S radostí využiju toho, že je kolem mech. Přes rameno mám přehozenou jenom sekeru, takže se necítím zdaleka tak bezpečně, jako kamarád myslivec s brokovnicí. V každém houští může být schovaný medvěd, ale boj nablízko je mojí specialitou. Nebojím se ani trochu a naopak se těším, až konečně na nějaký boj!
Halali je desková hra o lovcích a zvířatech. Budou si navzájem kořistí. Přesně tak, jak to vymyslela Rudi Hoffmann. Jedná se o klasiku z roku 2000, která si našla na český trh cestu už podruhé. Její původ sahá ale ještě hlouběji do minulosti, konkrétně do roku 1973. A zatímco na první české edici jsme viděli žluté logo firmy Albi, tentokrát se svojí šance chopil MindOK a v návaznosti na nové vydání firmy Kosmos z roku 2015 vydává tuto beznadějně vyprodanou hru znovu i u nás. Je tedy na čase, abychom se jí podívali na zoubek.
V malé čtvercové krabičce se ukrývá nejen huňatý medvěd a jeho lidský protivník, ale i podšitá liška a nevinná kachna. A celou zábavu umožní malý herní plán složený na čtyřikrát. Jeho plocha je rozdělená na 49 políček (7×7), a hromada o jedna míň kartiček. Konkrétně třicet neutrálních kartiček, a dvě sady pro soupeře – jedna zvířecí (medvěd s liškou) a druhá lidská (myslivec a dřevorubec).
Na začátku partie mezi sebe oba protivníci položí herní plán a obsadí ho všemi kartičkami. Ty je třeba pořádně zamíchat a pokládat obrázkem dolů, aby ani jeden ze soupeřů nevěděl pozici jednotlivých obrázků. I tak ale nejsou všechny informace tajné, protože skupiny dílků se od sebe odlišují – hnědé mají lidé, modré zvířata a zelené jsou neutrální. Volné zůstane pouze středové pole s posedem. Ale ještě než duel vypukne, musí se hráči domluvit na rolích – jeden se musí postavit na stranu zvířátek a druhý bude hrát za lidi.
Hráči si ve svém tahu musí vždy vybrat jednu ze dvou dostupných akcí. Tou první je napínavé odkrytí nové destičky na herním plánu. Tu otočí obrázkem nahoru. Důležitá je i orientace dílku. Tu si hráč nemůže vybrat, až když zná identitu destičky, ale ještě předtím – otočí kartičku přes odpovídající hranu.
Když ale z nějakého důvodu hráč nechce otáčet novou destičku, může pohnout s některou již odhalenou. A tady nastupuje taktika. Vždy ale může přesouvat pouze destičkami své barvy nebo některé neutrální (třeba stromy se hýbat nemohou). Soupeřovy dílky přesouvat hráči nesmí. Pohyb se pak vždy odehrává v řadách nebo sloupcích, nikdy zešikma.
Většina destiček se může pohybovat o libovolný počet polí, ale vždy pouze v jednom směru. Skončit pohyb musí buď na vhodné kořisti, nebo na volném místě. Pouze medvěd a dřevorubec jsou díky své konstituci pomalejší a mohou vždy popojít pouze na sousední políčko.
Lov pak má svoje jasná pravidla. Dřevorubec může kácet pouze stromy, zatímco myslivec střílí na všechno živé. A naopak liška loví menší zvířátka (bažanty a kachny), zatímco medvěd si troufne na lidské protivníky. Myslivec má ale jedno zásadní omezení – může střílet pouze tím směrem, kam směřuje hlaveň jeho pušky a nesmí se v průběhu partie otáčet (proto je důležité prvotní otočení dílku). To dost znesnadňuje jeho manévrování.
