Nikdo nepochyboval o tom, že tento den nadejde. Od chvíle, kdy jsem byl dítě, mne i moje bratry rodiče vedly k jediné touze. Vydobýt si slávu a vstup do Valhally tím, že budu bojovat nejlépe. Trénoval jsem ze všech sil, abych byl tím nejsilnějším. Jenže teď, když Ragnarök opravdu přišel, bohové promluvili k našim kněžím a sdělili jim nová pravidla. Do síně slávy se dostanou jen bojovníci toho klanu, který v chaosu konce světa provede ty největší a nejodvážnější skutky.
Touha po slávě je příběhem Blood Rage. Designérem této hry, která už s prvním rokem vydání 2015 už zdaleka není novinkou, je oblíbený Eric M. Lang a ilustrace vzešly z pera Adriana Smithe. Hra sice vychází i v češtině s logem firmy REXhry, ale nám se do ruky dostala původní anglická verze z dílny společnosti CMON v edici z roku 2019.
Hra svoji severskou tématiku netají už z víka velkého boxu, které je výrazně červené a ukazuje jednoho bojovníka v pekle bitevní vřavy. Dno krabice je vrchovatě naplněné komponentami, ale hráči jako obvykle začnou u herního plánu, který rozloží do středu stolu. Naskytne se jim pohled na Yggdrasil a všech devět světů, které spojuje a drží pohromadě. Právě tolik má oblastí, které se nazývají ve hře provincie a každá z nich obsahuje nějaké ty vesnice.
Do každé oblasti umístí hráči jeden žeton plenění. Jedna z provincií se stane prokletou, což hráči také označí žetonem. Ragnarök poprvé udeří a podle počtu hráčů zničí jednu až tři provincie. Vedle mapy položí další dva menší plány – desku Valhally a plánek s trasou věků, kam položí nejen balíčky karet božích darů, ale také náhodné tři žetony Ragnaröku. To jsou další oblasti, které čeká zničení v průběhu partie. Vedle herního plánu vytvoří hráči zásobu figurek monster.
Hráči si každý vyberou svůj klan, čímž určí také svoji barvu, kterou ozdobí kompletní sadu válečníků – jednoho vůdce a osm figurek bojovníků. K nim nerozlučně náleží také jedna veslice, která se odlišuje pro změnu barvou plachty. Potom využijí hráči žetony ve své barvě a označí počáteční hodnoty všech čtyř stupnic na své desce, ale také zahájí počítání svého skóre na společné stupnici vedoucí kolem herního plánu.
Partie se odehrává v rámci tří věků, které jsou rozdělené do jednotlivých fází. A těmi hráči prochází postupně a společně. Pokaždé vše začíná rozdělením karet božích darů pro aktuální věk, a to s pomocí draftu. Účastníci si tedy mezi sebe rozdělí karty rovným dílem, pak si každý vyberou jednu a zbytek podají soupeři po levé ruce. To opakují až do chvíle, kdy má každý šest karet, přičemž zbylé dvě každý odhodí stranou.
Potom všichni společně postoupí do akční fáze, ve které budou utrácet své body zuřivosti a vybírat si za ně z pěti různých činností. Střídat se při tom budou vždy po využití jedné akce. Základem je samozřejmě dostat jednotky na plán, což ale stojí tolik bodů vzteku, jakou má jednotka sílu. Nasadit ji může do libovolné vnější provincie (všechny kromě Yggdrasilu). S těmito vojáky můžou hráči posouvat po mapě a jeden bod stojí přesun libovolného počtu jednotek z jedné lokace do druhé, sousední.
Pak se mohou hráči pokusit své válečníky použít k plenění v lokaci, kterou si ještě nikdo další nevyhlédnul. V touze po úspěchu si může ze sousedních regionů svolat své bojovníky, aby jej podpořili. Jenže do boje se mohou tímto způsobem z přilehlých provincií přidat i soupeři. Tato možnost trvá a posouvá se kolem stolu do chvíle, kdy se všichni další šance vzdali nebo do momentu, kdy jsou všechny vesnice obsazené vojáky.
K boji dojde ale pouze v situaci, kdy se v provincii (nebo přilehlém fjordu) nachází nějaké nepřátelské jednotky. Jinak si hráč rovnou připíše odměnu, která náleží konkrétní oblasti (jde o zisk některé ze surovin).
Boj vyžaduje po každém účastníkovi, aby zahrál z ruky kartu a poté ji současně s protivníky odhalil. Dodá svému majiteli nějakou výhodu, obvykle však body síly. Ty si hráči přičtou k statistikám jednotek zapojených do konfliktu, porovnají součty a hráč s nejvyšším součtem síly se stává vítězem. On jako jediný si může nárokovat odměnu, zatímco všichni ostatní musí zničit své jednotky. Především je ale výsledkem boje zisk cenných bodů slávy (battle glory).
Zbytek akcí zahrnuje opět použití karet z ruky, ale tentokrát to nebude tajně ani kvůli konfliktu. Jednotlivé karty totiž lze využít také k vylepšení statistik svého klanu, a především konkrétních jednotek. Hráčský plán má totiž místo až pro osm karet, které umožňují po zaplacení zuřivosti (v hodnotě síly hrané karty) nejen doplnit svůj klan o novou schopnost, ale vylepšit vůdce, bojovníka nebo loď. Ještě lákavější možností je ale naverbovat do svého týmu jedno z monster a získat tak i jeho figurku.
