Stačí, aby pár kouzelníků na chvíli nedávalo pozor a průšvih je na cestě. Problém je, že tenhle párek čarodějů měl za úkol dávat pozor na truhlu, kde se ukrývala pořádná várka magických stvoření. Některé jsou docela neškodné, ale jiné velmi nebezpečné. Bez ohledu na jejich skutečnou nebezpečnost, mudlové začnou panikařit i z mnohem obyčejnějších věcí, než že na ně kouká něco, co v životě neviděli.
Na zoo to svedete těžko. Pokud ale nemáte zkušenosti s chytáním podobných stvoření, měli byste se obrátit s důvěrou na knihu Fantastická zvířata a kde je najít. Jedná se o bestseller napsaný Mlokem Scamanderem, který nyní vydává své compendium také v podobě deskové hry. Dobrodružství z honu zažijeme díky firmě Topi Games a designéru Owenu Michaudovi, kteří vytvořili novinku na téma filmové série. Vše je tedy obohaceno licencí Wizarding World od Warner Bros. a k tomu ještě krabici zdobí čeština zásluhou firmy ADC Blackfire.
Na víku vidíme čtyři hlavní hrdiny prvního filmu. Jakmile box otevřeme a rozložíme velký kartonový plán, dostaneme se do víru velkoměsta New York. Na plán pak hráči rozmístí žetony stvoření, která prchla a je třeba je znovu chytit. Ukryli se v náhodných lokacích ve městě a stejně tak i samotná identita příšerek je otázkou, protože ve hře jich je dost. K tomu navíc ve většině lokací (opět náhodně zvolených) budou mít svoji základnu Druzí salemisté. Hráči samotní si vyberou každý svého hrdinu, jeho figurku postaví na startovní políčko a partie může začít.
Všichni hráči se v partii střídají na tahu, běhají po plánu a snaží se sehnat předměty potřebné k polapení zvířecích uprchlíků. Každé stvoření má své vlastní požadavky, které jsou napsané přímo na jeho kartě. Každý má k dispozici čtyři akční body. Přesun na sousední políčko stojí vždy jeden takovýto bod, stejně jako polapení příšerky.
Hráči dokážou získat předměty potřebné k polapení tak, že navštíví konkrétní lokaci ve městě. To, co ve kterém místě mohou nalézt, je určeno kartami místa rozloženými ve spodní části herního plánu. Tato nabídka se v každém kole mění, nesplněné karty se posouvají směrem vpravo a přibývají zde nové.
Lovci magických stvoření nemusí ale spoléhat každý jen sám na sebe. Mohou, měli by a budou spolupracovat, protože získat všechno potřebné vybavení není nic snadného. Hráči se tedy jednoduše sejdou na místě, kde se ukrývá fantastické zvíře a mohou se pokusit o jeho lapení.
Na cestě za společným úspěchem chtějí hráčům rozhodně uškodit Druzí salemisté, kteří sbírají informace a důkazy o existenci světa čarodějů a chtějí je prozradit! V každém kole se objevují na mapě noví salemisté podle karty místa. Právě zásoba jejich žetonů je omezená a pokud někdy hráči mají umístit žeton a už žádný nemají (7/9/11 kusů), pak okamžitě celý tým prohrává.
Hráči se honí po plánu ve snaze získat výbavu a poté sprintují na místo, kde se stvoření ukrývá. Pokud se jim podaří pochytat všechna magická stvoření včas a dříve než salemisté prozradí čaroděje mezi lidmi, mohou slavit vítězství.
Fantastická zvířata jsou výborným objevem pro všechny milovníky čarodějného světa. Těžko v nadšení samozřejmě může konkurovat aktuálnímu úspěchu a fenoménu posledních týdnů Hogwarts Legacy, ale zase vám dá do ruky možnost, jak v kouzelném New Yorku spolupracovat.
Polapení zvířat není nic snadného a požadavky jsou často pro jednoho nesplnitelné, ačkoliv se suroviny v každém tahu mění a s tím i jejich dosažitelnost pro každého z účastníků. Nakonec je ale většinou nejlepší, když se na cílovém místě sejde hned více čarodějů a spojí své síly při zkrocení neposedného stvoření.
Hráči ve svém tahu zvládnou více věcí, takže je třeba trochu i plánovat dopředu a promýšlet, jak využít své stávající pozice. Tady vstupuje do hry komunikace, aby se více účastníků nepokoušelo o jednu a tu samou věc. A v plánování je třeba zohlednit posouvání karet míst, které tak jasně určují, kde co bude v příštím tahu.
A přesto se pořád dějí hlavně události. Ať už jsou pozitivní nebo negativní, vždy trochu překvapí a udržují hráče napnuté. Současně to ale také znamená, že hra je opravdu náhodná. A k tomu připočtěte samozřejmě ještě kostku při vyřazování salemistů, na které narazíte. Dostanete opravdu velkou závislost na štěstí, které nemáte žádnou možnost výrazně odstranit.
Na hře je úderná v první řadě její jednoduchost, díky které se mohou zúčastnit partie klidně i děti začínající školní docházku. Tedy pokud jste měli v té době odvahu jim pustit nějaký díl Harryho Pottera. I tak je ale může čarování nadchnout a určitě je potěší přítomnost příšerek. Navíc si partie udržuje nějakých třicet minut.
Právě tato nenáročnost pravidel také určuje, jaká je cílová skupina. A právě s tou souvisí také fakt, který jsme vám dosud zamlčovali. V pravidlech totiž najdete ještě dvě jednodušší varianty pro mladší publikum. Zatímco hlavní verze se jmenuje Profesionální Magizoolog. Pro mnohem mladší (předškolní) publikum je první verze, ve které se jen chodí, hází kostkou a otáčí žetony.
V druhé stále zůstává chození po městě, ale tentokrát hráči používají karty. Obě varianty ale mají k dokonalosti daleko a mají i pár nedostatků z hlediska mechanismů. Hráči totiž losují žetony ze společné nabídky, kde nikdy nevědí, co se přesně ukrývá. Navíc kouzla umožňují okrádání soupeřů, takže děti občas budou bojovat s frustrací.
Téma hry je velmi pěkně propojené do herních mechanismů. Bohužel zpracování jako takové je hodně fádní a nezajímavé. Ano, jsou tu obrázky zvířat a fotky postav, mapa New Yorku z filmu, ale to se všechno dá předpokládat. Při rozbalení nebo přípravě vás ale nikdy neohromí. V pravidlech je pár nedorazů a při vyhodnocování událostí budete občas potřebovat trochu fantazie.
Fantastická zvířata nás navnadila tématem, ale nakonec zklamala herně. Běhání po městě a hledání příšerek může znít zábavně, ale nakonec je všechno dílem náhody a ne toho, jak dobře se hráči snaží. Jsou tu samozřejmě světlé výjimky. Především ale úspěch hry závisí na věku těch, kdo budou sedět u stolu. Pokud jim je méně než osm, pak byste mohli mít před sebou solidní úspěch. Hlavní zbraní zůstává samozřejmě svět a příšerky, ale ani ty nezabrání celkovému rozpačitému pocitu ze hry Fantastická zvířata.
+ téma
+ plánování podle posouvajících se míst
+ spolupráce v hlavní variantě hry
= nepovedená prostřední varianta
= nejasnosti v pravidlech
= repetitivní situace