Kdykoliv některý z lovců, ať už dvou nebo čtyřnohých, přistane na vhodné kořisti, destičku získá hráč do svého vlastnictví. Partie pak pokračuje tak dlouho, dokud nejsou odhaleny všechny kartičky. Tím mohou hráči důmyslně kontrolovat délku partie. Od chvíle, kdy už se v lese neukrývá žádné tajemství, mají hráči pouze pět tahů na dokončení svých plánů. Poté hráči sečtou svoje body podle tabulkových hodnot, vymění si role, zahrají druhou partii a teprve poté budou znát celkového vítěze.
Halali je důmyslná destičková hra pro dva soupeře. Celá partie je taktickým soubojem dvou znepřátelených stran, které si jdou pořádně po krku. Právě fakt, že se mohou navzájem postavy hráčů zastřelit, je perfektní pro náboj partie. Oba soupeři mají pod svojí kontrolou více postav, takže je vždy velmi těžké se rozhodnout, kterým právě v daném tahu pohnout.
Na první pohled se mohou obě strany zdát nevyrovnané. Ovšem různé jsou nejen počty, ale i kořist a lovecké možnosti. Celek tak vytváří možnosti pro obě strany. Na počátku každého kola ale o významné části partie rozhoduje náhoda. Hráči odhalují destičku ve snaze objevit svoji figurku nebo naopak vhodný cíl. A kdo je úspěšnější, ten bude mít nejspíš i více bodů.
Náplň jednotlivých soubojů závisí na vyznání hráčů. Někteří si půjdou od počátku nemilosrdně po krku, druzí zase budou lovit a sežerou/zastřelí se pouze ke konci kola. Vše to závisí na taktice a nátuře hráčů, ale souboj lze hrát oběma způsoby. A všechno to je zábavné, protože herní plán pokaždé vypadá úplně jinak.
Celá partie je velmi rychlá, protože hráči nemají příliš s čím zdržovat. Tah za tahem plynou rychle a hráči musí neustále vymýšlet nové situace, jak ukořistit ty nejhodnotnější úlovky. Při tom ale právě důraz na přemýšlení a taktiku dělá ze hry dobrého adepta i pro už osmileté hráče, kteří si na hře dobře natrénují přemýšlení.
Grafika zůstala původní, od Franze Vohwinkela a to je dobře, protože má svoje kouzlo a určitou dávku roztomilosti. Je pěkně barevná a zaručuje přehlednost. Samotné dílky pak jsou z pevného kartonu, takže vydrží i mnoho soubojů a partií.
Halali je parádní hra pro dva hráče, která si zaručeně zasloužila nové vydání. Fakt, že si oba soupeři vymění v průběhu partie role, zavírá pusu všem stěžovačům na náhodnost. Současně ale díky variabilitě zůstává i přesto dostatečně jinou a zábavnou pokaždé, kdy se les znovu stane neobjeveným. Halali se nám moc líbí a můžeme ho doporučit všem, kdo hledají nějaké dobré hry pro dva.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Rudi Hoffmann |
Ilustrace | Rudi Hoffmann, Hanne Horstkötter, Franz Vohwinkel |
Vydavatel | 999 Games, Albi, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, KOSMOS, MINDOK, Paper Iyagi, Rio Grande Games, Spear's Games, Tilsit |
Rok vydání | 1973 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (11 voters) |
Kategorie | Animals |
Mechanismy | Grid Movement, Square Grid, Variable Player Powers, Variable Set-up |
Rodina | Animals: Bears, Animals: Ducks, Animals: Foxes, Components: 7 x 7 Grids, Digital Implementations: Yucata, Players: Two-Player Only Games, Series: Two-player games (Kosmos), Sports: Hunting |
Alternativní názvy | De beer is los!, Chasse gardée, Halali!, Jag und Schlag, Περιπέτειες στο Δάσος, 탤리 호! |
Více o hře.
+ pro dva
+ asymetrická hra
+ hráči si strany vystřídají
+ taktika i náhoda
+ variabilita jednotlivých partií
+ rychlost
+ možnost útoku jeden na druhého
- náhoda na začátku kola