Poslední akční možností je zahrát z ruky jednu kartu hrdinské mise (quest). Hráč se jejím vyložením obrázkem dolů zaváže k jejímu splnění. Pokud se podaří splnit požadavky v aktuálním věku, pak získá odměnu na kartě uvedenou. To opět představuje hlavně tolik vytouženou slávu.
Na konci věku si mohou hráči v ruce ponechat pouze jednu kartu, všechny ostatní musí odhodit. Potom nastává v jedné z provincií Ragnarök a smrt postihne všechny jednotky, které se zde v tu chvíli nachází. Není to ale až tak špatná zpráva, jak se zdá, protože pro Vikingy může těžko být lepší odchod na onen svět, než odevzdat se konci světa. To znamená, že přinese jejich skon slávu hráči a figurky jsou přesunuty do Valhally.
Duše zemřelých jsou ale ihned uvolněny zpět ke svým generálům a jsou připraveny na další věk. Partie se odehrává další dva věky a poté je u konce. Hráči nyní mohou ještě nastřádat nějaké bonusové body slávy za zvýšené statistiky svých klanů. Ten, kdo se v bitvách v součtu nejvíce proslavil ukořistil pro svůj klan finální vítězství.
Blood Rage je velkolepou hrou o konci světa. Odehrává se v bájném světě, který drží pohromadě Yggdrasil. O tom ale nemusí poslouchat hráči pouze legendy, mohou dokonce dobýt a plenit jeho provincii, pokud sem dokáží v rámci partie přesunout své vojáky. A tato střední lokace je opravdu žádaná, takže nečekejte, že ji získáte bez boje.
Na této hře je skvělé, že počty získaných bodů slávy, akcí v kole i množství vojáků v jednu chvíli na mapě nejsou jednoznačně dané. Závisí pouze na statistice jednotlivých účastníků a na tom, jak se hráči rozhodnou si svůj klan vylepšit. Díky tomu mají hráči pod svojí kontrolou úplně všechno a nikdy není úplně jasné, jaká bude zrovna vítězná strategie pro danou partii.
Všechna taktika ostatně začíná už u úvodního rozdávání karet. V rámci draftu si můžete vždy ze sady vybrat pouze jednu kartu, a to s sebou někdy přináší těžká rozhodnutí. Hráči se při tom snaží zvolit takové schopnosti, které budou dále posilovat jejich zvolené plány. Partie má výraznou tendenci k překvapivým zvratům. Nikdy si nemůžete být jistí vítězstvím. I když to tak vypadá, soupeři mohou mít plány, které všechno dokáží postavit ostří meče a zaskočit vás.
Bez boje nejsou koláče. Vikingové vůbec nepřemýšlí o tom, že by mohl některý z konfliktů na plánu mít smířlivé řešení. Jejich sekera je pečlivě nabroušená a neustále hladová po krvi. A té se jí dostane bohatě v téhle nekompromisní řežbě, která ale má ve své zásobě hromadu zajímavých voleb pro všechny zúčastněné.
Hra je v různých počtech účastníků pokaždé trochu jiná, ale nikdy jí to nebudete mít za zlé. Zábava je totiž zaručena, ať už budete hrát ve dvou (a draftovat rovnou dvě karty naráz) nebo ve čtyřech. Řada dostupných komponent je počtu uzpůsobená a celkově tak zůstává mapa díky více zničeným regionům (až 3 v duelu) vždy zajímavá.
Nečekejte žádný krátký boj. Jedná se o poslední a finální bitvu před koncem světa a té je potřeba věnovat pořádnou pozornost. Naštěstí to ale neznamená, že byste přesáhli dvě hodiny. V menším počtu se můžete přiblížit dokonce i šedesáti minutám.
Velkým lákadlem jsou samozřejmě monstra. Jejich devět nádherných figurek je ozdobou každého stolu a není nikdo, kdo by je nechtěl mít na své straně. Ale obecně vzhled hry je díky obrovskému počtu miniatur naprosto ohromující. Figurky tu nejsou naštěstí jen na ozdobu (jak dnes bývá trochu zvykem), ale po plánu se posouvají a mezi sebou bojují. Kvalitní zpracování se ale naštěstí nevyhnulo ani zbývajícím oblastem hry, včetně velmi pěkně popsaných pravidel a stylových ilustrací.
Blood Rage je famózním zástupcem her, ve kterých se všechno točí kolem boje o území. Zdánlivě má pouhá tři kola, v jejichž průběhu ale dokážete udělat dostatek rozhodnutí a akcí. A nikdy není nouze o taktiku. Blood Rage rozdává radost z každé akce a ukazuje směr, kterým se moderní deskové hry chtějí ubírat.
Více o hře.
+ drobné odlišnosti klanů
+ možnost ovlivňovat řadu vlastností
+ nádherné figurky
+ lze naverbovat monstra
+ taktika na každém kroku
+ skvělé ve všech počtech hráčů
+ rozumná herní doba
- nic