Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Dragonscales – boj o dračí šupiny

dragonscales-28

Kdyby sem přišel nic netušící turista, asi by si pomyslel, že je to jen obyčejná jeskyně. Žádný náznak toho, že by zde měla přebývat krvežíznivá saň, která má na svědomí stovky, možná tisíce životů. Bláhových i odvážných. Na tom nezáleží. Všichni jsou teď mrtví a jejich kosti leží na dně propasti. Možná se k nim přidá další skupinka. Není ale jako ostatní. Nejsou to hrdinové, ale padouši. Možná právě to je způsob, jak Archerexe porazit.

Je tu další příběh o honu za pokladem a obrovském sále plném zlata. Hra se jmenuje Dragonscales a vytvořil ji světoznámá herní designér Richard Launius (Pandemic). Tomu jsme schopní odpustit i ohrané téma, zvlášť když hra vychází pod záštitou vydavatelství Arcane Wonders (Mage Wars). Hra vyšla teprve před několika týdny a na Evropské stoly se dostává díky distribuci firmy Esdevium Games.

Na víku velké čtvercové krabice vidí hráči spoustu roztodivných stvoření, za kterými někde v pozadí stojí tříhlavý drak. Uvnitř pak najdou velký, protáhlý herní plán, složený na třetiny. Na jeho povrchu najdou pohled do dračí jeskyně, ale také akční políčky, místo pro karty (sem položí zamíchané balíčky dračí zloby a pokladů) a samotného draka, přesněji jeho tři hlavy. Právě tyto krky saně vybaví hráči kostičkami zranění. Jejich počet závisí na množství účastníků.

dragonscales-06

Každý z hráčů si vybere jednoho padoucha, kterému fandí. Před sebe si položí jeho složenou zástěnu, zatímco figurku postaví na startovní políčko dračího doupěte. Každý dostane také sadu kostek, tři dračí šupiny, a především svůj balíček podlostí, který si zamíchá a vezme si z něj tři horní karty do ruky. Zbývající kostky a žetony vytvoří zásobu vedle plánu.

Hráči v každém kole postupují společně čtveřicí fází. Hned na začátku každý vezme do ruky svých sedm kostek, hodí s nimi a sleduje, které ze šesti symbolů mu na nich padnou. To všechno se ale odehrává za zástěnou, kam ostatní nevidí. Při tomto snažení si mohou až dvakrát přehodit libovolnou kombinaci kostek tak, aby dosáhli co nejlepší kombinace. Současně ale je zakázáno přehazovat symboly dračí zloby. V tuto chvíli lze také modifikovat výsledky na kostkách s pomocí karet v ruce.

Výsledné ikony na kostkách hráči ihned použijí a zaplní s nimi akční oblast. Každý druh akce má svůj odpovídající řádek, ve kterém se soupeři řadí podle principu: kdo dřív přijde, ten dřív mele. Jenže současně lze vystrčit nepřátelskou skupinku kostek a posunout je směrem doprava, ale pouze, pokud hráč pokládá větší počet kostek s danou ikonou. V takovém případě se všechny další kostky posouvají více doprava.

dragonscales-01

Až když všichni kostky využijí, začne postupně jejich vyhodnocení odshora dolů a zleva doprava. Políčko pod sebou má přímo natištěný pokyn, který hráč dodrží. Hned na začátku kola se tak hráči s pomocí akce obrany vyléčí, ale ihned poté se musí postavit dračí zlobě. V její části tahu jeden z účastníků otočí horní kartu dračí zloby a ukáže ji všem. Tato karta předepíše, co postihne padouchy, kteří probudili draka. Většinou to znamená nějaké zranění, které je specifikované pro každou pozici v akční linii, ale i nějakou možnou odměnu (například kartu nebo šupinu).

Dále hráči v závislosti na zvolených polích budou získávat karty zlomyslností, šupiny, nebo poklady. Každý řádek má při tom svoje specifické zaměření, ale to neznamená, že některá jeho políčka nemohou přinést i jiné zisky.

Hlavní náplní je ale šance zaútočit na draka. Podle pozice kostek dostane hráč předepsanou sadu (počet) kostek, se kterými hodí. Znovu má možnost přehozu, ale musí dávat pozor. Každá ikona zloby znamená okamžitě další zranění. Za jednotlivé hozené meče ale hráč připíše zásah a díky tomu může odebrat několik kostiček zranění z libovolné dračí hlavy. Získané kostičky si úspěšný útočník ukryje za svoji zástěnu.

dragonscales-10

Dříve nebo později bude hráč spokojený a vydá se směrem k úniku. K tomu může použít poslední, šestou ikonu. Přesun po plánu je řízen pak kostkou, která předepíše postavě její rychlost. Políčka při tom opět nabízí své speciální schopnosti, které se aktivují, pokud na nich figurka zastaví. S únikem je třeba si pospíšit, protože pokud hrdina ztratí i poslední bod života, je z partie vyřazen. I on si ale na konci partie sečte vítězné body, není tedy ještě úplně ze hry o triumf.

