Kdyby mi někdo řekl před začátkem cesty, že poklad hlídá opravdový drak, asi bych si to rozmyslel. Teď už ale není cesty zpět. Koukám na rozlehlé údolí, kterým se vine bludiště. Teprve až úplně na konci svítí vchod do jeskyně, ve které je náš ukradený rodový svícen. Pro něj jsme přišli. A někde nahoře nad tím vším krouží drak. Ten si z chodbiček labyrintu udělal past na myši, tedy v tomto případě skřítky, ale jemu budeme určitě jako myši připadat. Až nás chytí. Achichouvej, proč já jsem se na tuhle výpravu pouštěl?
Jestli chcete, můžete malého vystrašeného skřítka nahradit. A třeba převzít i celé dobrodružství za pokladem a pokusit se jej získat jen pro sebe. To všechno nám umožňuje desková hra od Gina Manoly a firmy Piatnik, která se jmenuje Dračí poklad. Vychází pod licencí společnosti Amigo Spiele, která ji vydala již dříve pro německý trh. Ilustrace k ní zpracoval Doris Matthäus.
Hra se ukrývá v zelené čtvercové krabici, na jejímž víku najdete překvapeného draka i skřítka utíkajícího s kořistí. Skřítci jsou rychlá verbež, ale drak je ostražitý. Jen tak tak proklouzneme kolem něj dovnitř krabice a podíváme se rychle, co nás čeká. Nemůže chybět herní plán, který je také skoro celý zelený. Představuje louku, na které budou muset skřítci najít pěšinku, ale nechá nás ve spodní části nakouknout i do dračí jeskyně. Zde je místo pro tři klíče a osm dračích políček představujících cestu saně k truhlici s pokladem.
Krabice obsahuje také hromadu kartonových dílků, které je třeba vycvakat z archů. Jsou zde destičky s cestami různých tvarů, se zákrutami i křižovatkami. Ale také dílky obsahující hlavu draka, které byste nejraději nechali stranou. Ke hře je ale budete potřebovat stejně jako tři elipsy představující klíče a jedno kolečko sladkostí k odlákání drakovy pozornosti.
Na začátku partie, ve které budou muset všichni spolupracovat, si hráči mezi sebe položí herní plán a všechny čtvercové destičky zamíchají obrázkem dolů někde na stole. Z nich budou hráči vždy jeden kus losovat. Všechny ostatní dílky, tedy klíče a sladkosti, zatím hráči položí stranou. Nyní vezmou dvojici kostek a s jejich použitím vždy získají jednu souřadnici barvy a symbolu. Na dané políčko položí jeden dílek s klíčem a také s pamlsky. Tak jsou kartičky rozházené po celé ploše louky a než skřítci dorazí k truhlici, musí získat tři klíče, aby mohli úkryt odemknout.
Ve svém tahu pak hráč jednoduše náhodně vylosuje jednu destičku a přiloží ji podle svých představ k již vytvořené cestičce. Na začátku pak začíná dobrodružství skřítků v levém horním rohu, kam ústí pěšina mezi stromy. Všichni účastníci se střídají v losování destiček a snaží se vytvořit cestu, která je přivede nejen k pokladu, ale nejdřív ke klíčům. Jakmile k některému dorazí, mohou jej okamžitě položit na určené místo poblíž drakova doupěte.
Hrůza ale na hráče čeká pokaždé, když odkryjí jednu z drakových hlav. Saň se postupně probouzí a blíží se k pokladu tak, že hráči pokládají její objevené destičky do naznačené řady v její jeskyni. Pokud získají sladkosti, mohou pozornost draka odlákat a jednu destičku jeho postupu odložit stranou. Partie pak pokračuje do chvíle, dokud jedna ze stran nedorazí k blyštivému pokladu. V případě, že jsou to hráči, mohou slavit společné vítězství. Pokud byl drak rychlejší, je na čase vzít nohy na ramena.
Dračí poklad je hra, která představuje kooperativní zábavu pro ty úplně nejmenší, podobně jako Příšerky ze skříně (recenze). Tentokrát se hráči naučí spolupracovat a komunikovat, aby co nejlépe pokládali dílky s cestou. Při své pouti dračím údolím musí najít a sebrat trojici klíčů a teprve pak mohou vyrazit do pravého dolního rohu plánu, kde na ně čeká zlatavá odměna.
Vše samozřejmě záleží hodně na štěstí, protože destiček je dohromady 37 a z toho celých deset ukazuje dračí hlavu. Šance na vítězství ovlivní především počáteční hody kostkou na rozložení klíčů. Kostky ve hře nemají žádný jiný význam, ale na začátku mají přesto sílu rozhodnout o úspěchu či neúspěchu. Pokud jsou od sebe příliš vzdálené, budou mít skřítci mnohem těžší práci.
Náhoda je ale především v losování samotných cest. Hráči musí dobře pamatovat na to, aby si udržovali otevřených hned několik možností pokračování, protože často přijdou prostě jen špatné kartičky a skřítci se bezmocně točí v kruzích. Postupně ale přece jen zvládnou vykročit vpřed a třeba i dorazit do cíle. Často to je otázka několika posledních destiček a velmi napínavých rozhodnutí. Počtem potřebných klíčů pak mohou hráči zvolit obtížnost a rodiče menším dětem jejich úkol zjednodušit.
Děti hra baví právě proto, že nemusí soupeřit mezi sebou. Nadšeně si o svém dobrodružství povídají a vše skončí snadno během čtvrthodiny. A protože je hra opravdu jednoduchá, zvládnou ji opravdu i čtyřletí prcci, kterým poskytne dobrou šanci získat kamarády nebo si zahrát s rodinou, protože v této hře dospělí mají stejnou šanci jako děti. Hra je zábavná bez rozdílu počtu hráčů a stejně tak se neliší ani herní doba.
Dračí poklad je dětská hra, která nepřináší žádnou rivalitu. Všichni musí spojit své síly a s pomocí destiček vytvořit cestu, která dovede malé skřítky až k pokladu. Při tom je ale třeba mít štěstí, aby drak nebyl rychlejší..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Gina Manola |
Ilustrace | Doris Matthäus |
Vydavatel | AMIGO, G3, Gigamic, Lautapelit.fi, Piatnik |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 4 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (3 voters) |
Kategorie | Children's Game, Fantasy, Maze |
Mechanismy | Cooperative Game, Network and Route Building, Tile Placement |
Rodina | Creatures: Dragons, Creatures: Goblins |
Alternativní názvy | Koboldbanda: Ceata de spiriduși – Dračí poklad, Peikkopolku, Rock & Troll, Smoczy skarb, Le Trésor des Lutins, Troll Trail |
Více o hře.
+ i pro malé děti od čtyř let
+ spolupráce
+ pokaždé jiné rozestavení
+ napínavé do poslední chvíle
+ počet klíčů umožňuje zvolit obtížnost
- náhodné (což dětem nevadí)
- kostky mohou hru udělat neřešitelnou
- žádné figurky