Vaše kroky tlumí popadané listí. Potemnělým hájem zní tichý zpěv ptáků, ale přesto cítíte ve vzduchu napětí. Jako by se něco mělo stát. Co byste v tu chvíli dali za to, abyste si včera nechali vyložit osud od staré paní se skřípavým hlasem. Místo toho jste jí jen odsekli, ať si hledí svého. Co si o vašich následujících momentech myslí osud, to se dozvíte až ze záznamu.
Někdy se prostě musíte nechat nést svými kroky a počkat, co na vás čeká. Přesně jako v deskové hře Cesty osudu, kterou si pro nás připravila autorská dvojice Michal Gulebiowski a Filip Milunski. Výsledek jejich společného snažení se pod záštitou firmy Lucky Duck Games dostal do kampaně na serveru Kickstarter. Obrovský úspěch zaujal i distributora REXhry, který hru přináší v češtině.
Na víku vidíme obyvatele, kteří už potkali svůj osud a rozhodně z něj nebudou nijak nadšení. Ale hráči své obavy překonají a nahlédnou pod víko velkého boxu. Tam na ně čekají dvouvrstvé hráčské desky, hromada figurek, kostek a také pořádná porce karet, žetonů a čtvercových mapových dílků. To všechno bezpečně schované pod plastovým krytem.
Ještě než ho ale hráči odstraní a začnou připravovat první partii, musí se jejich pozornost na chvíli odvrátit od boxu k zářící obrazovce telefonu. Pro hraní je třeba totiž stáhnout doprovodnou aplikaci. Cesty osudu jsou totiž dalším přírůstkem do rodiny digitálních hybridů.
Celá partie je rozdělena na sadu pěti scénářů, z nichž jeden má samostatný příběh a tvoří takový výukový bod do partie. Další čtyři pak jsou spolu propojené. Jakmile hráči vědí, který ze scénářů budou hrát, připraví podle zadání některé očíslované mapové dílky a většinu z nich položí neprozkoumanou stranou vzhůru, aby si prozatím místa udržela svá tajemství. Podle úkolu z aplikace pak rozloží na tuto startovní destičku žetony zájmu a také potřebné figurky.
Samotná partie se řídí aplikací. Po celou dobu si hráči budou předávat zařízení, ve kterém je nainstalovaná a spuštěná. V první řadě pak dostane aktivní účastník příležitost opustit svoji aktuální lokaci a přesunout se dál. Pokud jeho cesta pokračuje po objevených místech, pak se může posunout až o dvě destičky. V případě, že vstoupí na dosud neprozkoumanou část mapy, musí okamžitě pohyb ukončit.
Většina času v partii se ale odehraje prostřednictvím interakce se zájmovými body, postavami nebo nepřáteli, kteří se nacházejí na dílku, kde hráčův hrdina stojí. V řadě těchto setkání přijdou na řadu kostky, které otestují sílu inteligenci i obratnost postavy. Dvě má k dispozici vždy, ale k tomu může mít ve svém držení také nějaké další kostky úsilí, které reprezentují jeho odhodlání. Taková kostka se ale po použití ihned vrací do společné zásoby.
To ale ještě není všechno. Nestačí, že hráč hodí kostkami, protože o tom musí říct vypravěči – jedinému, kdo dokáže říct, co bude dál a jak vlastně setkání dopadlo. Do aplikace tedy zadá přesný výsledek a dozví se výsledek svého snažení. Mohou tak mizet nebo se naopak objevovat nové žetony zájmu.
Do hry vstoupí také karty a jejich QR kódy, které mohou mít hráči k dispozici. V rozhovorech nebo jiných momentech pak jednoduše načtou s pomocí zařízení čárový kód z karty a tím použijí zdroje, které mají k dispozici jen a jen oni. Předměty si karty vyslouží z nějakých akcí jako odměny a někdy místo toho zase dostanou zkušenosti, které mohou poznačit na stupnici na desce hrdiny. Díky tomu se jim postupně odemykají dovednosti.
