Mysleli jste si, že už jste viděli všechno. Byli jste v hlubokých lesích plných nebezpečí, vkročili jste do polozřícených katakomb, a dokonce jste své meče mohli tasit v nitru vulkánu. Ale nikdy není nic horšího než přehnané sebevědomí, díky kterému se můžete významně spálit. Stačí jedna důmyslně nastražená past nebo šifra, na kterou nestačíte, a veškerá pověst se vám může začít hroutit, jako domeček z karet.
Proto byste si měli dát dobrý pozor, i pokud jste už odehráli úplně celou dlouhatánskou kampaň deskové hry Gloomhaven. Po takovém množství scénářů také můžete mít pocit, že už vás nemůže nic překvapit, ale pak přijde nové rozšíření Zapomenuté kruhy a všechno je jinak. Ví to moc dobře autor Isaac Childres, který spolu s Marcelem Cwertetschkou vytvořili tento nový box. Nejenže tedy vyšlo v angličtině pod značkou Cephalofair Games, ale co čert nechtěl, firma Albi se jej rozhodlo vydat také v češtině a navázat tak na úspěch základního boxu.
Je tedy na čase vytáhnout z komůrky meč, sekeru, luk nebo další zbraň, kterou jste si zvykli kosit hordy nepřátel a vyrazit znovu do doje. Krabice sice nemůže dýchat původní hře ani na nehet na palci u nohy, ale to neznamená, že by obsah byl slabý nebo nedostatečný. Uvnitř je nová postava, která je povinná pro tuto novou hru – aestherská věštkyně, sedm nových nepřátel, ale především kniha scénářů s dvacítkou nových dobrodružství. A to je nabídka, která se neodmítá!
Gloomhaven je scénářová hra, ve které hráči prožívají jako tým obrovské společné dobrodružství, které vždy začíná ve městě. Postupně se před nimi otevírá svět a strom míst, do kterých se mohou se svými zvolenými hrdiny vydat. Na každém místě čeká předpřipravená kobka se spoustou nepřátel, které musí porazit s pomocí taktiky a dávky štěstí. Základem všeho jsou v této hře karty, které lze používat každou dvěma způsoby. V každém kole hráč zahraje dvě, z jedné použije horní a z druhé spodní. Do boje se vstupuje podle iniciativy z těchto karet a někdy může být výhodné počkat. Nepřátelé mohou být spousty úrovní, čímž jejich síla výrazně narůstá. Se sílou protivníků se postupně hrdina vyčerpává a musí dřív nebo později odpočívat, aby si mohl znovu dobrat zahrané karty do ruky. Za svůj úspěch hráči dostanou na konci odměnu. Při dobrodružstvích musí ale přestát také náhodné události při cestách divočinou a dokonce i při návštěvě města.
Mysleli jste si, že obrovská hra jako Gloomhaven už nejde dál rozšířit? Že není co vyprávět? Že po vás autor přece nemůže chtít, abyste trávili další hodiny a hodiny v jeho světě? No tak tyhle všechny dohady vzaly za své, když se na trhu objevilo rozšíření Gloomhaven: Zapomenuté kruhy.
Tak trochu nezbytného rozšíření se dočkají jednotlivé balíčky události (celkem třicítka nových karet), ale na hráče čekají znovu i nějaká ta překvapení až v průběhu hraní, protože se ukrývají v zapečetěných obálkách.
Na první pohled všechno vypadá normálně. Nové komponenty, pár nových statusů a pravidel (například regenerace nebo teleport). Jenže Gloomhaven: Zapomenuté kruhy není klasickým rozšířením hry, tak jak ho chápeme. Nesnaží se přidat více toho stejného a natahovat zážitek z původní hry. Místo toho se snaží nabídnout něco trochu jiného, obtížnějšího. Ale především se zaměřuje na to, že samotná dobrodružství
A to nemusí být vůbec dobrá zpráva pro řadu hráčů. Změna k přemýšlivějšímu a puzzloidnějšímu pojetí vám jednoduše nemusí vůbec udělat radost. Nebylo by tedy vůbec žádným překvapením, pokud byste z rozšíření Gloomhaven: Zapomenuté kruhy byli zklamaní. Pokud totiž čekáte zase to napětí a nejistotu z každého dobrodružství, tak ho nedostanete. Jednotlivé výpravy se stávají především logickou hádankou a strategickým cvičením, jak nejlépe využít nově nabyté schopnosti postav z tohoto rozšíření. Pro někoho to může být zpráva dobrá, pro jiného špatná. Obecně ale platí, že ti, kteří si užili na maximum původní příběhy, zde mohou zlehka narazit na přílišnou svázanost.
Jenže právě v těch všech změnách se ukazuje síla celého konceptu a mechanismů Gloomhavenu. On to totiž ustojí s obrovskou grácií a umí se přetvořit do zážitku, který je o pořádný kus odlišný. Nově před sebou budete mít nejen boj a příběh, ale také hádanky, které budete muset řešit, a to uprostřed klasického scénáře. Především ale i uvnitř samotných dobrodružství cítíte stále v zádech příběh, který se v rámci rozšíření odehrává. Prožíváte ho.
S překvapeními uprostřed scénářů se ale pojí také jeden nedostatek. Vše vyžaduje totiž docela dost neustálého listování v knize, ve které jsou pravidla, scénáře i všechno ostatní. Neměli byste si ji navíc příliš prohlížet dopředu.
Dalším problémem pro řadu hráčů může být výrazný nárůst v obtížnosti, který vám rozhodně nedá nic zadarmo. Na druhou stranu získáte vždy opravdu silný pocit úspěchu, pokud se vám navzdory okolnostem podaří nakonec zvítězit.
Není jednoduché o rozšíření mluvit bez nějakých zbytečných spoilerů, které by vám všechno vyzradily. Příběh je opět docela podařený a ani jeho styl a psaní není v českém překladu vůbec špatné. Tedy v porovnání s původní hrou, jejíž příběh nebyl zrovna z nejsilnějších. Především ale nemáte pocit, že hrajete neustále to samé bojování, ale každý scénář je opravdu odlišný a zakomponovává do sebe řadu nových nápadů, včetně výborných nepřátel.
Nová postava rozhodně není pro začátečníky. Právě proto je také tady, v rozšíření, kde se předpokládá, že už máte dohraný celý základní box. Pokud jste tedy měnili tým, pak ji určitě nesvěřujte do ruky začátečníkovi. Když ale odhlédneme od zaměření na konkrétní vlastnosti a předměty, je zajímavá a zábavná. A to je asi hlavní.
Gloomhaven: Zapomenuté kruhy jsou asi takovým mostem mezi původním Gloomhavenem a tím, co očekáváme od blížícího se Frosthavenu (pokud nevíte, i tento obrovský nový box vyjde v češtině!). Vylepšuje původní hru. Ale ne tak nenápadně, jako to obvykle u nabalených rozšíření bývá. Tentokrát se jedná o opravdu zásadní změny, které z Gloomhaven: Zapomenuté kruhy dělají velmi zajímavý přídavek.
Více o hře.
+ odhalování tajemství
+ lepší příběh
+ napětí a obtížnost
+ nová zcela jiná postava pro zkušené
+ parádní zážitek
+ vydrží vám překvapivě dlouho