Vždycky jsme žili s draky v míru. Oni nechávali na pokoji nás a my tolerovali to, že se nám čas od času ztratilo nějaké zvíře. Časy jsou kruté a především před zimou potřebuje každý udělat zásobu na zimu. I zvířata. Jenže když roztál sníh naposled, do našeho klidného údolí dorazilo nebezpečí. Nastal čas na křehkou alianci, z našich bojovníků se stali dračí jezdci a válka začala.
Draci jsou majestátná zvířata, kterým jdou všichni radši z cesty. To ale určitě nebude náš případ, protože se k nám dokutálela tak trochu nečekaně krabice s hrou Dragon Canyon. Tu si pro nás připravila společnost Sharp Point Press a v distribuci ji má společnost Sweet Lemon Publishing. Autorem je Li Hsiao En a o ilustrace se postaral Jia-wei Huang. Hra je v současné době na Kickstarteru, takže pokud Vás zaujme, tak ji můžete podpořit.
Krabice ukazuje jednoho rozzlobeného draka s po zuby ozbrojeným jezdcem na zádech. A za ním najdeme údolí, kde na nebi krouží mnohem více draků. Na začátku partie budou hráče zajímat nejvíce velké čtvercové destičky s různými terény. S jejich využitím vytvoří mapu o rozměrech čtyři krát čtyři políčka. Každý z účastníků si vybere barvu a dostane sadu sedmi hrdinských karet. Stejnou barvu na zadní straně má také jeden z pěti hráčských plánů. Ten svůj si každý položí před sebe se třemi pozicemi (zásoba, odhazovací hromádka a karavanu). Zbývající komponenty zůstanou ležet stranou (drak, žetony, ale i karty lupu). Z nabídky budov pak hráči před začátkem několik odstraní.
Ve svém tahu si vybere hráč kartu hrdiny a vyloží ji na jedno z políček mapy, obrázkem dolů. Hráč jej ale může okamžitě využít za účelem využití speciální schopnosti natištěné na kartě nebo zahájení bitvy. Souboj lze ohlásit pouze s hrdinou jiného hráče, který je přímo na sousedním políčku mapy. Hráči jménem svých hrdinů hodí kostkou, přičtou jejich sílu a porovnají výsledek. Vítězný hráč dostane odměnu v podobě zdrojů, jeho soupeř je odložen na odhazovací hromádku.
Získané suroviny si hráč okamžitě vykládá na místo karavany. To je místo, které je náchylné k útokům, a zdroje zde ještě nejsou chráněné. Teprve na začátku nového kola může hráč vzít všechny suroviny z karavany a přesunout je do svého skladiště (stockpile).
Hrdinové ale ani jednu ze zmíněných akcí na políčku nemusí udělat a místo toho raději zůstanou bránit svoji pozici na mapě údolí. Pokud totiž takový hrdina dostane šanci se trochu poflakovat po lokalitě, nasbírá pro svého majitele suroviny. Konkrétní druh (ze čtyř možných) určuje symbol na samotné destičce plánu. Kdykoliv navíc vytvoří hrdinové řadu (a to i šikmou) ze čtyř karet, nastává možnost sklizně. Hráči dostanou zdroje za obsazené dílky a také za symboly na kartách svých hrdinů.
Veškeré tyto příjmy se pak dějí jen s jedním cílem – získat dostatek prostředků pro nákup budov. Použít lze ale pouze ty suroviny, které už má hráč ve svém skladišti. Zdroje z karavany nejsou dostupné. Stačí jednoduše zaplatit cenu za pořízení a sebrat kartu budovy pro sebe. Jakmile jsou balíčky s nabídkou staveb prázdné, nastává konec partie. Z karet budov pak hráči sečtou své vítězné body a ten, kdo jich nasbíral nejvíce, může slavit vítězství.
Dragon Canyon svým tématem naznačuje trochu víc. Ve výsledku to je ale jednoduše hra o sbírání surovin a nakupování. Hráči k tomu používají své vlastní karty hrdinů, ale jejich nabídka je pokaždé naprosto stejná. Liší se pouze barevným rámečkem, který ukazuje zpět na majitele.
