Detektivové v dávné historii to měli mnohem těžší. Neměli k dispozici žádné technologie, jen svoje oči, ruce a mysl. Odhalit pachatele v době zamotaných vztahů, církevních zásahů a pomalých přesunů mezi lokacemi, nemohlo být už o moc složitější.
V nové milénium edici hry Chronicles of Crime a její první inkarnaci s letopočtem 1400 se budou hráči muset ve svých představách obejít bez moderních vymožeností. Ale v reálu hra vyžaduje mobilní telefon, jak už jsme si zvykli z původní verze Kronika zločinu. Pod novou verzí je podepsaná designérská dvojice David Cicurel a Wojciech Grajkowski. Hra vychází v produkci firmy Lucky Duck Games.
Už na víku vidíme středověký výjev, zatímco uvnitř na hráče čeká rozkládací plán se spoustou polí pro karty. Jeho smysl je čistě organizační a nemá vliv na samotnou hru, přesto si jej hráči položí někde poblíž středu stolu. Ještě důležitější jsou ale balíčky karet a desky lokací. Mezi nimi najdou hráči svůj domov, kde vidí tři rodinné příslušníky, kteří jim budou pomáhat. Ještě tu je ale jeden důležitý pomocník – věrný psí pomocník, jehož čenich budou moci hráči v rámci příběhů této krabice využívat.
A na všech kartách bez rozdílu je natištěný nějaký QR kód. Výjimkou jsou velké karty vizí, které hráči budou potřebovat na začátku svého detektivního snažení. Nejdříve si ale musí stáhnout a nainstalovat aplikaci Chronicles of Crime, najít sekci 1400 a vybrat si scénář, který chtějí vyzkoušet. Součástí je i tutoriál.
Jakmile hráči spustí jeden ze scénářů, dozví se nejdříve základní zápletku a poté jim aplikace předepíše několik karet vizí. Ty si vyloží před sebe a budou sloužit jako drobná kontextová nápověda. Především by ale hráči měli dostat svoji startovní lokaci a zločin, který mají vyřešit.
Potom už vyšetřování probíhá jen jako příběh, posouvající se čtením čárových kódů. Hráči se tedy nejdříve vždy musí posunout do lokace, kde chtějí něco provádět. Ale musí ji mít objevenou, protože jinak neleží na stole karta a nelze se tam přesunout. O nových místech se obvykle dozví výslechem postav.
Při prvním příchodu na místo se hráči dozví, co vidí. Navíc na některých lokacích se mohou s pomocí displeje rozhlédnout, např. podívat se po místu činu, a musí být všímaví. To proto, že všechny nalezené předměty zařadí do kategorií a od nich si vezmou karty. Jednu po druhé v lokaci načítají a zjistí, jestli se jedná o významné vodítko nebo ne.
Většinu času ale hráči stráví vyslýcháním svědků a podezřelých. Musí opět být na tom místě, kde se daná postava nachází. Pro tyto účely používají karty s portréty, které pokládají do lokací a tím získávají přehled. K výslechu také stačí přečíst čárový kód. Pokud se chtějí zeptat postavy na jinou postavu nebo na nějaký předmět, pak pokračují načtením dalšího kódu.
Čím víc se ptají, tím víc se dozvídají. Jenže s každým cestováním mezi lokacemi, s každým průzkumem nebo otázkou utíká čas. Na šanci na úspěch to samozřejmě nemá žádný vliv. Celkový čas k vyřešení případu hraje roli pouze v hodnocení výkonu týmu detektivů. Než se ale mohou hráči radovat z úspěchu, musí se vrátit na domovskou lokaci a zodpovědět správně (znovu načítáním čárových kódů) řadu záludných otázek.
Někteří nemusí vnímat Chronicles of Crime jako deskovou hru. A to platí i pro novou verzi 1400. Karty a desky zde tvoří pouze kulisu a po většinu času se koukají do digitálního zařízení, které je ústředním prvkem celého zážitku. Bez něj se nepohnou dál, nedozví se nové informace ani nemohou zkusit vyřešit záhadu.
