Jeskyně vypadala bezpečně. Proto jsem navrhnul ostatním, že se podíváme ještě dál. Nemohl jsem tenkrát vědět, jakou dělám chybu. Jen jsme udělali několik dalších kroků, ozval se za námi zvuk padajícího kamení. Ale nebyl to zával. To se ze svojí skrýše vyrojili goblini. Desítky jich padli pod našimi meči, ale byli jsme stále nucení couvat hlouběji a hlouběji do temnoty.
První začal krvácet Roy. Podepřeli jsme ho a stále odráželi neustávající nápor krvelačných nepřátel. Nebylo pochyb, že touží po našich pokladech. Zlatě, které jsme na svojí cestě nasbírali. Jenže pak zasáhl šíp i Far. Zakymácel se a s ním padl na zem nejen Roy, ale i pytel s kořistí. Zelené příšery se najednou zastavily a čekaly, co udělám. Stál jsem kousek od hromady zlaťáků, ale otočil jsem se a nechal jsem je tam. Svoje přátele. Dodnes si to vyčítám, ale už nikdy to nebudu moci odčinit.
Neudělejte stejnou chybu. Ať jste sebeodvážnější hrdina, vždy musíte vědět, kdy je čas vyrazit na zpáteční cestu. To nás rozhodně naučí desková hra Dungeon Roll, kterou vydala společnost Tasty Minstrel Games v roce 2013 s pomocí serveru Kickstarter. My jsme měli možnost otestovat německou verzi díky laskavosti firmy Pegasus Spiele. Autorem hry je Chris Darden, ilustrace na kartách připravili Eric J. Carter, Ryan Johnson a Rob Lundy.
Dungeon Roll si na nic nehraje, protože je jednoduchou kostkovou zábavou, která je rychle u konce. Ovšem oproti všem předpokladům hru nenajdete v klasické krabičce. Místo toho se všechno ukrývá ve stylové kartonové truhličce s odklápěcím víkem. Její strany jsou zdobené symbolem draka, který je tím hlavním, co vás uvnitř čeká.
Ale než se k němu dostanete, setkáte se s řadou drobných žetonů. Ty slouží nejen jako poklady, které budete v roli dobrodruhů hledat, ale také pro evidenci bodů zkušenosti. V krabičce je také dvanáct karet. Čtyři z nich obsahují nápovědu a mají opravdu extrémně drobné písmo. Zbytek karet je také oboustranný, ale najdete na nich portréty hrdinů, kterými se můžete stát. Každého ve dvou úrovních – zelenáč a veterán. Balení pak obsahuje nejen pravidla, ale především tu základní komponentu – kostky. Jsou zde bílé pro hrdiny, černé pro zlo a jedna desetistěnná navíc.
Na začátku partie zůstanou v truhle před zraky ukryté pouze žetony s poklady. Každý z účastníků výpravy dostane do svých rukou jednu kartu hrdiny a položí si jej před sebou stranou nováčka nahoru.
V každém kole se stane jeden z hráčů dobrodruh a jeho soused po levé ruce ovládne pro danou chvíli dungeon. Každý z nich dostane do svého držení odpovídající barvu kostek. První návštěvou jeskyně zahájí všechno hrdina, který hodí svými sedmi bílými kostkami. Jeho protivník nastaví hloubku jeskyně na jedna na desetistěnné kostce a hodí právě jednou kostkou, která určí obyvatele prvního patra.
Dobrodruh používá výsledky na svých kostkách k tomu, aby porazil zástupce zla. Může využít symboly, které hodil k útoku nebo přehození kostek. Každý z bojovníků platí lépe na různé druhy protivníků, například klerik porazí libovolný počet kostlivců, kteří mu stojí v cestě, ale pouze jednoho goblina. Záleží tedy na hráčích, jak dokáží dobře používat kostky.
Kromě nepřátel ale na černých kostkách nepřátel najdete také truhlu, ve které se může nacházet odměna. Abyste ji ale mohli otevřít, musíte nejdříve vyčistit místnost a poté použít zloděje nebo šampiona k jejímu otevření. Jako výsledek si můžete vylosovat jeden žeton z truhly, ve které jste je na začátku partie nechali.
Každá kostka, kterou ale použijete v boji nebo za jiným účelem musí být odložena na hřbitov. Odsud ji získáte pouze na konci dané výpravy, pokud použijete lektvary. Po úspěšném vítězství nad příšerami se můžete rozhodnout, jestli budete ve svém dobrodružství pokračovat nebo vám nasbírané zkušenosti stačí.
