Konečně nastal náš čas. Zásahové komando dostalo od zasahujícího velitele. Můžeme vstoupit do labyrintu chodbiček a najít všechny, kdo se tam ukrývají. Nejsou tu žádní rukojmí. Máme volnou ruku k likvidaci nebezpečných pachatelů. V nábojnicích máme sice pouze gumové omračující náboje, ale to nikdo jiný než my neví.
A právě s tím počítal při tvorbě svojí nové hry Crooks out! (aneb Gauner Raus) autor René Puttin. Svůj nápad realizoval pod hlavičkou společnosti Drei Hasen in der Abendsonne v roce 2016. O ilustrace se postarala dvojice Rolf Arvi Vogt a Johann Rüttinger. I pod touto novou zábavou je podepsaná také dvojice méně popularizovaných editorů – Markus Müller a Kathi Kappler.
Malá tmavě modrá krabička ukazuje hromadu zlodějíčků s pytli na ramenou. Všichni stojí trochu nejistě před vchodem do velkého skladiště. My vstoupíme do nitra rozsvícených dveří a najdeme zde bloček pro dedukci. Ve sloupcích odpovídajících šesti barvám pachatelů najdou hráči celkem šest řádků označených písmeny A až F. Jednotlivé chlívečky odpovídají místnostem, ve kterých se ukrývají zlodějíčkové. Každý hráč dostane jeden list a k němu také tužku a vše si položí před sebe na očích ostatním. Všechny karty (32 kusů) vytvoří po zamíchání hromádku, ze které dostanou účastníci po osmi, deseti nebo dvanácti kartách (podle počtu soupeřů v partii).
Jednotliví soupeři jsou jediní, kteří znají identitu a skladbu svých karet, ale přesto o nich ostatním trochu napoví. Před samotným začátkem jeden hráč za druhým hodí sadou dvou kostek. Tyto kostky udají souřadnice v tabulce výsledků. Každý hráč si ale najde padouchy odpovídající barvy a písmene (jedna a druhá kostka) a do místnosti na této souřadnici zaznamená přesný počet karet v ruce, které této podmínce vyhovují. Na začátku tak bude mít každý ve své tabulce celkem hned několik čísel.
Poté už se začnou hráči střídat na tahu, který vždy zase začne hodem kostek. Tentokrát jej bude ale kombinace písmenka zajímat jako jediného. Nikdo jiný si tedy svoje karty nespočítá. Ale hráč na tahu tak udělá a znovu poznačí jejich počet do souřadnice barva a písmeno. Pokud by ale kombinace kostek ukázala na políčko, které už hodnotu obsahuje, musí hráč přehazovat tak dlouho, dokud nebude moci novou hodnotu zapsat.
Na základě těchto výsledků se může hráč ve svém tahu pokusit uhodnout přesný počet konkrétních karet některého ze soupeře. Musí tak udat barvu i písmenko a k nim počet. Pokud nemá pravdu, pak dotazovaný označí v daném políčku malým křížkem, že takovou kartu vůbec nedrží. Naopak pokud je tip správný, pak si prokouknutý hráč musí odhalenou kartu z ruky vyložit před sebe a současně si označí puntíkem v políčku, že karta na této pozici už byla odhalena.
Naopak úspěšný tipující si poznačí na své kartě čárkou jeden úspěch. Protože dokázal uhodnout, může nyní pokračovat a vybrat si dalšího soupeře k hádání. Bude hrát tak dlouho, dokud se nezmýlí. Ale tah může skončit ještě jedním způsobem, protože s každým úspěchem je třeba také zkontrolovat případnou povinnost zakroužkovat číslici. Pokud některý z hráčů má před sebou vyložený stejný počet karet, jako uvedl v souřadnici, musí ostatní čísla ve sloupci a řádku proškrtat. Jakmile jeden z hráčů vyloží i poslední svoji kartu, partie končí. Ten, kdo získal nejvíce zářezů (tedy správných tipů) se stává vítězem.
Gauner Raus je zajímavou dedukční hrou, ve které se mísí náhoda z kostek a taktika z poznámek. Ty mají tentokrát jasná pravidla a všemu vládnou číslice na papírcích. Hráči z nich mohou vyčíst spoustu informací a tím být první, kdo si tipne počet karet určitého typu a písmenka.
Zpočátku to je všechno trochu matoucí, protože téma se ztratilo na začátku pravidel. Hon na padouchy ze hry není cítit a všechno to je pouze o snahu prokouknout soupeře. Partie je tedy dobrou zprávou pro všechny milovníky přemýšlení a dedukce. Ale přistupuje ke všemu trochu jinak, než jsme zvyklí u jiných dedukčních her. A právě ten chytrý průběh je tím, kde hra získává plusové body.
Záznamová tabulka je vymyšlena opravdu chytře. Hráči s každým hodem dávají soupeřům kousek nové informace. Nejde ale pouze o čísla. Místo zde má i kolečko pro označení v případě, že hráč kartu dané kombinace jednoduše nevlastní.
Všechno je to pak jen o tom, kdo si je dokáže poskládat rychleji. To je spravedlivější ve více soupeřích, kdy se podmínky smazávají. Ve dvou totiž může mít každý hráč jinou skladbu karet (různě velké skupinky) a tedy i různé šance k jejich identifikování.
Bohužel opět první dojem je výrazně pokažený nekvalitně přeloženými pravidly. Z nich není mnoho věcí patrné bez dalšího pátrání. Jednoduchá pravidla tak působí zbytečně náročně a neintuitivně, ačkoliv to tak ve skutečnosti není. O to víc je to škoda, když se podíváme na vtipnou grafiku a celé zpracování, které ke hře pěkně sedí.
Gauner Raus nabízí neotřelou šanci, jak se pokusit o odhalení karet v rukou ostatních hráčů. Potřebujete k tomu pořádnou dávku dedukce, protože kostky hráčům dávají pouze pokyny, které informace poodhalit. Gauner Raus je výbornou zprávou pro všechny, kdo rádi odhalují tajemství v rukou ostatních.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | René Puttin |
Ilustrace | Rolf Vogt |
Vydavatel | Drei Hasen in der Abendsonne, OPEN'N PLAY, Popcorn Games |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Card Game, Deduction |
Mechanismy | Dice Rolling, Paper-and-Pencil, Pattern Recognition, Push Your Luck |
Alternativní názvy | Boeven weg!, Crooks out!, Dehors le brigand!, Fuori i banditi!, Mafia Code!, 마피아 코드 |
Více o hře.
+ zajímavý mechanismus odhalování informací
+ pěkná grafika
+ výborně vyřešené poznámkové listy
+ kostky jen zaručují postupné dávkování
- nedoladěná pravidla v angličtině