Každý slunný den otevírá v přímořském letovisku Santo Miňano svoje brány rybí trh. Charakteristická vůně nejrůznějších plodů moře láká hromady zákazníků. Dostanete zde neuvěřitelné množství druhů ryb, ale také krevety, ježovky, ústřice, chobotničky a mušle. Právě těchto pět plodů moře je každodenně nejvíce žádaných. Proto se místní prodavači rozhodli, že jejich ceny budou upravovat podle poptávky. Nejvyšší cenu tak má vždy to zboží, o které mají kupující největší zájem a některé se dokonce může rozdávat i zadarmo!
V karetní hře Frutti di Mare se vžijete právě do role jednoho takového prodejce, který se snaží ovlivnit ceny tak, aby co nejvíce vydělal. Firma Piatnik zařadila hru do své nabídky dětských her v první polovině letošního roku spolu s další hrou Monstermania.
Autorem elegantního principu Frutti di Mare hry je Simone Luciani a pod hravými ilustracemi je podepsána Cristiana Giuriato, hra z obou jmen nezapře svůj italský původ.
Hru najdete v otevírací karetní krabičce se dvěma přihrádkami, které jsou zakryty pouze návodem. Hromádku 110 karet rozdělíte hned na začátku na čtyři různé kupky – karty stánků a podnosů s mořskými plody, nákupní karty a překvapivě také karty bankovek. Všechny karty mají stejnou zadní stranu, takže je musíte rozeznat podle obsahu. Naštěstí lze snadno rozlišit nejen bankovky od ostatních, ale také hrací karty od těch, které budou vyloženy na stole.
Tím už se dostáváme k samotné přípravě hry. Při té rozložíte na stůl pětici jednotlivých stánků, které mají na sobě vyvěšeny prodejní ceny od nuly do padesáti korun. K jednotlivým pozicím pak přiřadíte náhodně také obrázek některého zvířátka tak, aby obrázky plynule navazovaly. Ze dvou karet tedy v podstatě vytvoříte jeden stánek, který v horní části má plachtu, konstrukci a cenu a ve spodní pak některý z mořských plodů. V tuto chvíli k sobě sice nerozlučně patří, ale to nebude platit dlouho. Každý z hráčů dostane do ruky pro jedno kolo sedm karet, které musí co nejdráž prodat.
V tuto chvíli začíná samotná partie. Každý z hráčů ve svém tahu vyloží jednu kartu mořského plodu z ruky a podle toho upraví ceny. Zahráním karty projevil zájem o koupi a cena se díky tomu zvyšuje. Kartu odpovídajícího mořského plodu posune hráč k stánku s nejbližší vyšší částkou, zatímco mořský plod, který se prodával na tomto místě, o jeden krok zlevní. Hráč tedy v podstatě vymění dvě karty na sousedních stáncích.
Výjimku tvoří jediná situace, kterou si mohou hráči dělat naschvály. Zahráním karty mořského plodu, který je v tuto chvíli u nejdražšího stánku s cenovkou padesát korun, se trh přesytí a jeho cena spadne na nulu. Všechny ostatní podnosy se zvířátky tedy logicky posunete k následujícímu dražšímu stánku.
Ve vykládání jednotlivých karet se hráči střídají, dokud nějaké s původních sedmi mají, nebo dokud ještě chtějí měnit pořadí surovin. Pokud již dále nechtějí hrát, mohou se tahu zdržet a počkat na to, než dohrají ostatní.
Nyní nastává vyhodnocení prodejů všech zúčastněných stánkařů. Každý si vezme všech svých sedm karet (nezáleží na tom, jestli je všechny zahrál nebo ne) a přiřadí jim hodnoty podle aktuálního rozestavení podnosů. V závislosti na součtu dostane každý hráč odpovídající částku v bankovkách.
Jedna partie Frutti di Mare se hraje na tři takováto kola. Po nich si hráči sečtou hodnotu svých bankovek a ten, který vydělal nejvíc, vyhrává.
Celá pravidla jsou jednoduše vysvětlená na názorných příkladech, takže jejich pochopení je otázkou maximálně pěti minut i pro karetními hrami nedotčené rodiče či starší děti.
Díky jednoduchému principu přiložených tácků a stánků se jedná vždy o jednoduchý a rychlý úkon a hra tak krásně plyne bez dlouhých prostojů. Celá partie se třemi koly uteče během rychlých patnácti minut a je tak možné, že to nebude vaše jediná partie Frutti di Mare.
