Náš klášter je obrovský a skládá se z mnoha pravidelně uspořádaných místností. Není to totiž jen tak obyčejná stavba, ale bojový komplex. Jediným klidným místem je domovská komnata, kde můžeme odpočívat a především meditovat. Právě to je nejlepší příprava před momentem, kdy vyrazíme z této místnosti a použijeme své veškeré znalosti magie ve snaze být posledním, kdo zůstane stát na nohou.
A tak k nám z nějakého tajemného kláštera zamířila desková hra Black Rose Wars, kterou vytvořil Marco Montanaro pod hlavičkou Ludus Magnus Studio. Vydání samotné ale bylo teprve důsledkem velmi úspěšné kampaně na serveru Kickstarter, kde ji už zastřešilo populární studio Ares Games z Itálie.
Hra se představuje ve velkém a těžkém boxu, na jehož víku vidíme elegantní černou růži. Uvnitř leží sada šestistranných destiček, které vytvoří mapu a začínají vždy ve středu se startovní dvojicí destiček – místnost Černé růže a Korunovační místnost (Throne room). Zbytek destiček lokací pak rozloží do tvaru šestiúhelníku a ty náhodně po zamíchání vytvoří bojové prostředí. Každá pak dostane svoji povinnou výbavu v podobě tenkého aktivačního žetonu. K celé ploše hráči připojí startovní domovské pokoje obrázkem dolů, aby nikdo netušil, kde bude začínat.
Jednotliví hráči si totiž vyberou nyní každý svého mága a dostanou jeho desku. Především si ale musí vybrat svoji školu magie, jejíž karty po zkombinování se speciálními kouzly mága vytvoří po přípravě startovní grimoár o sedmi kartách. Všechny ostatní karty náležící do jednotlivých oblastí magie zůstanou ležet stranou. Každý mág potřebuje také svoji barvu a tím hráč určí svůj startovní roh v ringu, ale také zásobu svých kostiček poškození, žetony akcí, pastí i ochrany.
Po stranách zubatými okraji připojí hráči také desky síly a událostí a zaplní je kartami. Objeví se tak nabídka úkolů a vyvolání (evocation), ale také nabídka událostí a zásoba žetonů poškození. Obsah balíčků karet jsou navíc ovlivněné fází měsíce, která se v rámci partie bude posouvat.
Hra je rozdělená na tři části, po které postupně dorůstá měsíc z první až do své třetí fáze úplňku. Ale obecně se stále hra dělí do klasických tahů a každý z takových momentů začíná odhalením nové události (a posunutím těch minulých o pozici dále), až je při opuštění třetího políčka vyřazena. Především ale odhalená událost začíná okamžitě platit.
Poté si jednotliví hráči doberou po dvou kartách ze svého grimoáru, ale k tomu si mohou zvolit libovolnou školu kouzel (ze šesti dostupných), vzít si čtyři karty a vybrat z nich dvě. Ty si také přidá do ruky. Navíc právě v tuto chvíli může hráč také jednu kartu z ruky zahodit tak, aby se mu již nevrátila do ruky, což je při budování silné sestavy kouzel naprosto zásadní.
Před samotnou akcí si každý ze soupeřů vybere svoji strategii, tedy zvolí z ruky dvě až čtyři karty a položí je obrázkem dolů na svůj plán. Při tom si může u každého kouzla vybrat jeho variantu natočením karty, protože každou lze otočit o 180 stupňů a získat tak jiný efekt. Důležité je také pořadí, ve kterém jej mágové chtějí zakouzlit, ze kterého je výjimkou první položené kouzlo bleskové kouzlo (quick spell). To lze poté připravené vyčarovat kdykoliv.
Potom už se hráči střídají po kombinaci dvou akcí, které se mohou skládat z pohybu a útoku nebo zahrání jedné z naplánovaných karet. Společně s fyzickými akcemi (tedy pohybem nebo útokem) mohou hráči volitelně také aktivovat místnost, ve které stojí, a tak získat nějakou výhodu. Současně také musí otočit žeton aktivace na druhou stranu.
S pomocí kouzel mohou hráči kromě klasických efektů klást také různé pasti, držet v ruce karty obranné nebo vyvolávat stvoření, která budou mít pod svojí kontrolou. V takovou chvíli si vezmou kartu odpovídajícího výtvoru k sobě.
V případě, že některý hráč zaútočí na soupeře a ubere mu nějaké body života, útočník si ubrané bodíky označí s pomocí kostiček svojí barvy. To je důležité pro moment, kdy některému mágovi zmizí v důsledku boje i poslední bodík života. Takový kouzelník je poražený a ti, kdo ho zranili, si rozdělí odměny v podobě bodů síly.
Některá kouzla pak mají takovou sílu, že otřesou celou místností, ve které jsou vykouzlena. Taková nestabilita postupně narůstá, až se některému z hrdinů může podařit ji zcela zbourat. A opět platí, že který z hráčů se podílel na tomto zničení nejvíc, si může vzít aktivační žeton místnosti jako svoji vlastní trofej.
