Co jsem si to jen vymyslela? Výroba mraků je týmová práce, ale dnes jsem tu na to sama. Mám plná křidýlka surovin a začínám si pomalu zoufat. Ale nevzdám se! Než přijde můj pán domů z oslavy, chci připravit ty nejkrásnější mraky. To aby viděl, že si může od své těžké práce občas odpočinout a přesto po obloze budou plout další nadýchané bochánky.
Do vaření se pustí také děti, které zavítají do světa nové deskové hry Der Wolkenmacher, kterou si pro všechny mrňousy připravili Christine Faust a Kristin Dittmann, přičemž první jmenovaná se postarala také o ilustrace. Jejich výtvor oděla do žlutého hávu společnost HABA a poslala jej do světa jako jednu ze svých novinek pro rok 2020.
Na víku vidíme i samotného kuchaře, tvůrce mraků. Ten se ale hry účastnit nebude. Herní plán složený ze šesti dílků totiž má ve spodní části nakreslenou cestičku, po které bude spěchat domů. Jenže otevření vstupních dveří je právě to, co partii ukončuje. Hráči v rámci přípravy postaví hlavní figurku vrány do komína a jednotlivé místnosti domu zaplní třemi nebo čtyřmi náhodnými žetony ingrediencí. Na ty se nesmí dívat. V horní části plánu se už formují pomalu mraky v podobě tří karet receptů, každý vyžaduje několik přísad, aby mohly spokojeně odplout do světa.
Začínající hráč si vezme žlutou kostku do ruky a hodí s ní. Výsledná ikona rozhodne, jakou akci může hráč provést. Vždy se bude vrána pohybovat po domě, jen jde o to, jestli musí popoběhnout v jednom směru o předepsaný počet kroků nebo může popoletět na libovolné bílé políčko. Výjimkou je obrázek kuchařské čapky. V takovou chvíli přišel tah hráče nazmar a místo toho se posune figurka kuchaře o jeden krok směrem k domu.
Ale zpět k vráně a jejímu dobrodružství. Pokud svůj pohyb zastaví na bílém políčku, může aktivní hráč zvolit jeden z žetonů v místnosti a podívat se na něj. Musí doufat, že se bude jednat o přísadu, kterou jeden ze tří receptů vyžaduje. Pokud ano, může žeton přemístit na kartu. V případě, že tato surovina potřeba není, musí ji vrátit zpět. Při tom by si on i ostatní spoluhráči měli zapamatovat, o který žeton se jednalo.
Pokud vrána zastaví svůj pohyb na modrém políčku, může se trubkami ventilace protáhnout na libovolné jiné modré políčko. Tím ale tah nekončí, protože právě zde může odhalit žeton, jako by tu zastavila regulérním způsobem.
V celém tom vaření mohou hráčům nadělat paseku žáby, které se nachází na některých žetonech. Ty jsou proti jakékoliv přípravě mraků, protože počasí přece předpovídají a řídí právě ony. Proto se snaží úkol vráně co nejvíce ztížit tím, že si po odhalení vymění pozice s jedním žetonem suroviny v jiné místnosti. Hráči se na něj naštěstí alespoň mohou podívat.
Takto se v házení kostky a sbírání surovin hráči střídají až do chvíle, kdy se jim podaří najít všechny potřebné suroviny. Může se ale také stát, že místo toho dorazí domů samotný kuchař mraků. Tím partie také končí, překvapení bylo pokaženo a hráči ve svém společném snažení neuspěli.
Der Wolkenmacher je hra o tvorbě mraků, což je nádherné téma. A o to víc, když určená primárně pro děti a to rovnou od čtyř let. Zábava je totiž zaměřená na paměť a má opravdu jednoduchá pravidla, která se i tito mrňousové snadno a rychle naučí.
Ale úplně na začátku úspěchu je samozřejmě štěstí, protože pouze hod kostkou rozhodne, co ve skutečnosti hráč může ve svém tahu udělat. Obvykle to je naštěstí pohyb vrány, který lze ovlivnit, ať už výběrem směru nebo rovnou políčka. A tady už se děti učí rozhodování tak, aby pro ně plynula z volby ta největší výhoda. Zde vynikne kooperativní prvek, kde se mohou domlouvat a šikovnější budou tím méně rychlým radit. Tím se posouvají všichni.
Pohyb je ale pouze prostředkem, jak se dostat k tomu, o co primárně jde – k ingrediencím pro vaření mraků. První žetony získávají hráči díky tipování, ale postupně mohou alespoň trochu zlepšit své šance, jak některé již vylosované žetony vyřazují a pokud je znovu nevytáhnou, výrazně zvýší pravděpodobnost celkového úspěchu. Jenže pokud ikona klobouku bude neposlušně padat příliš často, pak prostě šance na vítězství není reálná.
Celkové snažení je velmi rychlé a konec snahy o tvorbu mraků je na dosah během deseti minut. Děti tedy mají tak akorát příležitost si užít všechno, co hra nabízí, ale při tom nic neodvede jejich pozornost.
Cílovému publiku je podřízeno i zpracování, které dokonale ladí s tématem. Dřevěné figurky jsou parádní, ilustrace povedené a celkový dojem ze hry je pro děti určitě výtečný. Dobrou volbou byl i skládací plán z puzzle dílků.
Der Wolkenmacher je hra, které v hrncích bublá hromádka mraků. A děti jsou za svoje snažení na konci odměněny tím, že si mohou jejich obrázky (náhodně vybrané recepty z balíčku karet) odhalit a podívat se, co za počasí vykouzlili. Krásné téma je ve společnosti jednoduchosti zásadním vzorcem k úspěchu. Der Wolkenmacher je samozřejmě náhodnou, ale i tak mírně taktickou hrou, která děti nadchne.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Kristin Dittmann, Christine Faust |
Ilustrace | Christine Faust |
Vydavatel | HABA |
Rok vydání | 2020 |
Počet hráčů | 1 - 4 |
Herní doba | 10 |
Minimální věk | 4 and up |
Kategorie | Children's Game, Memory |
Mechanismy | Cooperative Game, Memory |
Rodina | Series: Mitbringspiele M (HABA) |
Alternativní názvy | Lo chef delle nuvole, Cloud Maker, El fabricante de nubes, Marmite du beau temps, De wolkenmaker |
Více o hře.
+ krásné zpracování
+ téma
+ krátká herní doba
+ kooperace pro děti
+ trénuje paměť i rozhodování
- nic