Je to všechno jeden velký příběh. Od začátku, kdy se na obloze objevila první hvězda až do chvíle, kdy ji můžeme z povrchu naší malé planetky pozorovat. Jak k tomu došlo? Každý to vidí jinak a má svoji představu a nakonec rozhodne o tom, který byl pravda, asi pouze líbivost mýtu. Pouze ten nejhezčí přetrvá a je tedy na čase pro ně hlasovat.
A právě takovým bájným příběhům odpovídá i název deskové hry, u které se budete moci zasnít. Jmenuje se Before There Were Stars (Než vznikly hvězdy) a vytvořila ji designérská trojice Alex Cutler, Alex Graffeo-Cohen a Matt Fantastic. Vytvořili ji pod záštitou společnosti Smirk & Dagger (pro tyto účely přejmenovanou na Smirk & Laughter) v roce 2018 s pomocí Curta Coverta. Hru pak pro evropský trh přináší společnost Esdevium Games.
Na menší krabičce vidíme souhvězdí lišky, která uhání po obloze a dole u hrany krabice je oheň a kolem něj probíhá vyprávění o osudu této zrzavé vesmírné putovnice. Ihned po otevření si hráči každý vyberou svoji barvu, dostanou od ní prázdný plátěný pytlík a herní plán s popisem čtyř kapitol. V rámci přípravy hráči položí na stůl dva tucty kostek, šestici žetonů měsíce, hromadu barevných kamenů hvězd a také zamíchanou hromádku osmdesáti karet souhvězdí.
Začínající hráč dostane tucet kostek s bílými puntíky a následující soupeř si pak vezme zbývajících dvanáct kostek se zlatými hvězdami. Oba hráči pak v rámci fáze sledování hvězd hodí plnou hrstí kostek, jejichž hvězdičkový výsledek určí jejich pohled na noční nebe. Právě tato sestava souhvězdí současně představuje inspiraci pro nastávající vyprávění.
Za kostky si ale musí nejdřív vybrat z nabídky pěti karet souhvězdí, které jsou na začátku partie odhaleny. To se ale týká nejdříve pouze začínajícího hráče, zatímco další v pořadí může zatím přemýšlet a vybírat. Postupně tak jeden za druhým tímto způsobem hodí a vybere dvě karty souhvězdí, které mu umožní jeho noční nebe tvořené kostkami.
Postupně pak jeden za druhým dostanou šanci použít svoje karty jako inspiraci a vytvořit z nich příběh o stvoření. Každý má na svoje snažení určený časový limit, který ale slouží pouze jako vodítko. Není tedy závazný, jen se stará o trochu lepší tempo. Jedinou důležitou povinností hráče je použít obě klíčová slova nebo jejich libovolnou úpravu.
Ostatní mají za úkol dobře poslouchat, protože jakmile mají všichni odvyprávěno, nastává čas bodování. Jeden hráč po druhém pošle dokola svůj plátěný pytlík a soupeři jej ocení (dostanou o jeden kámen méně než je účastníků partie) dvěma, třemi nebo čtyřmi body. Dělají to ale naprosto tajně a ani samotní majitelé bodů se nesmí prozatím podívat. Tohle překvapení si musí nechat až na konec partie.
Poté všechno pokračuje další fází, do které mají hráči povinnost použít jednu kartu z těch předchozích kol a tím je mezi sebou propojit. V základní variantě hráči ve čtyřech kolech vymýšlí čtyři samostatné krátké příběhy, které se doplňují a mají za úkol vytvořit ucelený obrázek. Po odehraných předepsaných kolech a odvyprávění příběhů ještě každý z účastníků vyzdvihne jeden nejlepší zážitek z popsaných dobrodružství a udělí jeho autorovi otevřeně žeton měsíce. V tu chvíli si hráči současně prohlédnou své odměny z jednotlivých kol a ten, kdo má v součtu bodů nejvíce, se stává vítězem a nejlepším vypravěčem.
Before There Were Stars je další vyprávěcí hrou, ve které prakticky nejde tolik o vítězství, ale o samotný průběh partie. Ta přináší zážitky a příběhy, na které budete dlouho vzpomínat. Základem všeho jsou mýty o stvoření, které by si mohly vyprávět nějaké civilizace. Snaží se tedy pojmout zcela originálně příběhy o stvoření světa, vesmíru a všeho kolem.
To by se mohlo zdát poměrně omezující, ale lidská fantazie je bujná a i po deseti partiích stále jste schopní přicházet s novými nápady. To proto, že osmdesát karet konstelací dává nápovědy pokaždé trochu jinak. A hráči samotní se snaží přicházet s novými nápady.
Opravdu jedinečným zážitkem pak je bodování. Hráči mají zcela volné ruce, protože hlasují tajně. Mohou tedy být opravdu upřímní. Mají k dispozici kameny různých hodnot, takže nakonec dají body každému. Jen rozhodují o tom, komu dají jaký počet. Tím se postupně v rámci čtyř kol vydestiluje jasný vítěz.
Hra je samozřejmě výrazně závislá na počtu hráčů, protože právě vyprávění jsou solí celého průběhu. Čím více spoluhráčů tedy budete mít, tím více toho zažijete a to znamená lepší dojem. Navíc to znamená také vyšší bodový zisk pro každého z účastníků, ale také delší celkovou partii. Až po těch šest maximálních účastníků. Na druhou stranu pokud chcete rychlejší průběh, nemusíte se bát ani hry ve třech.
Navíc je ale tahle novinka překvapivě i hrou. Nejde tedy jen o nějakou sestavu komponent, které vám pomohou vyprávět, ale bez jakékoliv možnosti reálně soupeřit. Tady je to jinak. Hráči se opravdu reálně snaží udělat dojem na ostatní, kteří jejich snažení bodují. Upřímně a pravidelně. Navíc právě tahle hra umí vyprávění přenést i k hráčům, kterým jinak tolik nejde. Vede je totiž velmi chytře a jednoduše.
Samotné mýty nejsou ale jediným příběhem, který zde můžete zažít. Na druhé straně hráčských desek jsou takzvané legendy, které mohou vyprávět příběhy o vzniku čehokoliv. Třeba světla, bílých tygrů nebo trávy. Fantazii se meze nekladou.
Before There Were Stars už ze své povahy nemůže být hrou, která zaujme každého. Hráči potřebují mít vztah k povídání a oplývat uvolněnou fantazií. Pokud se jich sejde dostatek s těmito vlastnostmi, mohou se těšit, že se jim tato hra skvěle odmění. Krásně zpracovaná a hodně abstraktní, ale s drobnými vylepšeními proti jiným. Before There Were Stars je hra, ze které budete mít radost.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Alex Cutler, Matt Fantastic, Alexander Wilkinson |
Ilustrace | Marthy Angue, Lisa Falzon |
Vydavatel | Smirk & Laughter Games |
Rok vydání | 2018 |
Počet hráčů | 3 - 6 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Kategorie | Ancient, Mythology |
Mechanismy | Dice Rolling, Storytelling |
Rodina | Organizations: Game Designers of North Carolina |
Více o hře.
+ systém bodování
+ vyprávění má strukturu
+ krásné téma
+ je to hra
+ produkuje zajímavé příběhy
+ přístupné i pro jinak méně sdílné hráče
- není pro každého