při zemi a používá klasické mechaniky postupného odhalování stop. Zásadní je více možností, jak k potřebným informacím přijít. Můžete sledovat vystupující pasažéry, vyšetřovat ostatní a zjišťovat jejich identitu přímo. Záleží pouze na hráčích, jakou možnost vyberou.
Karty jsou nejzajímavějším prvkem, který přináší těžkou volbu. Hráči mají s jejich pomocí také možnost se bránit před útoky ostatních, což využijí především ke konci partie, kdy už je to s nimi nakloněné.
Ke hře nemůžeme přistupovat jako k nějaké komplexní a složité zábavě. 27th Passenger je naopak pohodová zábava, podobně jako již zmiňované Cluedo. Cílí totiž na zhruba stejný segment zákazníků a tady se jí rozhodně daří. Právě ten, koho baví vyšetřování vraždy, si rozhodně užije i cestu vlakem s jednosměrnou jízdenkou.
Pokud se na hru koukáme z rodinného pohledu, může být problémem počet hráčů, protože tady vše začíná fungovat od čtyř a partii si nejvíce užijete v maximálním počtu šesti protivníků. Právě pak se pocit intrik a dedukce dostane na tu nejlepší úroveň.
27th Passenger není hra pro každého. Spousta hráčů může brát fakt přímého vyšetřování jako možnost se na někoho zaměřit. Vždy je ale možnost se bránit a navíc ze sebe takový agresivní hráč dělá terč pro ostatní. Proto je třeba hledat vyvážený způsob, jak být tím posledním, kdo přežije. A právě proto se nám 27th Passenger opravdu hodně líbí.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Christos Giannakoulas, Manolis Zachariadis |
Ilustrace | Manolis Frangidis (Μανώλης Φραγγίδης) |
Vydavatel | Purple Games |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 3 - 6 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (6 voters) |
Kategorie | Card Game, Deduction, Party Game |
Mechanismy | Hand Management, Paper-and-Pencil, Player Elimination, Simultaneous Action Selection |
Rozšíření | 27th Passenger: A Hunt on Rails – Chatty Bunch Promo Pack, 27th Passenger: A Hunt on Rails – Spiel 2014 Promo Pack, 27th Passenger: A Hunt on Rails – True Colors Promo Pack |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter |
Více o hře.
+ dostatek možností
+ hráči se mohou bránit vyšetřování
+ plánování akcí dopředu
+ postupná dedukce podle vystupujících pasažérů
+ jednoduchá pravidla vhodná i pro začátečníky
+ přímá konfrontace a vraždění
- vyřazování hráčů
- hra ve třech