Hráči se v hlavní fázi střídají, dokud mají dostupný jeden ze dvou žetonů fyzických akcí nebo dokud jim nedojdou karty. Teprve poté se mohou po plánu projít se svými vyvolanými výtvory. Jsou to dobře vychovaná stvoření a umí zaútočit na povel.
Na konci každého kola se pak znovu zpřístupní aktivace místností a také fyzických akcí jednotlivých účastníků. Partie končí ve chvíli, kdy jeden z účastníků získá více než třicet bodů síly. K tomu si nyní všichni přičtou bonusové odměny za trofeje, dokončené úkoly a zničené místnosti. Ten, kdo nasbíral bodů nejvíce, se stává novým mistrem řádu Černé růže.
Black Rose Wars zní na papíře jako opravdu zajímavá bojová hra, ve které si dopředu plánujete svoje kouzla a bojujete o ovládnutí místností. Bohužel slib nedokáže dodržet tak dobře, jak bychom si přáli.
Tematicky všechno funguje dobře. Hrdinové jsou zkušení v konkrétních školách magie, pobíhají po místnostech a šíří destrukci a chaos. Dopředu si musí začít připravovat zaklínadla, takže když pak dojde na akci, jejich pořadí už je dopředu určené.
Většina vašich činů se ale nastřádá, a pokud své útoky rozdáváte dobře, budete za to odměnění. Podíl na vyřazení soupeře nebo zničení budovy se totiž rozdává podle zásluh. Tady se do čela mechanismů probojovává srovnávání převah. A to výrazně ovlivňuje touhu hrdinů se pohybovat po plánu do nových oblastí, ale současně je to motivuje na sebe útočit.
Kořením všech soubojů by měly být vyvolávaná stvoření. Bohužel nejsou tak užitečná, jak bychom si přáli, protože jsou překvapivě pomalá a neumí tak vhodně reagovat na vývoj situace. Přesto jen těžko odoláte touze nějaké vyvolat a mít jeho sílu k dispozici v separátní fázi kola.
Mechanismy Black Rose Wars a celkový průběh partie není úplně otevřený méně zkušeným hráčům. Ústřední motiv kombinace fyzických akcí a hraní kouzel sice vypadá docela jednoduše, ale celé to překvapivě nabobtná v plánování a možnostech, které nejsou pro začátečníka jednoduché na orientaci.
Bohužel celý zážitek dost kazí zásadní nevyváženost jednotlivých rodin magie. A protože si hráči už na začátku partie volí svoji specializaci, rovnou si určují i svoje šance na vítězství. Později samozřejmě lze pořizovat kouzla z libovolných rodin kouzel. Ale ona nevyváženost může vést k zajímavým situacím a nečekaným zvratům, které docela sedí k celkově hravému nádechu partie.
Přesto samotný průběh hry je zábavný, pokud jste ochotní ji odpustit některé problémy. Náhoda smíchaná s možnostmi taktických voleb má dobrý poměr, především chválíme, že hra nespoléhá na náhodný boj. Místo toho veškeré náhodě vládnou karty a jejich dobírání.
Právě karty a manipulace s nimi je tím naprosto zásadním prvkem celého hraní. Jejich kombinace a správné časování je tím, co může mága odlišit od jeho protivníků. Nezapomínejme ale na fakt, že každé kouzlo má hned dvě strany a hráč si tedy kromě pořadí vybírá také variantu. Karty jsou bohaté nabídkou, ve třech exemplářích od každého typu. A obecně variabilita hry určitě netrpí a je zajímavá i při opakovaném hraní, ani při tom nepotřebujete Kickstarterovou speciální edici.
Chaos je zábava, ale současně může být také pořádnou čarou přes rozpočet všech, kdo rádi plánují a potřebují mít vše pod kontrolou. To v této hře jednoduše nelze. Ale ačkoliv ji to dělá trochu nevypočitatelnou a vítěz si svoji výhru nemusí tak úplně zasloužit, současně ale právě to dělá vývoj celé partie zajímavým a dramatickým.
Partie ale je docela dlouhá na zmiňovanou lehkou povahu celého dění. Hráči se těžko doberou finále dříve než za nějakých sedmdesát minut ve dvou a devadesát minut jim nebude stačit ve čtyřech. To může řadě z nich připadat opravdu dost.
Black Rose Wars je hra, kterou byste neměli brát vážně, protože jinak budete zklamaní. Hře totiž po většinu doby vládne chaos, který způsobují dopředu naplánované karty kouzel. Některé věci se úplně nepovedly nebo mají kus k dokonalosti, ale v součtu rozhodně jsou Black Rose Wars zajímavou soupeřivou hrou plnou nečekaných zvratů a nejistoty.
Více o hře.
+ napínavé až do konce
+ možnost vyvolávat služebníky
+ boj není náhodný
+ plánování karet
+ převahový boj o místnosti