Celou dobu jsme vyhlíželi horizont, na hranici vyčerpání, bez vody a živáčka kolem. Co bychom dali za pevnou půdu pod nohama. Nikdy by nás nenapadlo, že stejně bezmocně se můžeme cítit i na souši. Jenže
Trochu ve stylu parafrázované populární reality show, i v karetní hře Desert Island na hráče čekají různá dobrodružství a nebezpečí. Všechny nástrahy na hráče připravil Jeff Siadek, designér hry. Autorem ilustrací je Steve Ratter a hra vyšla v roce 2015 pod hlavičkou firmy Gorilla Games jako pokračování námi dříve recenzované hry Lifeboat.
Malá žlutá krabička toho obsahuje překvapivě hodně. Základem jsou samozřejmě karty, ze kterých si jednotliví účastníci vyloví každý jednu svoji postavu a k ní ještě kartu pozice (se stejným obrázkem). Těch je na výběr šest a mají každá nejen jméno a vzhled, ale také hodnotu postavy pro tým přeživších a velikost (určuje množství jídla, které spotřebuje). Jednotliví účastníci dostanou také další dvě karty s portréty – jedna určí, koho ve skupině milují a druhá zase, kterou postavu od srdce nenávidí. Tyto karty současně určují, jaký konec si hráč pro koho přeje. Každý z trosečníků dostane také svoji sadu kostiček jídla v hodnotě čtyř jídel.
Do středu stolu hráči rozloží vzestupně karty lokací od číslice jedna nahoru až do takového počtu, kolik je v partii účastníků. Balíček karet osudu je třeba zamíchat a položit poblíž. Do začátku pak už každý dostane pouze startovní výbavu v podobě karty ze zamíchaného balíčku průzkumu.
Jednotlivá kola, která jdou jedno za druhým, se skládají z pěti fází. Na začátku kola vždy vyplaví moře nové zásoby z lodě trosečníků. Hráč, jehož postava se právě nachází na pláži, si dobere ze zásoby průzkumu nové karty (tolik, kolik je účastníků partie) a rozdělí po jedné kartě každému. Sám určuje, kdo jaký předmět dostane.
Poté už o pořadí bude rozhodovat lokalita postav obecně. Vždy tedy začíná hráč, jehož hrdina stojí na pláži. Ten má jako první šanci dobrat dvě karty osudu, provést některou ze tří možných akcí, k jejímu využití zahrát jednu z osudových karet a druhou zahodit. Na výběr mají hrdinové šanci hledat jídlo (akce forage). Jeho objem určuje číslice na použité kartě osudu.
Jako akce je v nabídce také možnost pokusit se ukrást nějakou kartu soupeřům. Hráč si vybere protivníka, který se může bránit. Tady znovu do hry přichází číslice na kartě. K té si ale obě strany přičtou velikost svojí postavy, která současně znamená také sílu. Poražená strana dostane jedno zranění, které si hráči seberou v podobě červeného žetonu, zatímco vítěz může ukrást to, co na začátku ohlásil (nejen kartu, ale třeba i jídlo). Poslední akce, kterou lze zvolit, bojuje za záchranu celé skupiny hrdinů. Hráči totiž mohou založit a udržovat signální oheň. Tady nehraje roli číslice na kartě osudu, ale pouze existence ohně na konkrétní lokaci.
Ihned po provedení akcí hráči ověří, jestli někdo z jejich skupiny nezahlédl loď. Hráči za každou využitou akci hlídky přidají žeton signálního plamene do středu stolu (vždy alespoň jeden žeton, i když nikdo oheň nerozdělával). Poté otočí z balíčku karet osudu tolik karet, kolik je v hromádce žetonů a hledají symbol dřeva a louče společně s lodí. Neúspěch znamená, že dřevo vyhořelo, ale žádná loď nebyla poblíž. Pokud se ale podaří nalézt kompletní kombinaci ikon, pak hráči uspěli a uviděli loď. Pro svůj tým získají jeden žeton lodi. Pokud nasbírají čtyři, znamená to konec partie.
Tak daleko ale teď hráči ještě nejsou. V průběhu předchozích fází jsou na lokace a postavy umisťované žetony osudu. Nyní nepříjemná situace potká toho, kdo jich má nejvíce. Může tak dojít k zranění v důsledku napadení medvědem nebo nemoci, ztrátě předmětu nebo jídla. Tsunami a krysy se pak dotknou i dalších účastníků partie. Poté musí všichni ukojit svůj hlad spotřebováním tolika kostiček jídla, jako je velikost jejich postavy. Pokud nemají dostatek, pak postava dostane jedno zranění.
