Už odmalička se učíme, že ve světě je všechno provázané. Auto má kola, dům střechu a silnice díry. Tedy alespoň u nás v naší malé středoevropské zemi. Ale to zdaleka není všechno. Smích je hlasitý, vzduch neviditelný a čokoláda sladká. Ale jednou jsme všechna tato spojení slyšeli poprvé a museli jsme se je naučit. Budete jich znát více než soupeř?
Veškerá naše spojení, včetně synapsí v našem mozku, prověří Haim Shafir se svojí novou hrou Brain Storm. Vytvořil ji v roce 2017 pod záštitou společností Amigo Spiele a Piatnik. A právě zásluhou té druhé firmy se dostává hra do českých obchodů a to s ilustracemi Mariny Zlochin.
Jedná se o klasicky malou karetní hru v nenápadné zelené krabičce. A v jejím nitru se nachází rovných 120 karet. Každá z nich má na sobě jeden obrázek věci, která je na první pohled jasná a není nijak víceznačná. A přesto právě tyto obrázky všechny mohou reprezentovat nejen konkrétní předmět, ale také přenesené významy, ať už barvy či jiné vlastnosti.
Na začátku partie ale hráči jednoduše celý balíček zamíchají a rozloží z něj devět karet tak, aby jejich obrázky byly dobře viditelné pro všechny soupeře. Ve chvíli, kdy se objeví na očích devátý obrázek, začíná současně snaha všech účastníků o první bod. Úkolem každého z účastníků je najít v nabídce dvě karty, u kterých lze popsat nějaké spojení. Ten nejrychlejší získá pro sebe tyto dvě karty, jejich volná místa jsou doplněna a ihned celý souboj pokračuje dalším kolem. To vše se opakuje do chvíle, kdy dojde celý balíček karet. Vítězem se stává ten z účastníků, která nastřádal nejvíce karet.
Brain Storm je karetní hra, kterou není složité vysvětlit ani popsat. Je mnohem těžší u těch devíti karet sedět a to zmíněné spojení najít. Průběh klade opravdu velký důraz na fantazii a rychlost uvažování, protože devět obrázků obvykle nabízí spoustu možností, jde jen o to, kdo je najde jako první.
Propojování obrázků nechává hráčům skvělou volnost. Nemusí totiž zdaleka použít pouze jméno samotného předmětu, ať už se jedná o lupu nebo zkumavky, ale mohou obrázky používat i v přeneseném významu nebo jen části. Z domu lze odvodit jakoukoliv stavbu, z měsíce tmu, noc nebo vesmír, z bomby lupiče a z otevřených dveří klidně i výpověď. Možností je nespočet a lze používat třeba i vlastnosti nebo barvy.
Největším nedostatkem tak může být fakt, že jakmile se naučíte některé výrazy, nic vás nenutí hledat nové. Kdykoliv se takové dvě karty objeví na stole, je čas říct toto časem prověřené sousloví. Sice se zdá, že to není až takové pravidlo, ale těžko se této situaci ubráníte. Když se snažíte být nejrychlejší je to jen o tom, kdo jako první vysloví správnou odpověď a ne jak bude originální. To je škoda, protože jinak je důraz na kreativitu opravdu skvělý.
Partie je krásně rychlá. Neustále se v ní něco děje, protože jednotlivá kola jsou otázkou pouze několika vteřin. A tak celá partie, ve které hráči projdou celou sadu deseti tuctů obrázků, netrvá déle než patnáct minut. A to bez ohledu na počet hráčů v souboji. Samotný zážitek ale na množství účastníků není nijak závislý, protože hra je zábavná ve dvou i deseti. Ano, i v takových počtech je možné tuto karetní novinku hrát.
Brain Storm je skvělou zábavou pro kreativní hráče. Chytrá, jednoduchá a rychlá. To všechno tato hra má a zdobí ji právě důraz na originalitu. Užijete si mnoho partií, než narazíte na první omezení: časté opakování stejných výrazů. Ale i přes tuto drobnou výtku si nezaslouží Brain Storm nic jiného než doporučení pro všechny, kdo se chtějí bavit vymýšlením výrazů.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Haim Shafir |
Ilustrace | Marina Zlochin |
Vydavatel | AMIGO, 999 Games, Gigamic, Korea Boardgames, Mercurio, Piatnik |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 10 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Card Game, Party Game, Real-time, Word Game |
Mechanismy | Open Drafting, Pattern Building |
Alternativní názvy | Brain Storm, Brainstorm, Conecta2, Double Mot, eye sea, 브레인 스톰 |
Více o hře.
+ skvělé hledání spojení
+ spousta karet
+ nejednoznačnost využití
+ až pro deset hráčů
+ rychlá partie
- časem začnete využívat opakovaných výrazů