Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Automobiles – s kostičkami za vítězstvím

automobiles-01

Je čas závodit! Ještě poslední pohled do tváře mechanikům. Všichni do jednoho mi dávají lehkým pokývnutím hlavy vědět, že všechno je v pořádku. Nejdřív se budu držet daleko od nebezpečí někde kolem středu a nebudu zbytečně trápit techniku. Teprve při prvním přezouvání se do toho pořádně opřeme a nasadíme naši novinku – kostičkovaná kola!

Na kostičky totiž dnes jezdí každé auto, které závodí v sérii Nascar. Alespoň si to myslí David Short, který vytvořil deskovou hru Automobiles. Ta vyšla v roce 2016 pod záštitou společnosti Alderac Entertainment Company, tedy AEG a to jako součást jejich série dopravních prostředků (Trains, Planes). Za obrázky stojí trojice Kali Fitzgerald, Ikaan Studio a Marco Primo. Do Evropy se pak dostává prostřednictvím Esdevium Games.

Krabice rozhodně není nějak mrňavá a navíc je i pořádně vysoká. Na víku vidíme vozy v zaváděcím kole těsně před letmým startem v závodní sérii Nascar. V čele je samozřejmě červený vůz s logem vydavatele, ale my se kolem něj prosmýkneme ještě větší rychlostí a nakoukneme společně na obsah balení.

automobiles-10

Uvnitř je oboustranný herní plán, který zobrazuje přesně to, co byste u závodní hry očekávali – tratě. Na jedné straně to je Daytona Beach a na druhé Monza (ale nebojte, ne ta italská, ale hodně zkrácený okruh). Obě mapy mají v pravém horním rohu počítadlo kol a jejich tratě mají několik pruhů, vždy rozdělených do obdélníků.

Pod plány pak jsou už menší komponenty. V první řadě tu jsou dva plastové pořadače, jejichž přihrádky jsou naplněné kostičkami v celkem deseti barvách. Ze dřeva jsou vyrobeny také šestihrany pro počítání ujetých kol a figurky závodních vozů. Od obojího je přesně pět kusy, což se shoduje s maximálním počtem hráčů.

Tím hlavním ve hře jsou ale karty, které svými barvami odpovídají zmiňovaným kostičkám. Na každé z nich najdete obrázek, popis schopností karty, ale především dvě místa s financemi – v pravém horním rohu je cena vylepšení, které karta zastupuje a dole pod textem zase hodnota peněz, které přidává hráči v každém kole do kapsy. Nechybí ani velké karty představující boxy jednotlivých týmů.

automobiles-05

Komponenty uzavíráme sadou plátěných pytlíků pro hráče a současně s nimi nakročíme do přípravy, protože každý z účastníků závodu si ten svůj naplní počáteční sestavou kostiček – pět žlutých garážových, stejný počet bílých třetího rychlostního stupně a pouze dvě další, které představují stupeň čtvrtý. Každý z účastníků si vybere barvu a vezme si obě dřevěné komponenty k sobě společně s jednou velkou kartou vozu.

Teď, když už máme určené hráče a jejich majetek, připravíme herní plán. Na něj právě všichni položí svoje autíčko do startovní pozice na vnitřním okruhu. Tam jsou také uvedeny hodnoty v dolarech, za které mohou hráči ještě uskutečnit další nákupy a to libovolných kostiček z vytvořené nabídky. Ta se točí kolem dvou přihrádek. Ke každé z nich hráči přiřadí náhodně jednu kartu stejné barvy a tím určí, jaké schopnosti bude daná kostička v aktuální partii představovat. Pro každou kategorii je v nabídce více možností a je možné použít náhodu nebo doporučenou sestavu pro začátečníky.

Před začátkem každého kola si hráči vylosují sedm kostiček ze svého pytlíku a ty položí na svoji kartu do oblasti aktivní zásoby. Hned záhy je možné je použít a to pro dovednost, která se pojí ke kartě jejich barvy. Tyto schopnosti jim umožní dobírat další kostičky a jinak s nimi manipulovat ve svůj prospěch.

automobiles-12

Jenže základním cílem zůstává stále pohyb vozu na trati. A právě tomu se věnují karty rychlostních stupňů a některých dalších typů. Díky nim se mohou hráči posunout kupředu o nějaká ta políčka. Segmenty jsou různě dlouhé – čím tmavší barva, tím rychlejší. To samozřejmě odpovídá také zařazenému rychlostnímu stupni, podle nějž jsou karty rozdělené. S pohybem se váže také opotřebení vozu, které v pozdějších kolech hráčům zbytečně zabírá místo a zpomaluje vůz. Vyhnout se mu může hráč pouze tak, že skončí svůj pohyb ve vzduchovém pytli za soupeřem.

Každou použitou kostičku hráč přesune na kartě nebo ji položí na plán, aby tak mapoval pohyb svého vozu. Teprve na konci kola opravdu závodní stroj popojede kupředu. Všechny kostičky přesune do pravého sloupce své karty, kde budou čekat na moment, kdy mu v následujících kolech dojde zásoba v pytlíku. Teprve poté se mohou všechny vrátit zpět.

Konec kola je ale ještě daleko. Nevyužité kostičky hráči přinesou finance, za které si může nakoupit další vylepšení. Každou takovou novou kostičku přidá na odkládací místo na plánu. Naopak za různé akce je možné se některých kostiček zbavit, a tak optimalizovat výkon svého vozu do následujících kol. Na závěr si pak vylosuje nových sedm kostiček (pokud dojdou, pak vrátí všechny odhozené a dobere si chybějící počet) a předá volant dalšímu soupeři v pořadí.

automobiles-15

Místo celého tohoto tahu může hráč zajet do boxů (kdekoliv na trati) a ze svých aktivních kostiček vylosovaných pro toto kolo odstranit všechna hnědá opotřebení. V kole nemůže provádět žádnou další aktivitu. Partie pokračuje tak dlouho, dokud některý ze závodníků neprotne cílovou čáru posledního kola.