Každý z hráčů má svoje poslání a úkol. Právě jeho splněním může uspět v partii a stát se celkovým vítězem. Ale ve skutečnosti vyhráli všichni, protože dostali dramatický příběh a vynikající zážitek.
Už jsme to trochu naznačili v poslední větě popisu pravidel a mení důvod to nějak zatajovat a odkládat o pár odstavců dál. Cesty osudu jsou pecka. Tématická, nabitá příběhem a změnami. Taková, která nadchne a nepustí, dokud nespolykáte všechno, co může nabídnout.
Svět partie se před hráči postupně otevírá, ale to není všechno. Protože je vše krásně modulární, tak se prostředí kolem hrdinů neustále vyvíjí. A to ne jen tak samoúčelně, ale v důsledku akcí samotných hráčů, na které navazuje. Ale opět tu vděčíme především za skvělou vypravěčskou schopnost autorů a jejich vynikajícímu příběhu.
Pokud ale patříte mezi odpůrce spojení deskových her s mobilními aplikacemi, pak tato hra bude reprezentovat vše, co odmítáte. Je totiž zcela závislá na digitálním vzoru, který hráče vede a musí s ním konzultovat každé své rozhodnutí.
Toto neustále nahlížení do mobilu je samozřejmě současně i jediný moment, kdy může trochu zaškobrtnout tempo. To se ale naštěstí neděje a celý příběh uhání vpřed, a i když nevíte, co zrovna přesně máte dělat, objevování mapy a bodů zájmu vám vše vynahrazuje.
Je velmi netradiční, že vyprávěcí hra je soupeřivé povahy. To znamená, že hráči si mohou navzájem dělat potíže a brát události, které zajímají i někoho jiného. Především ale leží problém v tom, že pouze jeden z hráčů si na konci celé hry vyslechne svoje završení příběhu, zatímco ostatní si mohou jen představovat, co se stalo pro ně.
Někdy po mapě musíte putovat a čekat, kde se objeví jaká stopa, jak pokračovat dál. Nemáte tu žádnou nápovědu. A to může některým hráčům trochu vadit, ale obecně to odpovídá realitě i pocitu otevřeného světa.
Ačkoliv si ale všichni myslí, že řídí hru aplikace, ve skutečnosti to je náhoda. Pokud si kostky umanou něco jiného, tak se prostě můžete snažit, jak chcete, ale bude vám to málo platné. Ale atmosféře hry to prospívá, protože vše je ještě napínavější.
Hru jde hrát i sólo, ale dle našich zkušeností tahle partie potřebuje protivníka. Teprve v tu chvíli nemá hráč na mapě neomezeně času, ale musí se opravdu snažit. A k tomu si užívat příběh. Doba potřebná k dohrání jednotlivých scénářů dosahuje až ke dvěma hodinám.
Svět vám připadá opravdu živý. K tomu přispívá nejen způsob vypravování a spousta textu, rozhovorů a neustálé dění. Navíc hráči čas od času mohou narazit na nějakého obchodníka, který u sebe nese nabídku předmětů. Každý hráč činí rozhodnutí, interaguje se světem i jeho obyvateli a hra si to pamatuje.
Cesty osudu jsou skvělou hrou. Sice na nich najdete chyby a náhoda může někomu zážitek kazit, ale velmi oceňujeme originální přístup a důraz na celkový zážitek. Ten je naprosto špičkový, pokud se překlenete přes fakt, že musíte používat aplikaci a v ní vlastně máte duplikát mapy, která vám leží na stole. Ale i přes tyto výtky si dovolíme vynést verdikt, že pro nás osobě jsou Cesty osudu opravdová pecka.
+ volnost a průzkum světa
+ příběh
+ soupeření
+ originalita
= mobilní aplikace některé hráče odradí
= finále příběhu si užije jen vítěz