V devatenáctém století přišel britský přírodovědec Charles Darwin s teorií evoluce. V ten okamžik se pohled na svět výrazně změnil. Člověk má pocházet z opice, důkazy jsou nevyvratitelné. Samozřejmě do opozice se ihned staví velký odpůrce církev, kterému si dovolil jakýsi biolog nabourat celou teorii Stvoření světa. Víra s vědou se opět dostala do konfliktu. Ale my ať už zastáváme jakýkoliv názor, připusťme, že evoluce existuje. Tak se s ní pojďme dobře bavit.
V malé krabici na nás čeká zajímavá výprava do doby, kdy hlavní potravou předchůdce člověka byly obrovští chlupatí mamuti. Cílem jejich bytí byl právě lov, který rozhodl o jejich životě a smrti. Nebyla-li tlupa pravěkých lidí dost šikovná a inovativní, dostala se na okraj potravního řetězce. Tímto jí byl upřen nárok na další vývoj ve vyspělejšího tvora. Zákon přírody „silnější přežije“ byl neúprosný. Ti přizpůsobiví začali vyrábět oštěpy, po delší době přišli na to, že chodit po dvou má pro ně větší výhody a spolupráce s ostatními přináší daleko větší klady než živoření o samotě. Právě se ocitáme u kolébky lidstva a civilizace.
Hra Evoluce v krabici je založena na vývoji člověka. Na počátku se ocitáme ve čtvrtohorách, v kůži pravěkého Ramapitheca. Koukáme 14 miliónů let do minulosti našeho druhu, do chvíle, kdy došlo k prvnímu vývojovému kroku od opice směrem k člověku. Živil se pouze semeny či kořínky a o mamutech se mu zdálo jen v nějakých hororových snech. Postupem po dalších významných vývojových stupních, skoky přes milióny let kupředu, se z vaší tlupy nakonec stanou lidé, které tak dobře znáte – Homo sapiens sapiens.
Než se ale budete moci ohlédnout za svojí historií očima dnešního člověka, čeká vás souboj dvou až pěti kmenů, které se setkaly na čtvercovém území o rozloze 64 kartiček. V případě, že se utkají pouze dva kmeny, může to být menší území, tvořené 49 políčky.
Každá jedna kartička reprezentuje jednoho mamuta a ten, protože byl opravdu velký a jeho maso vydatné, vám vydrží v břichu tak dlouho, abyste mohli v evolučním žebříčku postoupit právě o jeden krůček vpřed. Tedy pouze v případě, že se vám ho podaří ulovit.
Za lovem bude muset tlupa migrovat mezi různými pravěkými lokalitami, které ve hře představují prales, poušť, hory a pláž. Tyto krajiny najdete na druhé straně kartiček s mamuty. Před hrou je zamícháte a zcela náhodně rozmístíte po celé herní ploše. Protože migrace nebyla tenkrát tak jednoduchá, budete k přechodu mezi dvěma lokalitami potřebovat patřičný příkazový lísteček s pokynem „Jdeme“. Pokud tedy chcete jít z pralesa do hor, potřebujete držet v ruce příkaz „Jdeme do hor“, který po jeho zahrání odevzdáte. Lovíte za chůze a ponecháte si maso z každého mamuta, na kterého při přechodu narazíte, tedy přes jehož políčko přejdete.
Herní plocha, a tedy i nabídka lokalit, se neustále mění. Jelikož jsou políčka oboustranná, každý hráč má na začátku svého tahu možnost otočit dvě kartičky z mamuta na krajinu, a tím si rozšířit možnosti cílových lokalit, nebo může otočit jednu kartičku krajiny zpět na mamuta. Tlupa se nemůže pohybovat po úhlopříčkách.
