Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Crabz – jeden krab na druhém

crabz-14

Vlna za vlnou jde na pláž a krabi začínají spěchat a šplhají jeden druhému na záda. Proč? Krabi se přece vody nebojí, to každý ví. Umí dýchat, i když chodí pouze po dně. A to je právě ten důvod. Všichni chtějí zůstat na vzduchu a vidět všechno, co se děje nad hladinou, protože každou chvíli chystá opravdový krabí zázrak. Alespoň to říká proroctví.

A tím zázrakem je možná právě hra Crabz, kterou si na nás připravilo vydavatelství Blue Orange Games. Jejím autorem pak je konkrétně Henri Kermarrec, který ji vytvořil v roce 2015 s ilustracemi Stéphane Escapy.

Krabice to není ani malá ani velká a na ní se prohání a hraje si na písku pořádná smečka krabů. Jsou červení, modří i žlutí a navzájem si lezou na záda. Měli bychom se také rychle naučit ovládat všech šest končetin, protože už nakukujeme do nitra krabice. Tam je jeden šestiúhelníkový plán a na něm hromada vyvýšených pozic rozmístěná do tří kruhů.

crabz-03

Deska je to složená na čtvrtiny, zatímco v druhé polovině krabice najdeme hlubší přihrádku a v ní leží krabi. Představují je barevné žetony tří různých výšek (tlouštěk). Všechny kameny pak mají také obrázek kraba s počtem hvězdiček, které spolu s výškou žetonu naznačují velikost samotného kraba.

Hráči na stůl položí plán a každý si zvolí jednu barvu krabů, která bude právě jejich. Nedostanou je ale do ruky a ani nebudou mít šanci rozmístit je podle svých představ. O startovních pozicích naopak rozhodne náhoda, protože kameny jsou zamíchány a rozloženy náhodně. Jejich počet závisí na počtu hráčů a podle toho se také liší aktivní herní plocha celé partie.

Všechny účastníky čeká klasické střídání tahů. Když se některý z účastníků dostane k akci, může si vybrat jednoho kraba a posunout s ním z jeho stávajícího stanoviště. Rychlost figurky odpovídá její velikosti, takže zatímco největší krabové se mohou pohybovat pouze o jedno políčko kterýmkoliv směrem, nejmenší se posunou už o tři pozice.

crabz-07

V každém případě ale musí kámen vždy využít celý počet bodů a především skončit na figurce, která je menší (nižší) než aktivní figurka. Tím se neustále celé pole krabů přeskupuje. Kdykoliv se ale některá menší skupinka oddělí (není propojená s hlavním polem), spláchne ji moře a všechny kameny jsou ztraceny. Pokud se některý z hráčů dostane se kameny do pozice, že už se nemůže dále pohybovat, je okamžitě z partie vyřazen. A ten hráč, jehož krabi zůstanou jako poslední aktivní, se stane vítězem.

Crabz je jednoduchá poziční hra. Tedy jednoduchá především pokud se bavíme na úrovni pravidel, protože samotná bitva na plánu je pořádnou výzvou. Kromě startovních pozic tu není žádná náhoda a hráči tak musí promýšlet každý posun.

Těch možností v každém kole je tolik, že hra má určitou tendenci zpomalit. Tento efekt ale záleží čistě na hráčích, kteří mohou svým přemýšlením všechno ovlivnit. S větším počtem barev (a tedy i větším plánem) je hra zajímavější z hlediska vývoje, ovšem lepší kontrolu mají hráči zase v případě, že hrají pouze duel.

crabz-10

Hra sice má jednoduchá pravidla, ale vzhledem k nárokům na plánování a představivost je doporučena až od nějakých osmi let. S tímto číslem se ztotožňujeme i my. Pokud se nebudete s plánováním zdržovat přehnaně dlouho, pak samotná partie bude trvat nějakých dvacet minut, což je velmi pozitivní číslo.

Co ale mnoho hráčů nepotěší je přítomnost vyřazování. Při délce partie to sice není nic naprosto zásadního. Ovšem vítězství je možné dosáhnout pouze tak, že všichni ostatní bitvu opustí, takže v jednu dobu budou na dohrání čekat i dva hráči. To je také hlavním důvodem, proč byste o hru mohli ztratit zájem.

Překrývání kamenů je důležitým taktickým prvkem, protože volný je vždy pouze horní z krabů, který se může dále posouvat. Zalehnout může vždy pouze větší krab toho menšího, takže i počet pater jednoho kraba na druhém je do jisté míry omezen.

crabz-13

Celá hra je samozřejmě čistě abstraktní, ačkoliv se vám snaží téma namluvit něco jiného. Nakonec hratelnost je pouze o posouvání kamenů sem a zpět. Přesto zpracování je moc pěkné a hra vypadá až dětsky.

Crabz je fajn abstraktní hra, která se snaží tvářit dětsky, ale nakonec je spíš náročnější a přemýšlivou zábavou. Nenabízí nic navíc, ačkoliv je hratelnost fajn a celá hra je zábavná. Jsou tu drobné škraloupy, které musíte před nákupem zvážit. Celkově můžeme Crabz ocenit jako solidní logickou zábavu pro dva až čtyři vlastníky klepet.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorHenri Kermarrec
IlustraceStéphane Escapa
VydavatelBlue Orange (EU), Blue Orange Games, FoxGames, HUCH!
Rok vydání2015
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyPlayer Elimination, Point to Point Movement
RodinaAnimals: Crabs, Components: HexHex3 Grids, Series: Europe Collection (Blue Orange Games)
Alternativní názvyCrabz, Kraby na fali, Krypande krabbor, Ryömivät ravut

Více o hře.

Recenze: Crabz – jeden krab na druhém
Crabz je naprosto klasickým zástupcem abstraktních logických her. Tentokrát se kameny budou šplhat jeden na druhého ve slepé touze zůstat jako poslední na plán, volný a schopný pohybu. Všichni zablokovaní hráči a jejich krabi budou z partie vyřazeni. Celá hratelnost je ale docela fajn, jen to vyřazování hráčů a delší tahy mají šanci to pokazit. Ovšem pokud máte rádi logické hry, pak Crabz je dalším adeptem do sbírky.
Klady:

+ pěkné zpracování
+ velký počet tahů na výběr každé kolo
+ pouze jedna akce každé kolo
+ rychlá zábava
+ překrývání kamenů
Zápory:

- vyřazování hráčů
- jednotlivé tahy se mohou protáhnout
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Numeropolis – archeologové a matematika