Zdá se mi, že slyším její škrábání drápu i ve spánku. Je to už půl roku, co jsem utekl z chodeb ovládaných Kartikeyou, ale stále nemohu najít v noci klid. Těch několik dnů, které jsem v podzemí strávil, se na mně podepsalo víc, než bych si kdy dokázal představit. Každý stín, každý nečekaný zvuk, mají za následek, že se mi nekontrolovaně rozbuší srdce. Varuju vás, nechoďte do chodeb Furor Sanguinis!
Nové rozšíření Claustrophobie nese právě tento podtitul: Furor Sanguinis. Pod jejím vznikem zůstává podepsaný Croc, autor původní hry. Tato nová, povážlivě menší, krabice vyšla pod logem firmy Marabunta a v distribuci Asmodée. Poprvé rozšíření vyšlo v roce 2014.
Už jsme trochu naznačili, že krabička je menší, tak akorát, aby se do ní vešla trojice nových mapových dílků. Vedle je pak místo pro figurku hlavní příšery a speciální zelenou sadu kostek. V krabici se toho ale ukrývá víc – jedna Squamata deska, příručka s pravidly a šesti novými scénáři a také sada žetonů – zranění, smrtící osud, událost a troglodytí hnízdo.
Claustrophobia je duelová hra, ve které se jeden postaví na stranu monster a druhý se pokusí projít jeho jeskyní a splnit nějaký cíl. Oba protivníci k tomu používají různé prostředky. Především hráč v roli zla musí kombinovat kostky pro aktivaci různých schopností, ovšem i jeho protivník v roli dobra potřebuje štěstí z kostek. Jejich rozložením mezi hrdiny vybere, který řádek dovednosti se aktivuje. Prostředí je také pokaždé jiné a závisí na zvoleném scénáři, který pak hráči v průběhu partie sestavují z připravených desek. Součástí partie je totiž také prozkoumávání. Na plán postupně přibývají vyvolané příšery, které s hrdiny bojují pomocí hodu kostkami.
Teď ale do celé té rovnice přibývá třetí role! To ale neznamená hru ve třech, pouze vyřazení lidských hrdinů z celého podzemí. Místo toho se proti démonům postaví nový Squamata hráč. Ten má svoji vlastní novou příkazovou desku, stejnou jako šéf démonů. S pomocí čtyřech kostek na začátku každého kola hráč určí schopnosti svojí jediné příšery – Kartikeya. Volbou tak určí, kterou část těla zvýhodní.
Jenže hlava, ruce, nohy a tělo mají každý svoji stupnici zdraví. Příšera dokáže útočit na více soupeřů v kole nebo jednotlivé útoky dokonce proložit pohybem! Tím se výrazně liší od ostatních postav, které jsme zatím v Claustrophobii znali.
Když někdo z protivníků zasáhne novou dvounohou obludu, její majitel sám si rozhodne, která část těla zraněním utrpí. Po naplnění stupnice pro tuto sekci přijde hráč o možnost využívat výhody, které mu z těchto pozic plynuly – nesmí sem už umisťovat kostky, protože Kartikeya je zraněná.
Do hry se Squamatou vůbec nezasáhnou karty událostí. Místo toho protivník dostane možnost tyto žetony utratit za události dle svojí volby. Jejich cena se může pohybovat mezi dvěma až pěti body.
To je vlastně všechno, co v krabici s titulem Furor Sanguinis najdete. Ale s novou stranou konfliktu vstupuje je pochopitelně nezbytné představit nové scénáře, které ji využijí. Jak už jsme dříve naznačili, těch je celkem šest a jsou opět hodně zajímavé. Jejich vyváženost není úplně dokonalá a často závisí na správném nalosování dílků pro danou stranu. To je ale spíš vlastnost Claustrophobie jako celku a není to specifické pro toto rozšíření.
Nápad přivést do hry ultimátní příšeru, která prostě kosí všechno v cestě a malí démonové nebo hrdinové ji pouze postupně osekávají za oběti vlastních životů, je super. I tato frakce si rychle najde své milovníky, protože s sebou přináší také řadu zajímavých voleb. Ta první je pochopitelné pokládání kostek. To vždy omezují výsledná čísla, protože některá políčka vyžadují přesný součet nebo třeba lichý výsledek. A jakmile přijdou nějaká zranění, brzy bude hráč vybírat, o jakou část těla (a tedy schopnosti) je ochotný přijít.
Hráč kontrolující Kartikeya se bude cítit, jako že má na povel wolverina kříženého s plazem. Přesně tak navíc působí i samotná hratelnost, protože jeho obrovské drápy nadělají mezi nepřáteli pořádnou paseku.
Furor Sanguinis ale ve výsledku nedělá nic jinak, než jeho předchůdci, tedy minulé rozšíření i základní krabice. Jednotlivé partie scénářů jsou si stále dost podobné, ačkoliv i tak zůstávají skvěle zábavné. Ostatně Claustrophobia zůstává velmi vysoko na našem hráčském žebříčku i po těch všech letech, které utekly od původní recenze. A Furor Sanguinis tomu jen pomáhá novinkami, které vše zase o poznání obohacují.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Croc |
Ilustrace | Stéphane Gantiez, Bertrand Benoit |
Vydavatel | Asmodee, Marabunta |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 3 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (3 voters) |
Kategorie | Expansion for Base-game, Fantasy, Horror, Miniatures |
Mechanismy | Dice Rolling, Modular Board, Variable Player Powers |
Rozšíření | Claustrophobia |
Rodina | Players: Expansions Changing Player Count |
Více o hře.
+ nová frakce s novými volbami
+ krásná figurka
+ rozdělování zranění
+ šest nových scénářů
- kromě postavy nic nového
- není ve skutečnosti pro tři