Každý hrdina má svoji vlastní dovednost, kterou mohou různě vylepšovat své bojové možnosti. Právě kolem konfliktů mezi hrdiny a snahou pošramotit snahu protivníků se točí celý průběh partie. Účastníci vykládají karty na velké destičky uprostřed a tím vysílají své bojovníky do víru války. Jejich hlavním cílem je ale nakonec jen sbírání surovin, což je u hry s důrazem na boj docela překvapivé.
Jenže pak jsou tu dílky dračího kaňonu, kde konečně vstoupí do boje draci! Hráči tady mohou opravdu zadupat soupeře do země přivoláním draka, který ale neplatí na některé typy hrdinů. Tahle bitva skrytých identit je na hře nejzajímavější, zatímco to hlavní sbírání surovin nás zase tolik nebavilo.
Dragon Canyon nabízí zajímavý mix žánrů. Ale hratelnost není úplně dokonalá. To proto, že náplň partie je stále stejná – vyložit kartu, možná bojovat, sebrat suroviny a nakoupit budovu. Všechno ostatní jsou jen drobné doplňky, které celkový dojem dotváří. Hra je opravdu nenáročná, takže cílové publikum by se mělo rekrutovat z těch méně zkušených hráčů.
Hráči musí uvažovat takticky. Pokládání karet je základem úspěchu. Ležící karta už rovnou nějaký zisk přinese a to i přesto, že ji hned následující protivník může klidně napadnout a zničit. Každý takový bojovník se ale nevrátí rovnou hráči do ruky. Použité karty čekají na odkládacím balíčku a teprve po vyčerpání všech možností (nebo použitím šamana) se vrátí kompletní sada zpět hráči do ruky.
Partie jsou díky nenáročnému průběhu také velmi rychlé. Kola netrvají dlouho a všichni jsou neustále zapojení do jeho průběhu. A celý souboj trvá obvykle jen málo přes půl hodiny. Ve čtyřech a pěti to ovšem není už tak docela pravda, protože délka se natahuje. Ale protože konec určuje vyčerpání budov, nakonec partie nabobtná jen o nějakých deset minut díky složitějšímu rozhodování pro všechny účastníky. Plán je totiž daleko plnější a řady karet hrají mnohem důležitější roli.
Obrázky na kartách jsou pěkné, ale samotná grafika karet má jisté rezervy. Ačkoliv na každé kartě najdeme pouze několik údajů, přehlednost není jejich silnou stránkou. A to platí i pro budovy. Hra je zatím dostupná pouze v místním Taiwanském jazyce (Sweet Lemon Publishing ale sídlí v Německu). Pravidla jsou dostupná anglicky, stejně jako karty hrdinů a plány. Karty budov jsou sice v původním znění, ale krabice obsahuje přehled, který vše vysvětluje. Nakonec tedy nezbude nic, čemu byste nerozuměli.
Dragon Canyon je lehce nadprůměrnou hrou, ve které všichni účastníci balancují na ostří bitvy a spolupráce. Tu potřebují pro úspěšný zisk surovin. Čím více budov stejného typu za ně postaví, tím víc vítězných bodů je na konci čeká. Ale cestou k vítězství je také souboj a napadání soupeřů. Tím se snižují jejich příjmy surovin. Dragon Canyon je zajímavým mixem, který pobaví, neurazí, ale ani extrémně nenadchne.
Aktuálně běží kampaň na Kickstarteru!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Li Hsiao En |
Ilustrace | Jia-wei Huang |
Vydavatel | Nice Game Publishing, Sharp Point Publishing |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 1 - 5 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 10 and up |
Kategorie | Ancient, Card Game, City Building, Civilization, Dice |
Mechanismy | Dice Rolling, Hand Management |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS) |
Více o hře.
+ zajímavý mix
+ do hry zasahují draci
+ spolupráce i boj
+ půlhodinová partie
+ interakce postav a konflikty
- v pěti dlouhé
- hratelnost není úplně špičková