Když někdo chce ukrýt poklad, dá ho pod zámek. A tak jsem to udělal i já. Ale jeden zámek mi nestačil. Mám hned tři klíče a spoustu zámků, jejichž kombinaci znám jen já. Díky tomu se nikdo nedostane do mého trezoru, kde ukrývám spoustu diamantů.
Ale hráči mají jedinečnou šanci do tohoto trezoru s poklady proniknout. Ve hře Entschlüsselt (Clever Keys) potřebují jen dobrou paměť, aby práv oni získali nejvíce drahých kamenů. Vytvořila ji autorská dvojice Leo Colovini a Teodoro Mitidieri, jejichž práci ozdobil ilustracemi Gus Batts. Hra vychází ve žlutých barvách pod hlavičkou společnosti HABA.
Na víku žluté krabice vidíme obrázek malých hrdinů, jak si odnáší náruč drahokamů. Po otevření víka musí nejdřív rodiče dětem pomoci s kompletací. Nejdříve připraví podpěry a na ty umístí několik vrstev plánů, z nich ve výsledku vznikne trezor se spoustou otvorů na klíče a v jeho středu přihrádka se spoustou drahých kamenů. Ty jsou rozdělené po čtyřech a pouze tři z nich vždy opravdu sedí, zatímco jeden otvor je slepý a klíč do něj zasunout nepůjde.
Kromě toho paradoxně není třeba žádná příprava, protože hráči využijí pouze trojici klíčů. Ve svém tahu si jednoduše vyberou jeden z nich a pokusí se odemknout vstup do tajemné komnaty. Odemykání zámků probíhá tak, že hráč vezme klíč a vloží jej do jednoho z otvorů. Pokud se nejedná o past, celý klíč zajede do zámku, v opačném případě zůstane klíč trčet a zůstane na něm vidět červený zářez.
Klíče mohou ležet stranou na stole, mimo jakýkoliv zámek. Takový klíč lze vložit do libovolného zámku kromě části, ve které sklapnula past (trčí zde klíč viditelným červeným zářezem). Pokud žádný takový klíč k použití není nebo má hráč jiné plány, může si vybrat jeden z už vložených klíčů a posunout je do další sekce ve směru hodinových ručiček.
Pokud hráč neuspěje v zasouvání klíče, past sklapne a sekce je zamčená. Navíc jeden z drahokamů se z trezoru přesune do rohu plánu a stane se nedosažitelným. Jestliže ale klíč zapadnul do zámku celý, hráč může okamžitě získat odměnu – tolik diamantů ze středu, kolik je v sekci klíčů.
Místo toho se ale může rozhodnout riskovat a pokusit své štěstí se stejným klíčem v další sekci po směru hodinových ručiček. V případě úspěchu se hráči jeho zisk navyšuje o další kameny, ale pokud udělá chybu a klič nelze zasunout celý, nezíská v tahu nic (ani kameny z minulého zámku).
Hráči se takto střídají v odemykání, riskování a zisku kamenů až do chvíle, kdy je tajemná komnata úplně prázdná. Některé kameny leží odložené v rozích plánu, většina ale je rozmístěná po kapsách hráčů. Ti si nyní spočítají své drahokamy a ten, kdo jich má nejvíc, se stává vítězem.
Entschlüsselt je chytrá hra na riskování a paměť, pěkně spojené dohromady. Zámky na plánu jsou seskupené do čtyř, odlišené na plánu jako výseče. A v každé takové skupině je jeden zámek, který je léčkou nastraženou na lupiče.
Hráči na začátku každé partie netuší, které zámky jsou ty správné a kterým by se měli vyhnout, takže musí riskovat, tipovat a mít trochu štěstí. Společně objevují, jak zámky fungují a musí využívat nejen své paměti, ale také taktických dovedností. Klíče se totiž posouvají po směru hodinových ručiček, někdy tedy mají dost informací, jindy ne, ale především nemohou jít pouze po těch výsečích, které znají.
Právě tento chytrý moment, kde se nedá vyhnout žádné výseči, prověří hráče velmi důkladně. Nejde vyčkávat a hrát si jen to svoje, ale musí i riskovat a pouze tak vyhrát. Je potřeba pracovat se všemi třemi klíči tak, aby hráč mohl z jednotlivých tahů vytěžit co největší zisk.
Celkově se jedná o velmi originální variantu na pokoušení štěstí. Hráči nehází kostkami ani nelosují karty, ale pokouší klíče a zámky. Jako téma tak dětem rozhodně tahle náplň připadá zajímavá a snadno se do loupení drahých kamenů vžijí.
Partie není nijak extrémně dlouhá, i když trochu záleží na schopnostech samotných účastníků. I tak se těžko dostanete přes dvacet minut. Počet hráčů pak ovlivňuje množství informací, které získáte, než se znovu dostanete k tahu.
Zpracování je důmyslné a kvalitní. Hráči nemusí pokaždé pokladnici se zámky rozebírat, ale mohou ji nechat složenou. Aby ale příště neměly zámky stejné pozice, doporučují autoři pootočit nebo vyměnit desku s otvory. Ty jsou totiž v krabici dvě, právě proto, aby vše zůstalo zajímavé a neodhadnutelné. Hráči tak nemohou spoléhat na zkušenosti z minulých partiích, ale musí věřit štěstí a později vlastní paměti. Entschlüsselt je hra, která trochu boří představu, že pokoušení štěstí je pro starší hráče. Tady do hry přichází zámky, posouvání klíčů a dětská nenasytnost. Právě z toho pak dostaneme výsledek zábavný a přístupný už malým předškolákům. Hra je ukázkově vymyšlená, jednoduchá a nelze jí nic podstatného vytknout. Entschlüsselt je super zábava pro děti, pokud hledáte důraz na paměť a rodinnou pohodu.
+ rychlá herní doba
+ přístupné pro malé děti
+ autoři mysleli na variabilitu
+ hru lze skladovat sestavenou
+ riskováním lze dohnat ztrátu
+ paměť nic neodpouští