Tak teď už jsme určitě nejhledanějšími zločiny v celé zemi. Když veslice přirazila k lodi a na palubu se vyhoupl celý výsadek v čele s mým zástupcem, uviděl jsem na jeho tváři široký zubatý úsměv. Bylo mi hned jasné, že loupež pod příkrovem noci se vydařila. Ještě jsem se ale ani nezačal radovat a na břehu vystřelilo dělo. Byl to poplašný výstřel, protože koule nedopadla nikde poblíž naší plachetnice. Právě zjistili, co se stalo. Ihned jsem nechal napnout plachty. Musíme ujíždět rychle, protože až vyjde slunce, bude se přístav hemžit královskými loďmi, se kterými nechci měřit síly!
Pirátský život na útěku je připravený i pro všechny hráče, kteří mezi své vyvolené hry pro Vánoce 2018 zařadí hru Příběhy pirátů. Právě tam byla hra poprvé představena na stánku vydavatele Cranio Creations. Jejími autory je trojice italských designérů – Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen a Daniele Tascini. O českou lokalizaci se zasloužila společnost MindOK.
A celá korzárská loď i s posádkou se ukrývá v opravdu velké a masivní krabici, která na první pohled připomíná truhlici s pokladem. Jaký poklad ale ve skutečnosti uvnitř najdeme, to si teprve povíme dnes v recenzi. Hlavní součástí celého boxu je tedy opravdová kartonová loď. Tu je třeba nejdříve sestavit a to včetně stěžně.
Celá spodní část lodi ale končí v rovině, aby stála na stole. Jako bychom vůbec neviděli pod hladinu. Na stěžeň zavěší kartonovou destičku označující rychlost. Ta začíná na nule, protože loď na začátku každé partie stojí. Nahoře ve výšce je strážní koš, který v sobě, stejně jako paluba, má několik otvorů. Tato místa čekají na vložení přesýpacích hodin, které mají plastovou podobu a v krabici jsou hned čtyři.
Právě tuto loď hráči umístí do středu stolu a obklopí ji kartonovými výsečemi, které dohromady vytvoří oceán obklopující celé plavidlo. Tím se celé okolí lodě rozdělí na šest dílů podle světových směrů. Poblíž celého výjevu pak připraví sadu žetonů srdíček, dalších žetonů zásahů, čtyři dělové koule a také tři korkové špunty. Zbývá už pouze sada startovních karet, které je třeba sestavit podle pokynů, zamíchat a rozmístit náhodně do všech stran kolem lodi. Tím je vytvořeno startovní rozložení. To ale nejsou zdaleka všechny komponenty z krabice, protože hráči zde najdou také deset obálek pro jednotlivé kapitoly příběhu. Jejich obsah budou účastníci objevovat postupně, jak budou pokračovat příběhem. My vám žádné tajemství prozrazovat nebudeme a zaměříme se pouze na základní herní průběh a zhodnocení mechanismů.
Než ale hráči budou moci bojovat s časem a pronásledovateli, potřebují ještě jednu důležitou komponentu. Vlastní telefon. Příběhy pirátů je hra, která se výrazně spoléhá na pomoc doprovodné aplikace (dostupná pro iOS a Android), která hráčům bude odměřovat čas, řekne jim způsoby přípravy a nachystá pro ně i nějaká nečekaná překvapení v průběhu plavby. A je samozřejmě kompletně v češtině.
Jakmile je vše připraveno, v aplikaci stisknou hráči start a celá honička začíná. Všichni hráči se od té doby účastní plavby současně. Každý hráč má pod kontrolou jedny přesýpací hodiny, které tentokrát slouží jako takové akční figurky. Ihned na začátku hráči své hodiny rozmístí do některých otvorů na lodi a tím se začnou připravovat k akci. Teprve, když se písek přesype, může hráč provést to, k čemu jej dané místo na palubě opravňuje.
Na výběr je šance zrychlovat nebo zpomalovat (posunem značky rychlosti nahoru nebo dolů na stěžni), nabíjet děla, střílet či manévrovat. Na začátku ale tým vůbec netuší, co je kde čeká, protože karty rozložené kolem lodě jsou umístěné obrázkem dolů. Prozkoumat lze pouze tak, že některý z pirátů vyleze do strážního koše (umístí sem přesýpací hodiny) a po uběhnutí písku může odhalit sadu karet v jedné ze šesti oblastí.
Právě tak mohou odhalit, na které straně na ně čeká pouze kamení a kde je nebezpečí. Teprve tak je možné namířit správně děla, která jsou v té chvíli snad i nabitá. Pak lze už střílet a položit tak žetony zásahů na nepřátelské lodě.
