Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Dlouhý, Široký a Bystrozraký

Pohádky o Otesánkovi a Ptáku Ohniváku provázely dětstvím nás všechny. Mezi tyto vzpomínky patří také pohádka Dlouhý, Široký a Bystrozraký. Někdo ji zná v její knižní podobě od Karla Jaromíra Erbena, jiný ji poslouchal z gramofonové desky vyprávěnou Karlem Hegerem, ale všechny měly stejný námět.

Vypráví o trojici kamarádů, kteří pomáhají princi v získání jeho vysněné princezny. Dlouhý se umí natahovat do úctyhodné výšky, Široký se umí nafouknout a svým dechem pak odfoukne lecjaké nebezpečí a Bystrozraký má vševidoucí ničivý pohled. Okolí před ním chrání pouze šátek přes oči.

A právě tuto pohádku se rozhodla firma Efko připravit do svojí série, kterou svými kresbami ozvláštňuje kreslíř Jiří Winter Neprakta. Ten je známý především díky svým karikaturám a vtipům, které jsou často notoricky známé. Za svoji kariéru hojně spolupracoval s Miroslavem Švandrlíkem.

Do série těchto her patří kromě Dlouhého, Širokého a Bystrozrakého také hry Veselé putování se Spejblem a Hurvínkem a Smolíček pacholíček. Všechny jsou směřovány především na malé publikum a to jak grafikou, tak i herními principy.

Krabice samotná zaujme na první pohled svými rozměry, které jsou způsobené velikostí hracího plánu. Pod ním se v přihrádce ukrývají kartonové karty pro jednotlivé postavy a pěkná dřevěná kostka s ilustracemi. Velká kostka postav je uložená opravdu důmyslně v balení hry tak, že se vám nebude při přenášení prohánět po krabici. Navíc v přihrádce najdete stojánky a do nich patřící obrázky hrdinů. Těmi však není pouze trojice Dlouhý, Široký a Bystrozraký, ale také princ, čaroděj a princezna.

Právě těchto šest postav mají hráči na začátku na výběr. Stát se mohou kteroukoliv z nich a vydat se na dobrodružnou cestu do bezpečí hradu, přes močál s vodníkem, dračí doupě i les plný loupežníků až k šťastnému konci na políčku s číslem 100.

Každý z hráčů si k vybranému hrdinovi vezme také velkou kartičku s obrázkem, kterou položí před sebe. Ta slouží pouze k tomu, aby bylo na první pohled zřejmé, který hráč se stal kterou postavou i v průběhu partie. K hraní budou potřebovat už jen obě kostky – jednu s obrázky všech šesti postav, která určí, kdo se zrovna bude hýbat, a druhou obyčejnou, která oznámí, o kolik se může postavička pohnout vpřed.

Hra Dlouhý, Široký a Bystrozraký je založená na jednoduchém principu, který už tu byl hodněkrát. Figurka se posouvá vždy o počet hozených teček na kostce a v případě, že vstoupí na číselné políčko, čeká ji nějaké dobrodružství, nebezpečí nebo naopak něco příjemného.

Na začátku však nejdříve potřebujete nasadit svoji figurku do hry, a proto musíte hodit obrázek svojí figurky. Teprve pak se můžete vydat na nebezpečnou pouť, kterou představují obyčejná políčka, kde mají hrdinové klid, ale pak tu jsou políčka s číslem, na kterých se pořád něco děje.

Z textu pravidel a popisu jednotlivých políček vyplývá, že každé políčko se vztahuje jen na některou z postav a pouze na konkrétního hráče. Například hned na políčku čtyři jasně text „zapochybuje kouzelník, jestli zamknul bránu svého hradu. Vrátíme se s ním, aby se přesvědčil“ naznačuje, že se událost týká pouze hráče, který má postavu kouzelníka.

Jednotlivá políčka mají nápadité a zajímavé texty, které si děti určitě budou rády číst a prožívat se svými oblíbenými hrdiny znovu a znovu jejich dobrodružství. Vyhrává ten z hrdinů, který se nejdříve dostane do cíle označeného políčkem sto a dokáže tedy přeběhnout nejrychleji celou vzdálenost mezi čarodějovým hradem a svatební oslavou.

