Je to, jako by slunce na věky zašlo. Když má dcera upadla do hlubokého spánku, ze kterého už se několik dnů neprobrala, ztratil jsem smysl života. Jen zoufale sedím u nemocničního lůžka a čekám. Ale co kdyby.. Co kdyby tu bylo přece něco, čím bych jí mohl pomoci? Tajemný rituál zní jako bláznivý nápad, ale co mohu ztratit? Většina lidí by z té situace na mém místě vycouvala a odevzdaně by seděla dál. Ale já chci bojovat!
A máme tu další únikovku, tentokrát říznutou pořádným vyprávěním. Do vínku dostala jméno Escape Tales: The Awakening a stojí za ní autorská trojice: Jakub Caban, Bartosz Idzikowski a Matt Dembek. K vydání hru dotáhla společnost Board & Dice s pomocí ilustrací Magdaleny Klepacz, Pawla Nizioleka a Jakuba Fajtanowskiho. V angličtině hru po Evropě distribuuje společnost Esdevium Games. Hru navíc připravuje v kompletní české lokalizaci společnost REXhry, takže se na ni můžete těšit v roce 2019 na všech dobrých poličkách s deskovými hrami.
Už víko středně velké krabice jasně říká, že nás nečeká žádné optimistické téma. Pohled do nemocničního pokoje s duchem stoupajícím z dívčina těla vzbuzuje trochu jiné než veselé emoce. Pod víkem je ukrytá tenká brožurka pravidel, ale především kniha se spoustou očíslovaných odstavců, která se nazývá Kniha příběhů. Ačkoliv obsahuje úvod celého příběhu, prozatím ji položí stranou. Ve středu stolu je totiž potřeba herní deska s oblastí rozdělenou dvanáct čtvercových souřadnic. Zbytek tvoří herní karty seřazené podle čísel a sada žetonů.
Celá hra je jedním velkým, větvícím se, příběhem. Jeho hraní by se dalo rozdělit na dvě základní části – objevování lokací a jejich průzkum. Nejdřív je tedy třeba přečíst kus příběhu, který hráčům dá pokyny a hlavně čísla karet. Ty reprezentují detailní mapu lokace (viděné shora) a k tomu také jednu přehledovou kartu, která celou oblast rozděluje na dvanáct čtverců. Každý dostane do vínku svoji vlastní souřadnici odkazující na odstavec.
Na každou lokaci dostanou hráči také sadu několika žetonů průzkumu, které začnou hned používat. Společně jako tým si totiž zvolí jedno místo, které by chtěli prozkoumat a označí jej žetonem. Následně si mohou nalistovat a přečíst odstavec, jehož důsledkem může být zisk nějakého předmětu, objevení úniku, ale hlavně narazí na řadu rébusů.
A to je moment, kdy budou hráči také potřebovat nějaký webový prohlížeč, ať už na mobilním telefonu, tabletu nebo počítači. Zadají sem speciální adresu a zde si podle symbolu otevřou konkrétní hádanku, která se váže k jedné nebo více kartám. Kolik přesně jich hráči potřebují, se dozví z nápovědy.
Hráči tedy prohlíží svoje okolí, čtou odpovídající odstavce příběhu a objevují nové informace až do momentu, kdy mohou a chtějí postoupit dál nebo do chvíle, kdy jim dojde zásoba žetonů průzkumu. V druhém jmenovaném případě musí hráči odhalit horní kartu zkázy, jak jim ve snaze o záchranu dívky utíká čas. Kdykoliv si hráči mohou uložit svůj postup a pokračovat příští večer, protože k dohrání celého příběhu budete potřebovat alespoň čtyři hodiny. Teprve pak se hráči dozvědí, k jakému konci je jejich volby dovedly.
Je až překvapivé, jak populární je téma kómatu v poslední době. Měli jsme tu Comanauts, blízko k tomu byla i jedinečná hra Holding On a teď tu máme Escape Tales: The Awakening. Vážné téma starší hráče neodradí a právě s tímto ohledem krabice doporučuje zážitek až od šestnácti let. A my s tím souhlasíme.
Obtížnost hádanek nám připadala spíš nižší a nikde jsme se opravdu nezasekli. Některé úkoly byly přímo jednoduché. Naštěstí občasná nižší obtížnost je kompenzovaná počtem úkolů k řešení. Hráči na jejich řešení mají neomezený čas.
Čím se ale liší hra nejvýrazněji, je možnost volby, která má smysl. Postupně se propracováváte příběhem a jeho konec závisí čistě na tom, jaké volby hráči v průběhu partie udělají. A více konců je to opravdové lákadlo, kvůli kterému Escape Tales zaujaly papírově řadu hráčů, stejně jako nás. Měly být totiž zárukou znovuhratelnosti.
Jenže otázka znovuhratelnosti není tak jasná, jak by se zdálo podle vyjádření, která hru provází. Sice se můžete těšit na některé odlišné texty a tedy i příběh a především se budete chtít pokusit o jiné zakončení, ale už jde o pouhé procházení knihou. To proto, že hráči už znají řešení hádanek. Autoři se nebojí nešťastného konce, protože se jedná opravdu o temný příběh. Současně některé konce nejsou tak dobré, jako jiné. A dosáhnout toho, ze kterého budete mít opravdu pocit vítězství, vám dá pořádně zabrat.
Je skvělé, že je možné hru kdykoliv uložit. Vzhledem k celkové herní době je to nezbytné. Doporučujeme si zážitek rozdělit na dvě až tři partie, čímž si ji nejlépe užijete. V pravidlech samotných pak najdete tabulku k poznačení všech důležitých prvků.
Hodnocení závisí hodně na tom, jak rádi čtete texty nahlas. Pro nás tam byla ještě nutnost překladu, která ale s českou verzí odpadne. Díky tomu bude určitě zážitek lépe odsýpat. Samotného čtení zase není příliš (jako třeba v konkurenční Plyšové hlídce) a děj neustále postupuje kupředu.
Bohužel průzkum je hodně o hádání (někdy tušíte, kam byste se chtěli podívat, jindy se prostě spletete), což znamená brzké vyčerpání žetonů. A v důsledku toho na všechny účastníky nakonec čeká dobrání karet zkázy, které mají vliv na výsledek celého příběhu.
Hra rozhodně není vhodná pro vyšší počty, kde by jednotliví členové týmu už neměli dostatečnou náplň. Všechno se odehrává v rámci skupinových tahů, takže nikdo nehraje za sebe.
Escape Tales: Awakening je takový skupinový gamebook, ve kterém hraje prim čtení. Ale naštěstí je uvnitř krabice také solidní dávka hry, protože všichni účastníci mohou společně dělat haldu rozhodnutí. A ty hlavně mají smysl. Možnost opakovaného hraní sice není zdaleka tak lákavá, jak byste podle dostupných informací mohli očekávat, ale i těch několik hodin strávených v Escape Tales: Awakening vás donutí chtít víc.
Více o hře.
+ větvení příběhu
+ pocit volby
+ délka příběhu
+ možnost jednoduchého ukládání
+ prozkoumávání
+ hádanky na webu
- náhodnost průzkumu
- nejvyšší počet hráčů nedává smysl
- se znovuhratelností to není tak horké