Když jsem se doslechla o té šanci, věděla jsem, že bylo konečně vyslyšeno moje volání. Ve vesnici je spousta nových šikovných čarodějek, ale řady hlavní rady moudrých se nerozšířily už roky. Teprve dnes posel konečně ohlásil, že je připraveno nové křeslo v domku u lesa. Právě tam, nedaleko temného hvozdu, sídlí naše rada. Sama se o místo ucházet nebudu, už jsem na to příliš stará. Ale udělám všechno pro to, aby na straně mojí učednice stálo co nejvíc loutek. Pouze s jejich pomocí může být rada učarovaná kvalitou nějakého lektvaru, protože dokážou najít ty nejčistější ingredience.
Na úpatí jednoho takového lesa nás přivádí desková hra Blackwood. Jejím autorem je Philippe Tapimoket a jedinečné černokněžnické ilustrace zpracoval Alödah. Hra vychází v produkci společnosti RUNES Editions, která ji představila veřejnosti na veletrhu Spiel 2017 v Essenu.
Blackwood naplňuje svoje jméno a zavádí nás na víku menší krabice do lesa plného čarodějnic a tajemných bytostí. Tentokrát se ale nemusíme bát vystrčit hlavu, nikdo nás neprokleje, protože všichni mají plné ruce práce s přípravou lektvarů. Uvnitř na hráče čeká skládací mapka prostředí celkem ze tří dílků – vesnice, les a skrýš. Ty se potáhnou po celé spodní hraně herní plochy a představují pozice pro karty ve sloupcích nad nimi. Do levé části hráči položí sledování celé své lektvary vytvářející expedice. Toto kartonové okénko bude postupně ukazovat číslice jedna, dvě a tři, jak partie postupuje dál.
Potom už začne samotná příprava s kartami. Úplně doleva nad vesnici položí hráči řadu šesti karet kouzel a vedle nich pak tejný počet lektvarů. Těch je mnohem víc, a tak se do nabídky dostane pouze prvních náhodných šest. Stejně tak zamíchání platí pro karty lesa, kterých je nejvíc. Rozloží je do pěti sloupců. Počet řad pak závisí kompletně na množství účastníků v partii. První sloupec hráči označí značkou lesa. Zbytek karet, mince a žetony jsou položeny poblíž plánu. Každý z hráčů si vezme tři figurky loutek ve své barvě a dostane také osm mincí do začátku.
Každá partie Blackwoodu se dělí na tři expedice a ty se skládají vždy z pěti kol. Jednotlivá kola vždy začnou průzkumem lesa, ve kterém hráči s pomocí svých loutek hledají suroviny. Hráči tak svoje figurky rozmisťují na karty lesa, kterých je v nabídce dost. Současně ale musí mít na mysli, že sbírat ingredience pro lektvary bude možné jen ve sloupci, pod kterým leží ukazatel lesa.
Šance na nákup za mince se vyhodnocuje od desky prostředí směrem nahoru, ale pouze v aktivním sloupci. Pokud hráč má na kartě svoji loutku, může zaplatit částku na ní uvedenou a položit si ji před sebe. Uvolněné místo je okamžitě zaplněno. To se ovšem neděje z dobírací hromádky, ale pouhým posunutím karet zleva doprava. Tím může dojít k situaci, kdy je na stejné pozici nová karta a na ní je opět loutka. I tato dostane šanci na nákup, i když ještě před chvilkou byla v neaktivním sloupci. Postupně se tak aktivují všechny figurky, hráči provedou své nákup a ten, který postavil svoji loutku nejhlouběji do lesa, dostane navíc také kotlík začínajícího hráče pro následující kolo.
V průběhu libovolného tahu může hráč v roli čarodějnice provádět libovolnou z volitelných akcí, jejichž použití samo o sobě nic nestojí. S využitím nastřádaných přísad může hráč vyrobit lektvar. Na výběr mají hráči vždy ze šesti aktuálně odhalených receptů. Hotové lahvičky si může hráč nechat, vyměnit za kouzla (ty pak umožňují zasahovat do pozice loutky, vyhnout se placení nebo se jinak vyhnout dodržování pravidel) nebo prodat. Tím ale nepřijdou o kartu, pouze ji otočí na odpovídající stranu, čímž mohou ovlivnit své závěrečné bodování skóre. Nakoupená kouzla pak lze použít. A poslední volnou akcí je šance poprosit o finanční příspěvek, pokud hráči dojdou peníze.