Všichni hráči si poté vezmou zpět své použité kostky a celá situace se opakuje znovu. Partie pokračuje do momentu, kdy se buď podaří draka zabít (všechny tři hlavy leží na zemi), některý z hrdinů uteče z labyrintu chodeb z kořistí nebo v případě, že se podařilo drakovi zabít všechny padouchy. Hráči dostanou body za trofeje hlav, zranění uštědřená drakovi, karty, šupiny a poklady. Od toho všeho ale odečtou vlastní zranění. Teprve výsledek pak je možné porovnat a určit jednoho nechvalně proslulého padoucha, o kterém si budou všichni povídat!

dragonscales-12

Dragonscales je docela unikátní hrou, v jejímž středu ale stojí kostky a práce s nimi. Jejich volba pro hlavní mechanismus byla skvělá. Hráči totiž musí velmi dobře zvažovat, jestli risknou přehazování a s ním i velkou šanci odvetného útoku nebo se budou snažit upravovat svoji taktiku podle ikon, které jim padnou.

Ono ostatně počet shodných symbolů na kostkách je jediné, co vám dokáže zajistit lepší pozici na řadě. To je markantní hlavně ve více hráčích, ale obecně se políčka vpravo odemykají až ve vyšším počtu. Jenže i tak je rozdíl patrný, protože jednotlivé řady zůstanou ve vyšším počtu účastníků velmi zřídka prázdné.

Dračí šupiny mají v této hře hned dvě role – nejenže fungují jako finance, současně ale také mohou přinášet vítězné body. Je tedy pouze na hráčích, jak je využijí a jestli si je ponechají až do konce. Navíc ale ztráta jedné z hlav draka rozzuří. S tím počítají karty zloby, které mají od té chvíle zvýšený účinek a dávají hráčům pořádně zabrat.

dragonscales-19

Hra je překvapivě docela výrazně nasáklá opravdovým tématem a není to jen o házení kostek, jak by mohlo vypadat podle popisu pravidel. Hráči se navzájem mohou vystrkováním výrazně ovlivňovat, ale nakonec to je všechno o rozhodnutí, jestli zabít draka nebo se raději vydat na úprk z podzemí. Každý se může rozhodovat za sebe, protože nakonec vítěze vybere suma bodů z různých zdrojů. Toho místa pro sabotáž je opravdu hromada, ale přesto musí všichni alespoň do určité míry spolupracovat.

Síla akce závisí na tom, kolik je hráč ochotný investovat kostek do jedné řady a tedy do jedné konkrétní akce. To dává každému velmi příjemnou volnost. Při tom ale hra rozhodně není příliš taktická, takže ji doporučujeme hlavně hráčům, kteří mají rádi atmosferické souboje a dávají jim přednost před dopředu kalkulovatelnými momenty.

dragonscales-22

Při využití akce nezávisí na počtu kostek, které na políčko hráč položí. Místo toho jejich počet přímo ovlivňuje pořadí, ve kterém se dostane účastník k tahu. Protivníci se totiž postupně vystrkávají, pokud k tomu mají dostatečně vhodné kostky. Správné načasování a odhad je stěžejním prvkem celé hratelnosti.

Každá postava má jiné schopnosti, což znamená nejen pocit jedinečnosti, ale také výraznou znovuhratelnost. Ta je ale daná také skvěle celkovým charakterem a za nějakých deset partií se nám vůbec neomrzela. I přes zmíněný vliv počtu hráčů zůstává (díky zablokovaným políčkům) partie zábavná i v minimálních třech.

dragonscales-25

Hra m nádherné zpracování, kterému vládnou ilustrace i kostky. Všechno to vypadá opravdu hodně barvitě a zaručeně si hra získá dostatek pozornosti u všech zúčastněných. Herní plán je možná přecejen trochu nepřehledný, ale je to jen otázka prvních momentů.

Dragonscales nabízí parádní zážitek s kostkami a spoluprací, která ve skutečnosti je pouze taková na oko. Nám se ale na partii líbí nejvíce atmosféra, protože z doupěte draka vedou hned dvě možné taktiky. A useknutí všech jeho hlav je pouze jednou z nich. Dragonscales je partií plnou záškodnictví, napětí a zábavy.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorRichard Launius
IlustraceStephen Gibson
VydavatelArcane Wonders, DICE TOWER ESSENTIALS
Rok vydání2019
Počet hráčů3 - 5
Herní doba60
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(1 voters)
KategorieFantasy
MechanismyDice Rolling, Push Your Luck, Re-rolling and Locking, Take That
RozšířeníDragonscales: Dice Tower 2020 Promo Cards, Dragonscales: Promo Pack, Dragonscales: Scroll Of The Tower Promo Card
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Creatures: Dragons, Digital Implementations: Tabletopia, Series: Dice Tower Essentials

Více o hře.

Recenze: Dragonscales – boj o dračí šupiny
Dragonscales zve hráče do dračí jeskyně, kde budou loupit. Vstupují sem jako jeden tým, ale už brzy je jejich zájmy rozdělí a každý si půjde po svém. Hráči používají každý své kostky a tím dávají důraz na konkrétní akce. Mohou je přehazovat a sbírat větší sady ikon, ale to s sebou přináší nebezpečí dračí zloby. Celá partie má krásnou atmosféru, kdy máte pocit, že vám drak i soupeři neustále dýchají za krk. Dragonscales sice neudělá radost plánovačům, ale ostatní v ní objeví vynikající zábavu.
Klady:

+ spolupráce i podrazy
+ grafika
+ možnosti práce s kostkami
+ schopnosti postav
+ různý přísun bodů
+ kvalitně odladěné pro různé počty
Zápory:

- neuspokojí taktické hráče
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Abyss – tři krabice, jeden osud