Evoluce je mocná čarodějka. To měla brzy zjistit i ryba v oceánu, která si klidně plavala v temných vodách Mariánského příkopu. V místech, kam už žádný paprsek světla nepronikne. Myslela si, že její červené světlo nikdo neuvidí. V klidu lovila a plnila svůj žaludek až do chvíle, než vstoupil do hlubin nový predátor.
Jeho speciální pozice očí mu umožňuje vidět i červené odlesky. Nedokáže záři odolat a každou naši rybu musí polknout, aby byla všude zase tma. Jeho nutkání je silné, ale určitě jeho vražedné výpravě brzy učiní přítrž nový živočich. Tenhle kruh je nekonečný.
Je tomu několik měsíců, co jsme se koukali na evoluci očima karetní hry Evolution: Origin of Species (recenze). Její jednoduchý princip, krmení a neustálá hrozba nepřátelských zvířat z ní udělala příjemnou lehkou zábavu vhodnou pro odpočinkové rychlé partie.
Teď nastal čas vydat se znovu na výpravu mezi tajemné živočichy, do světa plného tmy a neustálého nebezpečí. Je tu rozšíření hry Evolution: Origin of Species s podtitulem Time to Fly. A čas vzlétnout opravdu je, ale ne jen v roli vašich zvířecích svěřenců, ale i s herním zážitkem.
Za Time to Fly stojí Dmitry Knorre, spolu se Sergeyem Machinem. Dvojice tedy zůstala stejná, ačkoliv Sergeyovo jméno není na krabici přímo uvedené. Hra patří do stáje ruské firmy RightGames a vyšla v roce 2012. V současnosti není už nejnovějším počinem, protože do rodiny Evolution přibyla také krabička s názvem Continents, vydaná ovšem zatím pouze v domácí ruštině. Snad se jí časem dočkáme i my v redakci.
Ale zpět k rozšíření Time to Fly, které se nachází v malé protáhlé krabičce polovičního rozměru původní hry. Nechybí ale klasický šuplíkový systém, který známe z dalších her od RightGames, například Zombie! Run for your Lives! (recenze) nebo Kingdom of Crusaders (recenze). Na obalu je nakreslený dinosaurus s roztaženými křídly. Létání je hlavním tématem.
Víc žetonů jídla a jednu kostku navíc. V krabici dostaneme ale povícero nových předmětů na hraní. Předně to jsou komponenty (žetony a kostka) pro přidání šestého hráče. Ten s sebou ale přináší rozšíření času potřebného k dohrání partie. K tomuto problému se ale ještě za chvilku vrátíme.
Tím nejdůležitějším pro všechny fanoušky Evolution budou ale nové karty. Těch je 42 a jsou základem celé krabičky. Přidávají nové vlastnosti, které obohacují hru. To je ostatně to hlavní poslání celého rozšíření. Nové karty přináší zajímavé kombinace, zbrusu nově vyleštěné možnosti a přitom zachovávají všechno, co známe.
Na samotné partii se nic nemění. Hráči stále pořizují zvířata, vylepšují je vykládáním karet opačnou stranou s dovednostmi nahoru a musí je na konci kola nakrmit ze společné zásoby jídla. Ta je výsledkem hodu kostkami. Některé zvířata jsou masožravci a mohou napadat ostatní obyvatele stolu ve stádech soupeřů. Možnost k útěku či obraně samozřejmě existuje a poskytují ji znovu schopnosti, například rychlost nebo schopnost se schovat.
Ale už dost o základní hře, o které si můžete přečíst naši podrobnou recenzi. Většinu novinek zde naleznete ve více exemplářích, vždy v kombinaci s jinou dovedností. Kromě nových zvířat přináší rozšíření také nový trait, který lze rozdělit na Specializaci A a Specializaci B. Tyto vlastnosti vám umožní přístup k jídlu i ve chvíli, kdy nezbývá žádné ve společné zásobě. Vaše zvíře ale musí být jediným s daným typem specializace ve hře.
Inteligence vám umožní lépe lovit. Můžete ignorovat jednu skrývací schopnost vaší kořisti. A může to být klidně i ulita, do které se lze jinak ukrýt. Současně se ale v takovém úkrytu nemůžete dostat k nové zásobě jídla, musíte si tak vystačit se zásobami z minulých kol.
Oblak inkoustu je obranný reflex, který je u medúz známý a vy ho pro zmatení nepřítele můžete použít také. Ale pouze jedenkrát za kolo. Útočníci zase ocení možnost chytat svoji kořist ze zálohy ve chvíli, kdy se krmí! Skvělý nápad.
A pak je tu titulní létání, které umožňuje zvířatům utéct v případě napadení do vzduchu. Predátor ale může i tak uspět, pokud má víc vylepšujících karet než cíl jeho hladového výpadu.
Rozšíření přináší nové možnosti, jak bojovat o přežití. Jsou zde nové způsoby úniku a ochrany před predátory, ale také možnost porodit nové zvíře v rámci tahu nebo vylepšit útočné dovednosti za pomoci intelektu. Možností ve hře už je opravdu dost pro variabilní zážitek.
Čas na partii tak představuje jedinou vážnější překážku. Zatímco dříve se partie dala stihnout během 30 až 45 minut, tentokrát pětačtyřicítku necháme za sebou a přiblížíme se spíš hodinovému času. Za to může především tlustší dobírací balíček, protože partie trvá, dokud vám karty nedojdou. Možností, jak se s tímto problémem vypořádat, zůstává nehrát vždy se všemi kartami a třeba vybrat náhodně jen část.
Nové karty jsou příslibem zážitků. A to ne marným. Time to Fly lze označit za povinné rozšíření k základní hře, protože jí pomáhá ještě více se vyprofilovat k soubojům mezi hráči. Znovu se dočkáte nekompromisních soubojů a bitvy o přežití. Ta se navíc částečně přesouvá do vzduchu, kde je ještě víc volnosti..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Dmitry Knorre, Sergey Machin |
Ilustrace | Dmitry Knorre |
Vydavatel | RBG, Rightgames RBG SIA, Stolitsa Design Group, ТРЕТЯ ПЛАНЕТА |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (5 voters) |
Kategorie | Animals, Card Game, Dice, Environmental, Expansion for Base-game |
Mechanismy | Dice Rolling, Hand Management |
Rozšíření | Evolution: The Origin of Species |
Rodina | Theme: Biology, Theme: Evolution, Theme: Nature |
Alternativní názvy | Evoluce: Čas létat, Еволюція: Час літати, Эволюция: Время Летать |
Více o hře.
+ přidává nového hráče
+ dostatek nových vlastností
+ obohacuje hru tak, že nebudete chtít hrát bez něj
+ zajímavé nápady s vlastnostmi a jejich kombinací
- výrazně prodlužuje herní dobu
Jednoho dne vyšlA zvířata z vody na souš, roztáhlA křídla a odletělA.
Střední rod množného čísla.
Všiml jsem si toho už ráno, ale pak jsem na to zapomněl.. Díky za připomenutí..