Bizoni se musí dostat za obě řeky a indián se svým věrnými psi je musí pochytat dříve než se jim to podaří a rozdupou jeho vesnici. Kdo vyhraje?
Tak jednoduché cíle mají hráči v této již čtyřicet dva let staré hře od Alexe Randolpha. Jedná se o druhý dotisk společnosti Piatnik, který je dostupný u nás i s českými pravidly.
Ona jednoduchost úkolů hráčů a i tématu je nasnadě. Jedná se totiž o abstraktní hru určenou právě pro dva hráče s asymetrickými rolemi. Jak už to tak bývá u abstraktek, opět se jedná o krátkou hru s primitivními pravidly, s množstvím taktiky a s nutností využití plánování s prostorovou představivostí.
I když jde o styl hry kde téma není podstatné, herní komponenty krásně znázorňují jedenáctku bisonů, čtveřici psů a jednoho indiána. Všechno to jsou kvalitně vyřezané modely ze dřeva.
Bisoni se v přípravě rozmístí do řady za obě řeky a indián se postaví před protější řeku se svými psy po obou stranách. Hru začíná bison.
Ten se musí vždy pohnout jen s jedním s bisonů právě o jedno políčko vpřed. Nemůže se pohybovat zpět ani do stran, prostě jen vpřed, cíl pro bisony je jasný, následují jej tedy bezhlavě. Hráč za bisony však hlavu používat musí, ačkoliv se to nemusí zdát. Jde totiž o to kterým bisonem se zrovna pohne, tím donutí svého soupeře přenést své síly na unikajícího bisona či bisony a možná uvolní cestu těm zbývajícím.
Poté hraje druhý hráč. Ten se buď může pohnout jedním ze psů, kteří se pohybují stejně jako dáma v šachách, tedy o libovolný počet neobsazených polí v libovolném směru a nebo se pohnou indiánem. Ten se zase hýbe jako král v šachách, tedy také libovolným směrem, ale vždy jen o jedno políčko. Zatímco však psi jenom mohou blokovat cestu bisonům, indián je zajímá, když vstoupí na poličko s bisonem.
A to je vše. Hráč za kopytníky se snaží s alespoň jedním svým bisonem dostat na druhou stranu herní desky a naopak druhý hráč se snaží se svým indiánem a za pomocí svých psů všechny bisony pochytat dříve než se nějaký z nich dostane do cíle.
V prvních hrách se může zdát, že indián je v jasné výhodě, ale bisoni rozhodně mají podobné šance na vítězství, jen to chce správně rozvrhnout své pohyby. Ideální je vylákat indiána i se psy na jednu stranu a mezitím proklouznout na druhé. To ale zkušenějšímu hráči neunikne, takže je nutné se snažit dostat hlavně psi do nevýhodných pozic, tak aby byl jejich pohyb blokovaný jinými figurkami.
Hráč za indiána zase často vyčkává a snaží se zaujmout výhodnou pozici, tak aby mohl flexibilně blokovat pohyb soupeře a zároveň chytat. Příliš dlouhé vyčkávání jej však může zahnat do kouta, ze kterého se jen těžko dostane.
A právě ona gradace hry je jejím největším pozitivem. Z počátku je to vyčkávaná, ale pak obě strany prožijí pár napínavých chvil, když se bisoni budou blížit k cíli.
Popravdě ale jinak hra ničím jiným nenadchne. Oba hráči své pohyby vesměs opakují a jen se čeká na napínavý závěr, který může trvat asi tak minitu, jelikož celá partie se vleze klidně do pěti minut. Pak je na čase prohodit role a zjistit kdo je lepší.
Za zmínku stojí možnost handicapů, kdy například hráč, kterému to za bisony tolik nejde dostane jeden pohyb s bisonem na začátku hry navíc, nebo naopak u silnějšího hráče s bisony, se může začít hned od začátku s jedním zajmutým bisonem. A obojí se dá stupňovat.
To je rozhodně výhoda a stejně tak i krátká herní doba. Bohužel ale samotná hratelnost je, řekněme, suchá. Hráč za bisona se vždy pohne jen o jedno pole a indián zase je takticky blokuje a vyčkává. A takto stále dokola. V jednotlivých tazích není zase až tolik hloubky jako v jiných klasických abstraktních hrách a na zbytek her Bison postrádá nějaké rozptýlení.
Ale co bychom vlastně chtěli od abstraktní hry klasického stylu, rozhodně se nejedná o špatný kousek, dá se u něj občas zabavit, ale jeho hraní vás prostě nijak nenadchne a brzo na partie zapomenete. Ale jako rychlovku pro dva s trochou hloubky navíc lze tuto hru doporučit.
+ Asymetrické role
+ Pěkné figurky
+ Gradace hry
+ Rychlé a svižné partie
- Nic na častější hraní
- Sušší
- Menší hloubka v porovnání s klasickými abstraktními hrami
- Menší zábavnost v porovnání s moderními abstraktními hrami