Automobiles je velmi netradiční závodní hra, na jejímž pozadí stojí deckbuilding, respektive cubebuilding, pokud bychom měli být opravdu přesní. Právě kostičky jsou tím, co hráči losují z pytlíků a využívají k nejrůznějším akcím, které mohou více či méně souviset s děním na trati.

Ve hře je všechno, na co jsme u deckbuildingových her zvyklí. Každá kostička tedy má svoji nákupní hodnotu, za niž lze pořizovat nové a lepší schopnosti. Všechny použité dílky se přesouvají na odhazovací hromádku a nevrací se hned zpět do akce. Pokaždé tak hráči projdou rukama všechny kostičky, než se dostane k těm, které nově nakoupil.

automobiles-16

Spojení kostiček a závodění ale překvapivě funguje dobře. Tím hlavním vylepšením je absolutní absence kostek a do určité míry i náhody (pokud odhlédneme od samotného losování z pytlíku). Hra je tedy mnohem taktičtější, ale při tom stále rozumně dynamická. Kola samozřejmě trvají déle než u jiných závodních her, což je také jednou z hlavních výtek, která ale musela být položena na oltář taktického předjíždění.

Rychlost, kterou se vozy po trati pohybují, se postupně zvyšuje, jak získávají lepší kostičky a optimalizují svoje pytlíky kostiček. Nabídka taktických možností je široká a karet je dostatek – v každé partii budete mít trochu jiné možnosti a to dělá hru opakovaně skvěle hratelnou. K tomu určitě přispějí i dvě odlišné tratě. Navíc hráči mohou variovat i délku samotných závodů, čímž také ovlivní důraz na samotný „cubebuilding“.

S celkovým pojetím hry se váže jedna zásadní vlastnost. Velmi rychle ji naučíte hrát i začátečníka a navíc má podivnou schopnost získat si přízeň i hráčů, kteří jinak závodní hry nemají v oblibě. Možná to je právě tou absencí roll-and-move (hoď a posuň se) mechanismů. Tady hráči zažívají pocit, že mají všechno pod kontrolou. A opravdu jsou sami svého štěstí strůjci.

automobiles-25

Bohužel největší zradou je počet hráčů. Pokud se účastní závodu menší pole vozů, je na trati příliš místa a hráči nemusí tolik manévrovat. Blokování a věšení se za soupeře je jedním z hlavních prvků hratelnosti a bude vám rozhodně chybět. Proto doporučujeme hrát Automobiles nejlépe od čtyř soupeřů nebo si alespoň každý vzít do svého týmu dva vozy. Můžete si pak vymyslet nějaká týmová pravidla nebo hrát stále na jediného pravého vítěze.

Zpracování je solidní. Hráčské karty nepůsobí úplně dokonale s hromadou textu, ale jinak je všechno pěkně čisté a přehledné. Vadit nám snad může jen neustálá nutnost nakukovat na složení karet a jejich přiřazení k barvám kostiček. V prvních kolech to nepříjemně zdržuje, ale není to tak úplně věc zpracování jako spíš designu.

automobiles-27

Automobiles jsou solidní zábavou a závoděním pro takticky smýšlející. Hra je pokaždé trochu jiná, zajímavá a s nastavitelnou délkou závodu. Všechno funguje přesně tak, jak byste od deckbuildingové varianty očekávali. Ale ačkoliv by se zdálo, že nemá čím překvapit, schovává si Automobiles v rukávu alespoň několik trumfů, kterými si vás dokáže získat.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorDavid Short
IlustraceKali Fitzgerald, Marco Primo
VydavatelAlderac Entertainment Group
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 5
Herní doba75
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(6 voters)
KategorieRacing, Sports, Transportation
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Race
RozšířeníAutomobiles: Racing Season, Destination Fun Combo Pack
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Yucata, Series: Destination Fun (AEG), Sports: Auto Racing

Více o hře.

Recenze: Automobiles – s kostičkami za vítězstvím
Automobiles je fajn závodní hrou, která všechno sází na hranaté kostičky. Právě ty jsou hlavním pohonem vozů, které zde závodí. Hráči je nakupují, losují a používají nejen k tomu, aby se dostali se svým vozem dál kupředu, ale také aby vylepšili svoje šance jinak. Hra má nastavitelnou délku, ale i s menším počtem kol je stále dostatečně taktická. Každá partie je navíc odlišná, protože nabídka karet se mění a v zásobě jich je dostatek. Jenže pak není snadné udržet přehled o tom, která barva patří ke kterému efektu. Všechno je to dostatečně jednoduché, ale v nižších počtech hráčů málo napínavé. Automobiles jsou závodní hrou pro ty, kteří raději nejdříve přemýšlejí, a pak šlapou na pedál.
Klady:

+ výborná variace na deckbuilding
+ taktické závodění
+ jednoduché i pro začátečníky
+ variabilní
+ nastavitelná délka závodu
+ opotřebení podle rychlosti
Zápory:

- nutnost neustále koukat na přiřazení karet ke kostičkám
- v menších počtech málo konfliktní
- delší čekání na tah (oproti jiným závodním hrám)
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Duch! – chyťte ducha za uši