Na konci kola se všechny žetony osudu vrátí zpět do středu a začíná nové kolo dalším průzkumem. Partie pokračuje do té doby, než někdo úspěšně přivolá čtvrtou loď. Partie ale může skončit i předčasně smrtí všech postav. Vítěze určí závěrečné bodování, kde jsou hráči odměněni za přežití a smrt některých postav (podle svých karet cílů) a nastřádané poklady. Kdo tímto způsobem nastřádal nejvíce bodů, vítězí.
Desert Island je nekompromisně konfliktní hrou. Hráči si jdou po krku od začátku do konce a přesto musí do určité míry spolupracovat. Pouze správným zakládáním ohňů a včasným zahlédnutím kolem proplouvajících lodí se mohou dočkat záchrany. Jinak totiž ani nejlepší podrazácká taktika nemůže být úspěšná.
Každý z hráčů má svoje tajné úkoly, ať už jde o přežití nebo o smrt některého jiného hrdiny. Ovšem náhodné rozdávání karet může na začátku partie vyústit také v paradoxní situaci, kdy hráč bude milovat nebo nenávidět sám sebe. To s sebou přináší i speciální bodovací podmínky. Hra je díky tomu ještě zajímavější a těžko předvídatelná. Nikdy totiž nevíte, o co ostatním soupeřům jde. Ale ono nejde tak o to je prokouknout, jako spíš hledět si svého a pokusit se prosadit své vlastní plány.
Na ostrově hráče čeká spousta nepříjemných situací. Ještě víc než na vodě. Je tedy ještě o kapku bezútěšnější. Bohužel dojem v porovnání s původním Lifeboat o trošku vázne. Hra není tak dynamická. Navíc vyřazování hráčů může znamenat, že někdo už od poloviny partie bude čekat na její dohrání bez možnosti dále zasáhnout do děje.
Někdy hráči udělají všechno správně a přesto jsou trestaní jen tak. Nejvýraznějším okamžikem je tsunami, kde obdrží zranění i ostatní hráči, navíc přijdou o jídlo a všechny karty předmětů! Pokud ste to navíc stane mimo váš tah, naštve vás tato událost tolik, že vlastně ani nemáte chuť pokračovat.
Se správnou sestavou hráčů se dočkáte zajímavých partií. Hra má solidní atmosféru a podporuje řadu aliancí, dohod a vyjednávání mezi všemi členy týmu. To je první čárka. Druhou je vyhlížení lodí, které je náhodné a nikdy nevíte, jak dlouho bude partie trvat. Společně s obvykle dlouhou komunikací mezi hráči se tak Desert Island odehrává v časové rovině hodiny a více. A to je na takovouto bláznivou šarádu příliš. Navíc minimální počet hráčů je čtyři a pro opravdu kvalitní a plný zážitek potřebujete účastníků šest (tedy maximum).
Desert Island tak je pokračováním, které je dělané hodně přes kopírák. Všechny základní vlastnosti Lifeboatu najdeme i tady. Předměty, lásku a nenávist i boj. Místo boje o pozice na lodi se ale hráči pohybují po lokacích ostrova a všechno to není tak dobré a plynulé, jako originál. Vlastně není důvod, proč byste si Desert Island měli vybrat místo Lifeboatu, který je ve všem lepší. Pokud ale už bitvu na lodi máte a chtěli byste něco podobného, pak je toto vaše šance.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jeff Siadek |
Ilustrace | Fred Davis, Stephen K. Ratter |
Vydavatel | Gorilla Games, Gen-X Games, Magellan |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 4 - 6 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 8 and up |
Kategorie | Card Game, Negotiation |
Mechanismy | Role Playing, Variable Player Powers |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Tropical, Theme: Tropical Islands |
Alternativní názvy | Isla Desierta, Необитаемый остров (Neobitaemuy ostrov) |
Více o hře.
+ velmi konfliktní
+ více použití karet osudu
+ zakládání ohně jako společný úkol
+ rozdělování karet předmětů
+ láska a nenávist
+ důraz na jídlo
- některé události nelze ovlivnit
- zbytečně dlouhá herní doba
- horší než původní hra