Rozhlednu se po společnosti a pozdravím. Odpovědi se dočkám, ale už teď vím, že tohle není ideální skupina. Šišlající mág a další s tak třesoucí se rukou, že mu každou chvíli magická hůl vypadne na zem. Tohle nebude jednoduché. Náš útok na věž se blíží a já mám větší strach o to, abych nedostal zásah ohnivou koulí ze svých vlastních řad. Takhle to nemělo být..
Měli jsme to štěstí a získali jednu z kopií deskové hry Abraca.. what?, která jinak byla na veletrhu Spiel 2014 v Essenu beznadějně vyprodaná. To je pouze první z řady skvělých zpráv pro Garyho Kima, autora hry a také vydavatele Korea Boardgames. O to větší je, že koncem února 2015 oznámila společnost Z-Man Games, že hru vydá pod svojí vlajkou s trochu pozměněným názvem Abracada.. what? Naštěstí ilustrace Marie Cardouat se měnit nebudou.
A není se co divit, protože už víko vyzařuje hravost na všechny strany. Malá čtvercová krabička není zakletá a snadno se dostanete do jejího nitra, abyste si prohlédli vše, co se nachází uvnitř. První na řadě jsou pravidla a pod nimi leží přehledové karty se seznamem všech dostupných a regulérních kouzel.
Ještě o patro níž leží herní plán, na kterém najdete pyramidu obrácenou vzhůru nohama. Osm řádků se zvyšujícím se počtem pozic (od dvou až po devět) je zpoza věže sledováno zvědavým drakem. I jeho najdeme na jednom z kouzel. Ty představuje hromada 36 kamenů. Plastových stojánků, do kterých nejdříve před první partií musíte zasunout kartičky s obrázky a číslicemi od jedné do osmi (odpovídající barvou zmiňovaným řádkům obrácené věže).
Spolu s destičkami jste ale v kartonovém archu objevili také kulaté etony života, po šesti pro každého z pěti mágů. Hra obsahuje také jednu bílou kostku a pět dřevěných žetonů, kterými hráči budou sledovat svoje úspěchy.
Na začátku partie si vybere každý jednoho čaroděje, kterým se stane. K jeho pěti kartonovým a jednomu dřevěnému žetonu dostane také nápovědní kartu. Dřevěné kolečko hráči položí pod věž a pak dostanou pět náhodných kouzelných kamenů. Za žádných okolností se ale nesmí podívat na jejich obrázek. Místo toho kámen postaví kartičkou směrem k soupeřům.
Čtyři další kameny jsou položeny obrázkem dolů do rohu plánu. To jsou tajná kouzla, jejichž identitu nikdo nesmí znát. Část zbývajících kouzel je rozdělena na plán (při menším počtu hráčů) a zbytek vytvoří zásobu vedle plánu, obrázkem dolů. Každé kouzlo patří podle svého čísla na určité podlaží věže a podle toho se řídí nejen úvodní rozložení kamenů, ale celá hra.
Ve svém tahu každý hráč může zkusit vyčarovat jedno kouzlo ze svojí knihy kouzel. Jenže protože neví, která kouzla přesně má k dispozici, musí hádat. Vykřikne jméno daného kouzla a ostatní hráči mu řeknou, jestli může jeho efekt provést. V opačném případě jeho tah okamžitě končí a takový nepodařený pokus ho stojí jeden žeton života.
Výsledek úspěchu se liší podle efektu kouzla, které se hráči podařilo vyvolat. Může tak ubrat životy ostatním, získat nějaké pro sebe nebo získat jeden z tajných kamenů uprostřed. V případě silnějších kouzel navíc k určení výsledku hází kostkou. Počet pozic na patře současně určuje, kolikrát je kouzlo zastoupeno v celé nabídce. Čím vzácnější kouzlo, tím silnější až k tomu úplně nejstrašlivějšímu, které vyvolá draka. Úspěch připraví všechny hráče o počet životů odpovídající hodu kostkou. Marný pokus o vyvolání ale znamená, že totéž potká samotného kouzelníka, který se o to pokusil.
Souboj čarodějů pokračuje, hráči se střídají ve snaze se navzájem zranit. Každý úspěšně trefený kámen spoluhráči odstraní a položí jej na plán ve středu. Jako odměnu za úspěch ale může kouzelník zkusit své štěstí znovu! Může ale vyvolat pouze kouzlo s vyšší nebo stejnou hodnotou a jeho výběr se zúžil na čtyři kameny. Teprve na konci partie si může doplnit výběr zpět do pěti.