Ale příběh takto rozsáhlý s takovou volností pohybu a dedukce by ani jinak rozumně řešit nešel. Hráči sami rozhodují, kdy a koho se na co zeptají. Pokud někde něco vynechají, mohou se velmi snadno zaseknout. Pak následuje složité pátrání po stopách. Stačí se totiž zapomenout nějaké postavy zeptat na důležitý předmět a můžete začít bloudit v kruzích. Ačkoliv řada míst je přístupná z více konverzací.
Hráčům pomáhají nejen jejich sny vytištěné v obrázcích na kartách, ale také karty. S jejich pomocí si mohou například evidovat postavy, o jejichž existenci se sice dozvěděli, ale ještě netuší, kde se daný svědek nachází. Totéž platí i o předmětech, protože můžete vědět o existenci něčeho, co ještě nemáte v držení.
Spojení digitálních technologií a fyzických předmětů vnímáme jako skvělou volbu. Umožňuje, aby hra byla větvená a nelineární. Je zde spousta informací, mezi kterými si musí hráči vybrat ty správné a podstatné. Ale důležitá místa, postavy nebo předměty zájmu jsou zde vždy zvýrazněné.
Rozdílem je rozhlížení se po místě činu, protože tam musí detektivové opravdu spoléhat na svoje oči. A hlavně musí umět nalezené objekty zařadit do obecných kategorií, jako třeba zbraně na blízko, dokumenty nebo jídlo.
Především si ocenění zaslouží nápaditost a propracovanost samotných detektivních příběhů. Ty vás protáhnou přes řadu lokací, potkáte hromadu postav a zažijete pocit opravdového detektivního vyšetřování. Na více hráčů hra myslí šancí rozhlédnout se po místě činu vícekrát, ale každý pokus stojí nějaký čas. Samotný telefon ale obsluhuje pouze jeden hráč, takže musí ostatním číst. Někdo musí obsluhovat karty. Ideální tedy je počet dvou hráčů, kdy jsou tyto role dobře rozděleny.
Obrovské plus je samotná doprovodná aplikace. Je vychytaná, přehledná a rychlá. Hráči jednoduše načítají jeden čárový kód za druhým a velmi rychle tak jsou schopni postupovat nebo změnit lokaci a realizovat případný plán. S ohledem na závěrečné hodnocení je dobré zvažovat časově náročné věci, jako přesun mezi lokacemi.
1400 přináší dvojici nových mechanismů, z nichž ten zábavnější je čtyřnohý věrný kamarád, který hráčům pomůže s hledáním a identifikací stop. Pak jsou tu ještě věštecké sny, které detektiv údajně má, a které spíše nastolují příběh, dodávají mu nějaký rámec a hráči díky nim alespoň tuší, co hledají.
V krabici je balíček postav, které jsou pokaždé používané jinak. Portréty jsou totiž na více použití, takže jednou se bude podezřelý číslo 2 jmenovat tak a jindy zase jinak. Může jít o vraha, detektiva nebo člena opatství. Vše je možné. Ilustrace jsou správně dobové a ani na chvíli nepochybujete, že se nacházíte opravdu ve středověku.
Chronicles of Crime: 1400 je tou nejlepší reklamou na spojení stolních a digitálních světů. Hra nabízí fantastický zážitek především díky vynikajícím čtyřem scénářům. Každý vám zaručí zábavu na více než jednu hodinu a zcela vás pohltí. A přesně taková by měla být detektivní práce. V jejím průběhu byste prostě neměli myslet na nic jiného. A Chronicles of Crime: 1400 přesně takhle umí zaujmout.
Více o hře.
+ atmosféra
+ kvalita scénářů
+ intuitivní ovládání
+ pes
+ měření času
- po čtyřech scénářích je konec