Velký vliv na celou partii má náhoda. Netušíte vůbec, jaké karty mají soupeři, a svými tahy můžete ovlivnit situaci jen zčásti. Navíc je velice těžké rozhodnutí, když má nějaký mořský plod cenu 30, jestli ji posunout na nejvyšších 50 a riskovat, že soupeř prokoukne vaše plány a srazí jejich cenu na absolutní nulu. Většinou se díky tomu největší přetahovaná děje mezi třemi prostředními kartami. Velmi často nastane situace, že soupeři posouvají jednu kartu nahoru a dolů, což může být chvílemi trochu stereotypní.
Štěstí nakonec trochu kompenzuje skutečnost, že se partie hraje na tři kola a pokud se vám nedaří v jednom, může se štěstí obrátit ve váš prospěch v některém z dalších vykládání.
Ovšem stejně se v každé hře neubráníte nepříjemnému pocitu, že nemůžete nějak moc ovlivnit, jak hra dopadne. Hra tak je spíše o blafování a snaze přesvědčit soupeře, že zrovna tohoto mořského plodu máte málo a přitom si je schovávat na konec. Riskujete však, že i protivník má podobný počet a že tedy nepomáháte sobě, ale i jemu. Z dvojsečnosti principu pramení největší legrace, kterou u hry zažijete.
Frutti di Mare je legrací ve všech počtech hráčů, není problém se u něj pobavit ve dvou, ale i v maximálním počtu šesti. S přibývajícími hráči se pochopitelně snižuje předvídatelnost hry. Od čtveřice hráčů se ovlivňuje výsledek kola velmi obtížně, protože vám může vaše snažení narušit hodně protihráčů.
Simone Luciani pro malé děti vytvořil takový jednoduchý marketingový simulátor chování trhu, který se nenásilným způsobem děti naučí. Především se však naučí počítat, když si budou kontrolovat svoje výdělky na konci každého kola.
Právě počty jsou jediným omezením, které může menším dětem znemožnit partii o mořské plody. Jinak jsou jednotlivé plody ve Frutti di Mare velice pěkně rozlišeny nejen kresbami, ale i barvou podnosu, které odpovídá podbarvení rozdávaných karet. Hra ovšem operuje s bankovkami v hodnotě až dvě stě korun, což může šestiletým dětem činit problémy. Právě od šesti let je totiž hra oficiálně výrobcem doporučena. Kromě zmíněných matematických dovedností dětem určitě nebrání nic v jejím hraní i v nižším věku.
Hra získala v roce 2008 italské ocenění Premio Archimede za nejlepší karetní hru, ovšem tenkrát ještě nesla název Portobello Road. Vyhlášení se koná každý sudý rok a posledních deset let se tak děje v Benátkách. Nominovány mohou být pouze hry, které ještě nebyly publikovány a jsou dostupné pouze jako prototypy. Je tím velice podobná českému Kreativnímu konkurzu, který vyhlašuje každý rok nezisková organizace Czech Board Games.
Pro snížení míry náhody jsme zkoušeli zajímavou variantu, ve které hráči soupeří s otevřenými kartami. V rámci svého tahu pak pouze určují pořadí, ve kterém se budou hrát, tedy vyberou následující mořský plod k přesunutí.
Pokud si hrajete na nakupování raději než na prodávání, pak si stačí pravidla upravit zase jinak. V této variantě vyhraje hráč, který utratil na trhu nejméně peněz za nákup. Karty rozdané na začátku pak tvoří jakýsi lísteček s nákupem, který musíte udělat, a postupně jej odkrýváte před prodejci.
Všechna negativa, která jsme zmínili, však pro malé děti přebíjí ilustrované zpracování a jednoduchý princip, při kterém se malí hráči zasmějí. A právě jim je Frutti di Mare určeno nejvíce, takže ve své kategorii splňuje přesně to, k čemu bylo navrženo.
Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 15% za dětský pohled.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Simone Luciani |
Ilustrace | Cristiana Giuriato |
Vydavatel | Piatnik |
Rok vydání | 2009 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 6 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Animals, Card Game, Children's Game |
Mechanismy | Commodity Speculation, Hand Management |
Rodina | Animals: Octopuses |
Více o hře.
+ hra pro děti i dospělé
+ roztomilé obrázky
+ všechny součásti ve tvaru karet
+ jednoduchá pravidla
+ krátká hrací doba
+ cena
- velký vliv náhody
- při více hráčích chaotické