Každý den sedím u okna a koukám na moře. Vyhlížím plachty, které mě mohou vysvobodit. Jenže moře se jen vlní a žádnou loď nepřináší. Na zemi se ale odehrává krveprolití. Římané nás překvapili v noci a nyní nás okupují. Dnem i nocí hlídá na stráži pětice hrozivých mužů, u kterých nikdo z nás nepochybuje, že by sáhli po meči při první zámince. Naše flotila je ale mnohem větší a je to jediné, co nás může zachránit.
Desková hra Hands in the Sea se dívá právě na válečný konflikt Kartága a Říma. Punské války se odehrály krátce (dvě století) před naším letopočtem. Tuhle hru si pro nás připravil Daniel Berger, který ji vytvořil v roce 2016 pod hlavičkou vydavatelství Knight Works. Hru zdobí tematické ilustrace, jejichž autorem je Jamie Noble. Hra prošla testem kvality na serveru Kickstarter, kde získala podporu od 556 hráčů a vybrala přes 35.000 dolarů.
Krabice s hrou není rozhodně malá ani lehká. Je to pořádný macík, na jehož víku najdeme lodě. Právě ty jsou totiž v hlavní roli celé války. Pro začátek partie hráči ocení velký plán, který rozloží do středu stolu a rozloží na něj domečky měst. Při jejich rozmisťování musí brát v úvahu barevná kolečka, která naznačují startovní uspořádání sil. Domečky mají různé podoby od obyčejných vesnic, přes města až po hlavní metropoli každé říše. Na moři budou tou dobou už plout také dvě dřevěné lodičky, v každé barvě jedna.
Tou dobou má každý z účastníků už dávno jasno, jestli chce být v roli červených Římanů nebo modrého Kartága. Soupeři podle toho dostanou také sadu karet svých měst, které jsou odlišeny barevným rámečkem. Všechny startovní si zamíchají do jednoho balíčku, zbytek pak vytvoří zásobu. Oba balíčky vyloží na svoji vlastní desku, kterou si každý položí před sebe. Hráč v roli Kartága položí kartu kampaně (= konce kola) jako poslední kartu svého dobíracího balíčku.
Stranou pak rozloží sady karet: události, neutrální balíčky lokací a impéria a také z další zamíchané hromádky vyloží tři karty strategií. S výjimkou událostí si všechny tyto karty budou moci hráči nakoupit. Ze svých vlastních balíčků si pak oba protivníci doberou pět karet do ruky.
Ve svém tahu má hráč obvykle dvě akce, za které použije některé z karet z ruky. Může tak rozšiřovat svoje impérium po zemi či po vodě, ale také nakupovat karty z různých balíčků nebo vylepšovat své stávající osady. K přesunu je vždy potřeba využít kartu některého ze svých měst, ze kterého je možné se vždy dostat do několika sousedních osad. K tomu ale hráč potřebuje použít také kartu s odpovídajícím dopravním prostředkem natištěným ve spodní části.
Hráč pak musí o novou lokaci bojovat vykládáním karet. V průběhu několika kol potřebuje vyprodukovat stanovenou vojenskou sílu, která je určena opevněním a silou města. Tu sleduje na speciální stupnici na straně herního plánu a ukazatelem u města počítá kola, která trvá obléhání.
Neméně důležitá pro průběh partie je také měna. Tu lze získávat různými způsoby, které vždy zahrnují odhození některých karet. Hráči si tak vydělávají zdroje, aby mohli v dalších akcích nakupovat nebo pořizovat nové loďstvo. Na moři pak hra dostává nový náboj a odehrají se tu i památné lodní bitvy.
Hráči se střídají na tahu, dokud Kartágo neodhalí ve svém balíčku kartu kampaně. Ta s sebou přináší nejen nové kolo, ale v první řadě odhalení nové události. U ní kostka určí, na kterou z mocností dosáhne boží prst a provede jejím vojskům něco nepříjemného. Hráči pak zaznamenají svůj příjem financí i vítězných bodů podle kontrolovaným měst a upraví nabídku karet strategií.