Nyní hráči doplní všechna zbývající volná místa v lese novými kartami a ukazatel lesa se posune o jedno políčko (a tedy sloupec) doprava. Když ukazatel lesa dosáhne posledního, pátého sloupce, je konec první ze tří expedic. Do té doby by hráči měli použít své lektvary, protože všechny ostatní se zkazí. Lze je sice prodat, ale se ztrátou. Potom se vrátí ukazatel lesa na začátek, posune se značka expedice na dvojku a vše pokračuje novým kolem. Dokonce i loutky zůstanou na svých místech, jak dál hledají ingredience pro hráčovy lektvary.
Snažení všech hráčů pokračuje dalšími dvěma expedicemi. Tvoří lektvary, bojují proti ostatním a snaží se nejlépe předvídat při prohledávání lesa. Hráči si nyní sečtou body reputace nejen na lektvarech, ale také za mince. Naopak hráči ztratí reputaci za žádosti o finanční pomoc. Ten, kdo má nakonec nejvyšší součet reputace, se stává vítězem.
Blackwood je přes svoje téma a vzhled zase dalším worker-placementem. Hráči tentokrát mají ve svých službách tři dřevěné loutky, které posílají do lesa. Ingredience ale není tak snadné sehnat a právě jediné tyto malé postavičky to dokážou. Nechají si za to tedy řádně zaplatit, jakmile se vrátí zpět s úlovkem.
Jenže zatímco hráči vysílají postavičky na konkrétní pozice, musí předvídat změny na plánu a v lese. To proto, že v každém kole je vyhodnocen pouze jeden sloupec, ale vyslání figurek není ničím omezeno. Je tedy možné plánovat i do následujících tahů. Ale karty se posouvají i v rámci aktuálního kola, což může hráče překvapit – příjemně i nepříjemně.
Samotná náplň díky tomu není jen o tom jasném plánování, ale vstupuje do toho i trocha té nepředvídatelnosti. A právě ta dodává hře tu špetku jedinečnosti. A tak vás i přes jinak hodně univerzální téma bude partie bavit, protože nabízí pořád nějakou tu výzvu. Hráči mají vždy ve svém tahu co dělat, protože figurky se jim po provedeném nákupu vrací.
Různé počty s sebou nepřináší výrazně odlišný zážitek, protože se poměrově mění také nabídka ingrediencí v lese. Pouze pořadí v tahu má mnohem větší vliv, protože hráči si často jednoduše vyfouknou suroviny na lektvary, které by chtěl někdo jiný. V partii ale není prakticky žádný konflikt kromě pozičního boje. Pouze jedna karta kouzla umí trochu zavařit jednomu protivníkovi a to vám může trochu chybět.
Partie má tedy dostatečnou hloubku, ale při tom není přehnaně složitá. Pravidla naučíte každého za pět minut a můžete hrát. Celá partie pak trvá tu obvyklou hodinku, stejně jako hry podobné váhové kategorie. I tak zůstává na úrovni, kdy je stále možné krabičku označit za rodinnou zábavu, ale současně neodradí ani zkušenější zájemce.
Hra je to krásná na pohled. Ilustrace, které ji zdobí, jsou opravdu podařené a vyzařují všechny takovou příjemně ponurou atmosféru. Od karet a plánu až po dřevěné figurky marionet, vše je moc pěkné a líbivé.
Blackwood je i přes své obyčejné jádro opravdu zajímavou hrou. Neustále se měnící rozložení karet a pouze částečné vyhodnocení mapy dělá ze hry méně taktický a trošku náhodný zážitek. To štěstí je ale pouze o tom, co zvolí soupeři a tím trochu změní pořadí možných vyhodnocení. Vy sami ale vždy určujete, kam figurka loutky půjde a co má přinést. Jde jen o to, kdy se tak stane. Blackwood nás opravdu baví a vás by mohl taky.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Philippe Tapimoket |
Ilustrace | Alödâh |
Vydavatel | Evrikus, RUNES Editions |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy, Medieval |
Mechanismy | Open Drafting, Set Collection |
Rozšíření | Blackwood: The Halloween Pumpkin, Blackwood: Viking |
Alternativní názvy | Чернолесье |
Více o hře.
+ zajímavý zvrat worker-placementu
+ nečekané změny dělají hru zajímavější
+ výtečné a komplexní zpracování
+ jednoduchost pravidel a přístupnost hry
+ dobré ve všech počtech
- chybí konflikt