Manévrovatelnost lodě je ovlivňovaná rychlostí. Pokud tedy loď plave opravdu rychle, nemůže vůbec zatáčet a nejlépe se u kormidla manévruje při pomalé plavbě. Každý výstřel se rovnou počítá jako zásah. Bitva o přežití a únik probíhá až do chvíle, kdy dojde čas. Nyní všechny nezlikvidované lodě vystřelí zpět na plavidlo hráčů a tím jim mohou způsobit nějaké poškození do druhé fáze. Zasažená část lodě dostane korkový špunt a není ji možné používat. Část příběhu poté končí přežitím i druhé plavby. Je ale také možné neuspět a příběh opakovat.
Hra Příběhy pirátů využívá šance dát všem hráčům jejich úkol společně. Ti se musí s nebezpečími vypořádat současně a v reálném čase. Vše se tedy děje pod stresem, ale hráči se mohou a musí neustále domlouvat. Komunikace je naprosto zásadní, protože je třeba organizovat, kdo se stará o jakou část ovládání lodě.
Odpovídá to vlastně i realitě, ve které by na sebe piráti pokřikovali, o co se jdou postarat. Pak nějakou dobu trvá, než se tam pirát dostane a teprve poté může začít akci vykonávat. Toto zdržení zde reprezentují přesýpací hodiny, které se na otevřené moře výborně hodí. Celkově se jedná o výtečně zvolené téma, protože i atmosféra a všechno s ní spojené funguje na jedničku.
V průběhu dalších příběhů na hráče čekají samozřejmě novinky, které posouvají koncept dál. Zároveň tyto obálky udržují dlouho napětí a zájem. Pocit objevování je skvělý a právě proto je třeba ocenit, že se autoři rozhodli jít právě touto postupnou cestou. Ale naštěstí hra nepřestane být zajímavá ani po dohrání celého příběhu, protože je vše možné opakovat. Žádné zvraty, které by vám druhý průchod pokazily, nečekejte.
Opravdu zajímavá je herní doba. Ta totiž vůbec neodpovídá zážitkům, které si na palubě lodi užijete. Celé to budete mít za sebou během nějakých dvaceti minut. Vzhledem k rychlé přípravě to pak znamená opravdu výborný a dynamický zážitek. Samotný herní průběh pak je pochopitelně velmi hektický a prostoru pro chyby není příliš.
Pokud se partie účastní menší počet hráčů, rozdělí si mezi sebe hodiny pokud možno rovným dílem, aby měli k dispozici stejný počet pirátů, jako v maximálních čtyřech. Na samotném zážitku to sice neubere, ale současně je jasné, že v menším počtu je organizace všeho mnohem těžší. Hráči se musí starat o dvoje hodiny a provádění dvou akcí, což je výrazně náročnější.
Hra ale překvapivě není příliš obtížná. Za celý příběh se nám díky nedorozumění nepodařila jedna kapitola, kterou jsme si zopakovali. Obecně se ale nejedná o nic obtížného a tím se řadí spíš na zájmový list rodin a méně zkušených hráčů. Tady uspěje nejen průběhem, chaotičností a důrazem na komunikaci, ale také výborným zpracováním. A to se týká nejen fyzických komponent, ale také výborně graficky provedené aplikace.Pochválit musíme také lokalizaci, kde pravidla jsou jasná a aplikace funguje správně.
Příběhy pirátů je hra, ve které musíte velmi dobře plánovat. Na palubě lodi se situace neustále mění a je třeba na to reagovat. Všechno to probíhá pod velkým časovým tlakem, ale při tom je hra elegantně rychlá a zábavná. Svoji roli samozřejmě hraje i náhoda, ale objevování a postupné přidávání dalších pravidel to vynahrazuje. Příběhy pirátů je kooperativní hrou, kterou řídí digitální aplikace a všechno to je velmi fajn.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen, Daniele Tascini |
Ilustrace | Ruslan Audia |
Vydavatel | Cranio Creations, Asmodee, Bucaneiros Jogos, Lion Rampant Imports, MINDOK |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (5 voters) |
Kategorie | Nautical, Pirates, Real-time |
Mechanismy | Action Queue, Action Timer, Cooperative Game, Real-Time, Scenario / Mission / Campaign Game, Worker Placement |
Rodina | Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Components: Sand Timers, Theme: Pirates |
Alternativní názvy | Une Histoire de Pirates, Příběhy pirátů, Una storia di pirati |
Více o hře.
+ kooperativní akce
+ postupné objevování příběhu
+ velmi rychlé a dynamické
+ velký důraz na komunikaci
+ zajímavé akce na výběr
+ znovuhratelnost
- náhoda
- jednoduchost