Hráči samozřejmě všechny své nakoupené karty, stejně jako ty zahrané, položí na odkládací balíček. Teprve když dojde zásoba v hromádce pro dobírání, může hráč zamíchat odložené karty a vytvořit z nich novou zásobu. Tak se to všechno točí se spoustou dalších drobných pravidel až do okamžiku, kdy je obsazen Řím nebo Kartágo nepřátelským vojskem. Vše může skončit i mnoha dalšími podmínkami – ziskem bodů prestiže, uplynutí tuctu kol, zisk vítězných bodů nebo dostatek zajatců v podobě měst.
Hands in the Sea je luxusní asymetrickou duelovkou. Hra proti sobě staví dvě vojenské mocnosti, které mají ve svých balíčcích různé karty a také jejich startovní pozice na mapě je jiná. Kartágo má lepší startovní loďstvo, zatímco Řím zase má větší území. Hra za obě strany je díky tomu opravdu velmi zajímavá.
Vojenské snažení a zaměření na bitvy dokládá spousta dalších pravidel. Například možnost odkládat si karty vojáků stranou do rezervy, aby byly dostupné v případě potřeby. Vzhledem k tomuto faktu bychom se ale mohli věnovat chvíli také boji mezi soupeři. Jakmile totiž šíření národa narazí na odpor již obsazených měst, je všechno trochu jinak.
I tady je používaná stupnice útoku, ale vykládat a podporovat tak své bojové šance může nejen útočník, ale i obránce. Bitva se i tak odehrává v předepsaném počtu kol. Pokud síly nepřítele nestačí na slezení hradeb, vše je marné a snažení končí neúspěchem.
V pravidlech jsou ale i další prvky, jako uplácení, obchodování nebo plenění měst z lodí. A to všechno sice má za výsledek výživnou příručku pravidel, ale také vynikající zážitek. Velmi důležitým prvkem celého snažení je budování balíčku. Pokud tedy nemáte v oblibě kupování karet a optimalizaci svého bojového stroje, pak budete mít tendenci se hře vyhnout. Jenže to byste udělali velkou chybu, protože tahle krabice je narvaná k prasknutí kvalitním strategickým zážitkem.
Hra nabízí ohromné množství různých strategií a dokonce i vítězných podmínek. To všechno se samozřejmě natáhne na mírně delší partii, ale těch dvou hodin potřebných k dohrání rozhodně nebudete litovat. Navíc to je celé laděné pro dva protivníky a tady funguje naprosto famózně na principu přetahování o mapu. Ta přináší zdroje i vítězné body a hráči tak nemohou jeden druhého nechat na pokoji.
Partie sice neobsahuje tolik reálných soubojů mezi dvěma mocnostmi, o kterých hra je. Ale bitev a konfrontací si i tak užijete dostatek. A všechno to je tak trochu jako příprava před tím závěrečným rozhodujícím soubojem, jako v nějakém filmu. Hra nabízí plánování, strategii i všechno, co byste od takové historické krabice očekávali. A při tom nevypadá vůbec špatně.
Hands in the Sea je vynikající hrou, která je poháněna kartami a deckbuildingem, ale dohromady vytváří větší a fungující zážitek. Pokud tedy hledáte něco strategicky bohatého a hrajete většinou ve dvou, pak se do Punských válek snadno zamilujete. Hands in the Sea je pro mnohé z nás trefou do černého.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Daniel Berger (I) |
Ilustrace | Katarzyna Jasińska, Bartek Jędrzejewski, Jamie Noble-Frier, Naomi Robinson, Natalia Stanek |
Vydavatel | Doit Games, Knight Works, LLC, PHALANX |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 120 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | Extensive use of text - massive conversion needed to be playable (6 voters) |
Kategorie | Ancient, Wargame |
Mechanismy | Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Point to Point Movement, Simulation |
Rozšíření | Hands in the Sea: Kickstarter Expansion |
Rodina | Ancient: Carthage, Ancient: Rome, Components: Map (Continental / National scale), Crowdfunding: Kickstarter, History: Punic Wars, Players: Two-Player Only Games, Players: Wargames with Rules Supporting Only Two Players |
Více o hře.
+ spousta možností ukončení
+ vynikající asymetrická hra pro dva
+ vícekolové boje
+ boj o území
+ velmi strategické
+ odpovídající herní doba
- mínus snad jen pro odpůrce deck
-buildingu