Džungle je místo plné nástrah. A přesto se na cestu přes neprobádaný a stromy zarostlý les vydává každý den několik zvířat. Proč to dělají? Neví, že je to nebezpečné? Ale ano, dělají to právě kvůli tomu dobrodružství. Jsou to mladá zvířata toužící po zkušenostech.
Přidejme se k nim v deskové hře Across Africa. Vytvořila ji dvojice Wiktor Piskorek a Arkadiusz Piskorek. Svoji záštitu nad hrou převzala polská společnost G3 a vydala ji v roce 2015. Ilustracemi hru ozdobila Sylwia Smerdel.
Od vybalení krabice s velkou žirafí hlavou až do konce partie budou hráči spolupracovat. A to už na začátku, kdy připravují partii. Položí na stůl herní plán a dva zamíchané balíčky karet položí do hromádek vedle něj. Zásobu vedle plánu vytvoří také hromádka diamantů, z nichž jeden si najde místo na mapce plánu, který zobrazuje cestu džunglí. Po prvním vybalení poskládají kartonového krokodýla, jehož zuby slouží jako stojánky a postaví jej stranou. Každý z hráčů si do začátku vybere jednu barevnou figurku a postaví ji na políčko start.
Ve svém tahu hráč hodí kostkou a podle výsledku se posune po políčcích na plánu. Podle ikony na místě, kde figurka zastaví, se musí hráči patřičně zachovat a využít akce, kterou jim lokace poskytuje. V důsledku zarostlé džungle se budou muset posunout v příštím kole dozadu, bažinou půjdou dopředu pomaleji, auto je popoveze kupředu, nebo jim ikona dovolí použít fotoaparát, aby zdokumentovali svoji cestu. Vezmou si tak horní kartu z balíčku fotografií a položí ji před sebe jako trofej. To ovšem pouze v případě, že na ní není žirafa nebo lemur, jež dělají takzvaný fotobombing.
Další možností, která se hráčům v důsledku pozice naskytne, je prožít dobrodružství. Hráči tak nejenže se mohou posunout kupředu nebo dozadu, ale také mají možnost získat další body, či speciální akci pro jednorázové použití v budoucnosti.
Rozhodujícím momentem je ale políčko tábora, které umožní hráčům položit fotografie do krokodýlích zubů. Právě tyto karty rozhodnou ve chvíli, kdy figurky dojdou na konec cesty. Pokud se jim podařilo nasbírat dostatek bodů za karty fotografií a k tomu i pět diamantů, pak vyhráli. K tomu může dojít i dříve, pokud hráči zaplní všechny krokodýlí zuby.
Across Africa svým zpracováním i vydavatelem vzbuzuje různá očekávání. O to víc budete překvapeni, že dostanete obyčejnou hoď-a-posuň hru. A bohužel ani jako taková nedokáže uspět, protože je možná až příliš překombinovaná. To je všechno podřízeno snaze udělat z chodičky kooperativní hru a to se nepodařilo.
Hráče na jejich cestě čekají náhodné události. Na různých políčkách jsou ikony, které je mohou posunout dopředu, dozadu a jiné jim přinesou fotografie. Jejich zisk tedy je také určený čistě a pouze náhodou, přestože ve výsledku právě tyto karty rozhodují o vítězství nebo prohře.
Jediné ozvláštnění slibovaly karty dobrodružství a jednorázové akční karty, které přináší do hry mírný nádech kontroly. Bohužel prvně jmenované jsou pouze dalším způsobem, jak se posouvat kupředu a druhých je stále málo na to, aby hráči mohli něco udělat se svými šancemi.
Je jasné, že čím více parťáků budete mít, tím je větší šance na úspěch. Hra vůbec nemyslí na různé počty hráčů, takže zatímco ve dvou je procházka těžká, ve čtyřech mají hráči hotovo ještě dávno před cílem. Tohle je naprosto trestuhodné zanedbání. A nic nezachrání ani herní doba, protože na takto náhodnou hru je třicet minut přespříliš.
Zpracování je pěkné, ale přišlo tak trochu vniveč. Krokodýl je tu samoúčelný a stejně tak dobře mohl posloužit kartonový plán nebo jednoduše odkládání na stole. Vypadá to pěkně, ilustrace jsou ale pouze průměrné a celkový dojem to prostě nezlepší. Na kartách jsou ale texty, které si šestileté děti nepřečtou.
Across Africa je sice určena šestiletému publiku, ale bohužel v dnešní konkurenci nemá šanci obstát. Na trhu je mnoho zajímavějších her, které si šestiletí zahrají a na Across Africa bude pouze padat prach. Snad na poličkách obchodů, aby si vydavatelé zapamatovali, že takovéto hry se prostě nevyplatí vůbec vydávat.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Wiktor Piskorek, Arkadiusz Piskorek |
Ilustrace | Sylwia Smerdel |
Vydavatel | G3 |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 6 and up |
Kategorie | Adventure, Animals, Children's Game, Dice, Educational |
Mechanismy | Dice Rolling, Roll / Spin and Move, Set Collection |
Rodina | Admin: Better Description Needed!, Continents: Africa |
Alternativní názvy | Przez Afrykę |
Více o hře.
+ kartonový krokodýl
+ karty dobrodružství
- náhoda
- různě obtížné v různých počtech
- hra není zábavná
- jen pohyb dopředu a zpět
- texty na kartách ve hře pro šestileté