Evoluci v krabici tvoří na stole nejen pexesově rozložené karty mamutů/krajiny, ale také již zmíněný evoluční žebříček. Když se rodině daří lovit chlupatá pravěká stvoření, mohou se těšit z rostoucího mozku i vlastních schopností. Ve hře rostoucí kapacitu reprezentují vylepšující lístečky takzvaných evolučních výhod. Při dosažení každého z pěti vývojových stupňů si můžete vzít jeden z nich a rozšířit si tak své možnosti. Můžete pak napadat ostatní tlupy, krást jim maso a posouvat je tak na vývojovém žebříčku dozadu, zatímco vy díky získaným mamutům poskočíte o krok (či více) výš. Můžete ale být třeba skrytě agresivní, umisťovat pod kartičky pasti nebo klást důraz na taktickou variantu a znásobit si počet otáčených políček na začátku tahu.
Na první pohled složitá a těžko popsatelná pravidla si můžete ujasnit hned několika způsoby. Na stránce vydavatele naleznete výborně popisný videonávod, na němž vám autor hry předvede základní principy. Pak už je snadné do hry proniknout. Dále se na stejném místě dočtete i herní tipy a rozšiřující pravidla, uveřejněná a posvěcená výrobcem. To je přístup, který ani v dnešní internetové době mnoho firem neuplatňuje, a jak se přesvědčíte sami, je to velká škoda.
Hra klade velký důraz na strategické uvažování vůdců kmene. Často je třeba přemýšlet několik tahů dopředu. Přes logickou náročnost je hra intuitivní a skýtá mnoho rodinné zábavy. Volitelné evoluční výhody dávají základ dobré interakci mezi všemi zúčastněnými a to je základem dobré deskové hry. Zábava není nijak omezena počtem hráčů – všechny doporučené počty lze velmi úspěšně aplikovat. Při hře dvou hráčů je rozumné vzít v úvahu doporučení autora a snížit rozměry herní plochy o jednu kartičku v každé ose. V opačném případě se dočkáte konce hry až příliš brzy.
Evoluce je uskladněna, jak již sám název napovídá, v malé krabičce, díky níž si ji můžete vzít snadno s sebou na cesty. Přes její malé rozměry nehrozí, že by vám její objem nedostačoval k přehlednému uskladnění všech herních potřeb. Stejně tak zpracování jednotlivých komponent je kvalitní – od herních destiček, přes dva rozměry klasických figurek. Jediná vada na kráse hry spočívá v nemotorně malých lístečcích obsahujících příkazy „Jdeme“. Tatáž velikost je pak použita i pro vylepšení. Díky jejich mrňavosti se s nimi špatně manipuluje a snadno se někam ztratí.
Znovu máme v ruce hru neotřelé domácí produkce (recenze cyklistického simulátoru Téte de la Course, recenze Insula, recenze Blábol, a další) a znovu se v ní tříbí originální pojetí a nápady s velmi solidním provedením. Je vidět, že českým autorům nechybí invence a odvaha, a opět dávají za pravdu letitému přísloví o zlatých českých ručičkách.
V pralese, na poušti i v horách lovili naši pravěcí předkové majestátné mamuty. Pokud si chcete doma navodit atmosféru takových pradávných časů, kupte si Evoluci v krabici, běžte někam do přírody, oblečte se do kožešiny, zapalte oheň a staňte se tím pravým neandrtálcem. A nezapomeňte se neoholit – začíná totiž hráč, který má nejchlupatější ruku!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jiri Mikolas |
Ilustrace | Tomáš Maršálek |
Vydavatel | Jira's Games |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 50 |
Minimální věk | 10 and up |
Kategorie | Exploration, Prehistoric |
Mechanismy | Area Movement, Modular Board, Point to Point Movement, Tile Placement |
Rodina | Animals: Mammoths |
Alternativní názvy | Evoluce v krabici |
Více o hře.
+ originální principy
+ vysoká znovuhratelnost
+ stylizovaná grafika
+ webová podpora hry
+ videonávod
+ cena
- provedení kartiček evolučních výhod
- nevyrovnanost evolučních výhod, všichni chtějí boj