V případě, že svoje síly přeceníte, přijdete o všechno, co jste na výpravě nastřádali. S každým novým patrem zvyšuje pán zla číslici na kostce o jedna a hází tak více kostkami. Každá kostka se symbolem draka dělá rámus, který nakonec přiláká ohnivou příšeru, jakmile na stole leží tři ikony s červenou dračí hlavou.
Odvážný bojovník získá tolik zkušeností (žetonů s odpovídajícím součtem římských číslic), kolikáté patro dokázal ve zdraví dobýt. To znamená, že strážcem jeskyně se stává další hráč po směru hodinových ručiček. Stejně tak se posune také role hrdiny. Partie končí ve chvíli, kdy za sebou všichni hráči mají tři výpravy. Vítězem se stává ten z nich, který nasbíral nejvíce slávy (zkušenosti) za svoje činy.
Dungeon Roll je zábavnou a jednoduchou kostkovou hrou. Nesmíte od ní ale očekávat žádné hluboké žážitky, jen jednoduché házení kostkami. Jedná se o nejjednodušší a nejrychlejší možnost, jak se vypravit do dungeonu a vykuchat několik příšer.
Úspěch hráče záleží na riziku, které je schopný podstoupit. Většinou dopředu víte, jak velkou šanci na pokoření dalšího patra máte. Především si ale musíte dávat pozor na symboly draka, protože souboj s ním není rozhodně žádným pohodovým setkáním. Správně načasované odstoupení od hry tak nezávisí ani tolik na štěstí, ale i na vašem odhadu. Přesto má v této hře náhoda svoje nezastupitelné místo, ale nemá takový význam, jak byste si mysleli.
Zajímavé však je také to, že se velmi často riziko nevyplatí. Zisk za vyčištění dalšího patra je pouze jeden bod zkušenosti navíc. A to za šanci, že ztratíte všechny body a výrazně se vzdálíte šanci na vítězství, nestojí. Nejlepší odměnou pro hrdiny jsou tak poklady, které vytáhnou z truhly. Ovšem tyto žetony můžete také použít za jejich jednorázovou schopnost, ačkoliv se to většinou nevyplatí.
Ve dvou Dungeon Roll nefunguje úplně nejlépe. Sice se zkrátí herní doba, ale bohužel se také výrazně zvyšuje vliv neúspěchu na výsledek. Jakmile udělá jeden z hráčů chybu a přecení svoje síly, je partie prakticky rozhodnutá.
Naopak větší počet hře sluší, ale nesmíte to zase přehnat. V pěti lidech už jsou prostoje opravdu zbytečně dlouhé a to přesto, že se každého tahu účastní vždy dva hráči. Musíte tak tři ponory čekat, než se dostanete znovu na tah a to už je zbytečně příliš. Partie se tak prodlouží a přitom se účastníte aktivně méně než polovinu doby a to je opravdu málo, protože ve svém tahu jinak nemáte co dělat. Žádné plánování zde není možné.
Jinak je herní doba Dungeon Rollu velmi příznivá, pokud ji hrajete ve třech nebo čtyřech hráčích, kteří zážitkům svědčí nejlépe. Celá partie se pohybuje kolem patnácti minut, což je na takto jednoduchou kostkovou hru naprosto odpovídající čas.
Většina karet přes pěkné ilustrace obsahuje texty natištěné miniaturním písmem. Mnozí lidé tak mají problém si schopnosti přečíst. Karty sice nikdo nedrží tajně, ale v nápovědě si tak těžko mohou hráči s horším zrakem hledat nějaké informace sami. Vzhledem k jednoduchosti hry je tato chyba opravdu zbytečná.
Dungeon Roll je nenáročnou kostkovou zábavou, kterou si zahrajete jen tak, když zrovna máte chvilku. Není náročná na prostor a můžete si ji vzít i s sebou. Hodí se na souboje, když čekáte na vlak, ale třeba i do živé zábavy v restauraci. Zde snadno mizí výrazný prvek čekání na soupeřův tah, protože hra zde je pouze doplňkem společenské zábavy u sklenice dobrého pití. Dungeon Roll tak plní přesně tu roli, kterou byste mu přisoudili. Pokud máte rádi lehké kostkové hry, tahle přes některé nedostatky stojí za pozornost.
Více o hře.
+ pěkné balení
+ rychlá herní doba
+ nezáleží tolik na štěstí
+ je to zábava
+ vhodné i do společnosti
+ cena
- ve více hráčích dlouhé prostoje
- zbytečně malé písmo na kostkách