Události jsou provázané s grafikou hracího plánu, takže bude v dětech dále povzbuzovat jejich bujnou fantazii a to je dobře. Všechny kresby jsou velice povedené a je za ní vidět ruka zkušeného autora s jeho svérázným stylem.

Systém se dvěma kostkami, kdy se hráči sice střídají v tahu, ale neznamená to ještě, že budou hrát s vlastní postavou, znamená pro děti zajímavou změnu. Ale přesto se stále jedná stále o princip založený čistě na náhodě.

Akční políčka se vždy vztahují pouze na jednu postavu, ale nejsou mezi nimi stejnoměrně rozvrstveny. Zatímco princezna má hned dvě políčka, která jí pomohou v cestě vpřed a pouze jedno, které ji zdrží, takový Bystrozraký se musí vypořádat hned s trojicí překážek a žádné políčko jej kupředu za celou cestu neposune. Přibližně vyrovnané možnosti (počet políček, o které se posouvají je odlišný) mají pouze princezna a Dlouhý, kteří mají stejný poměr kladných a záporných políček. Nejvíce akcí je zaměřené na kouzelníka.

Mezi políčky najdeme i takové, které působí na všechny a jsou to různé zkratky nebo svezení na ocásku lišky Bystroušky. Zkraty jsou celkem čtyři, mají různou délku, ale nekříží se, takže pokud bude mít hráč štěstí, může využít všech čtyř. Lepší by bylo, kdyby další zkratka vždy začínala ještě před koncem té předchozí a tím se trochu snížil vliv náhody na partii.

V případě, že autoři zamýšleli, aby se všechna očíslovaná políčka vztahovala vždy na každou figurku, měli to v pravidlech specifikovat. Takto bohužel budou všichni hrát Dlouhého, Širokého a Bystrozrakého podle nevyrovnaných pravidel.

Pokud chcete do partie přidat určitou dávku soupeření, stačí povolit hráčům v rámci jejich tahu o jedna zpomalit pohyb cizí figurky. Mohou tak nalákat soupeře do léčky, ale také se jí sami vyhnout a především si budou partii užívat i ve chvíli, kdy jim nepadla jejich postavička, protože budou moci ovlivnit výsledek pohybu. Pro účinky políček se však nesmí dívat do hracího plánu dřív, než figurka na číslo vstoupí, musí si tedy jejich funkci pamatovat.

Karty ležící před hráči tak budou také mnohem důležitější, protože zatímco předtím nebylo až tak důležité, kterou figurkou hýbou, nyní je určitě bude zajímat, kterému hráči uškodí.

V pravidlech jsme objevili u políčka 33 tiskovou chybku. Ta oznamují, že na políčku potkáme „žabí“, ale už neřeknou koho. Většina dětí si domyslí, že to bude asi žabí princezna, ale kdo ví?

Zároveň by na začátku každého řádku mohlo být napsané číslo a postava, ke kterým se text váže. V případě, že budou hrát děti samotné, bude jim trvat, než se k číslu a jménu čtením dopracují a budou tak zdržovat ostatní soupeře.

Krabice doporučuje hru pro děti od tří let, které si však dobrodružství nezahrají bez rodičů nebo starších sourozenců. Nejen, že nebudou schopné spočítat posun své figurky, ale především si nemohou přečíst úkoly, které se váží k jednotlivým políčkům.

Hra Dlouhý, Široký a Bystrozraký je vhodná především pro malé děti, které se učí počítat. Právě těm se bude nejvíce líbit, zatímco dospělejším dětem už může připadat příliš jednoduchá a sáhnou raději po něčem složitějším. Potěší fanoušky Erbenových pohádek, stejně jako příznivce pěkných obrázků a jednoduchých her založených na házení kostkou.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.

Recenze: Dlouhý, Široký a Bystrozraký
Klady:

+ pěkná grafika
+ dobře zpracované balení
+ dřevěné podstavce figurek
+ princip využívající dvě kostky
+ vhodné pro malé děti
Zápory:

- pouze o náhodě
- nevyužité kartičky postav
- podobný princip už tu mnohokrát byl
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Harry Potter Mistr čar a kouzel – jak se stát bystrozorem