Kolo pokračuje, dokud jeden z čarodějů nepřijde o všechny životy nebo se nezbaví všech kamenů. Vítěz kola (nebo ten, kdo vyřadil jiného hráče) získá tři body, ostatní pak dostanou po jednom bodu. Někdy ale hráč nedostane žádnou odměnu (způsobí si závěrečné zranění sám) nebo může naopak získat bonusové body za skryté kameny. O počet získaných bodů posune hráč žeton po věží vzhůru. Teprve ten, kdo dorazí na vrchol jako první, se stává po několika kolech vítězem.
Abraca.. What? se na veletrhu stalo zaslouženým hitem. I nás si získalo snadno hned po první partii. Představte si jaké by bylo skvělé Hanabi (recenze), kdybyste se nesnažili vydedukovat ohňostroj společně, ale každý za sebe a ještě si při tom mohli pořádně podrážet nohy. Legrace z vysílání kouzel, o nichž vlastně nemáte jistotu, jestli je opravdu umíte, je prakticky bezchybná.
Hra sice vypadá veskrze náhodně, ale všechno je přísně taktické. Samozřejmě potřebujete i trochu štěstí, ale většinu informací máte dostupnou na kamenech soupeřů. Zatímco na začátku každého kola je neznámá identita řady kamenů (nejen čtyři skryté, ale celé dobírací hromádka), postupně vše krystalizuje a ke konci je vše soubojem nervů.
Naprosto základní pravidla dělají z této hry skvělého adepta na rodinnou zábavu, ale při tom si dokáže získat snadno i srdce pokročilých hráčů. Je zde právě správný poměr náhody a taktiky, abyste neměli pocit, že jen bláhově tápete v temnotách.
Už jen to, že můžete vykřiknout název kouzla, když se o něj pokoušíte, vám zvýší tep. A co teprve chvíle, kdy se pokusíte o některé ze vzácných kouzel. Ta jsou sice silnější, ale člověk si nikdy nemůže být jistý, že je opravdu má správně zapsané ve své magické knize. Kostka přidává silným kouzlům trochu nepředvídatelnosti. Tahle hra se ale překvapivě neobejde i bez pořádného taktizování a plánování.
Pocit z partie se výrazně liší podle počtu hráčů. Nejslabší je rozhodně ve dvou, kdy je ve hře až do konce hromada neznámých. Navíc i bodování nezlepšuje dojem, protože hráči se neustále přetahují o stejný bodový zisk tam a zpět. To ve třech už je to o něčem jiném, ale teprve ve čtyřech a pěti dostanete tu opravdovou a pořádnou magickou zábavu. Tady hra vynikne a při tom stále zůstane svojí herní dobou poblíž třicetiminutového limitu.
Zpracování hry je pěkné a to především zásluhou kouzelných ilustrací. Marie Cardouat opět dokazuje, že si umí získat naše oči na svou stranu. Jen škoda mechanismu strkání kartiček do plastových kamenů. Nevejdou se tam úplně bez problémů a musíte dávat pozor, abyste při zapojení síly některou z destiček nezničili.
Abraca.. What? disponuje ohromnou atmosférou a podařilo se jí dosáhnout toho, že hráči si opravdu připadají jako zapomnětliví mágové. To je její největším úspěchem. A žádný jiný vlastně ani není potřeba, protože z toho jasně plyne, že partie jsou prostě skvělým zážitkem. Tedy, pokud se nepokusíte hrát ve dvou, což je tak trochu nuda. Nebýt drobných technických nedostatků a právě partie ve dvou, mohla dostat tato hra absolutní hodnocení. I takto ji ale musíme doporučit všem, kteří se cítí na trochu lehkovážný magický souboj. Abraca.. What? je pro nás zatím hitem loňského Essenu!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Gary Kim |
Ilustrace | Marie Cardouat, Patrycja Ignaczak |
Vydavatel | Korea Boardgames, Asterion Press, Broadway Toys LTD, Cube Factory of Ideas, Divedice, Ediciones MasQueOca, Moonster Games, Pegasus Spiele, Tower Tactic Games, Z-Man Games |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (13 voters) |
Kategorie | Deduction |
Mechanismy | Memory, Push Your Luck, Roles with Asymmetric Information |
Rodina | Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Digital Implementations: Tabletopia |
Alternativní názvy | Abraca... Boh!, Abraca...what?, Abracada... Quoi?, Abracada...¿Qué?, Czary Mary, Simsala… Bumm?, 出包魔法師, 아브라카 왓? |
Více o hře.
+ hráči kouzlí poslepu
+ různé efekty kouzel
+ lze hrát vícekrát za kolo se zvyšujícím se rizikem
+ jedno kolo nedělá vítěze
+ překvapivě taktické
+ ohromná zábava
+ parádní ilustrace
- ve dvou nuda
- při sestavování kamenů si můžete poškodit kartičky