Ještě před několika okamžiky to bylo úplně obyčejné pole, kterým jsme s bratrem procházeli. Jenže pak se z ničeho nic zhmotnila nedaleko nás skupinka Smrtijedů. Neváhali jsme ani na chvilku. Rychle jsme tasili hůlky a ani na chvíli jsme nepomysleli na to, že by mohli v okolí být nic netušící mudlové. Přestřelka skončila stejně rychle, jako začala. Voldemortovi posluhovači se rychle přemístili pryč, jenže to už kamera dávno točila.
Možná právě mezi těmi náhodnými diváky byla J. K. Rowlingová, která vytvořila svět Harryho Pottera. Ten má miliony fanoušků, a tak se není co divit, že na svět míří jedna hra za druhou. A jednou z nich je také Harry Potter Miniatures Adventure Game, kterou si pro hráče připravili ve firmě Knight Models (hned vedle svých Batman a DC Universe Miniature Game). V distribuci hru má firma Esdevium Games.
Celá hra se ukrývá ve stylové plechové krabici, kde jsou součástí tři archy se žetony, ale především oboustranné rozkládací desky. Ty budou vytvářet prostředí k boji s pomocí připravených scénářů, podle kterých hráči vytvoří mapu. Hráči každý dostanou limit kreditů, ze kterého si postaví tým pro svoji zvolenou stranu – tedy buď dobro nebo zlo. Při nákupu musí ale myslet také na karty, které je třeba také zaplatit.
Hráči podle pokynů rozestaví své hrdiny na mapu, a pak už všechno vypukne. Každý z hrdinů v týmu má spoustu vlastností, ale první na přetřes přijde prohnanost (cunning). Strana s vyšším součtem dostane iniciativu a tedy první tah. Ještě předtím dostane každá ze stran sadu žetonů magických sil (power pool).
S figurkou je možné se pohnout, použít předmět, zaútočit nablízko nebo zakouzlit. Pohyb je jasně daný a je společný pro všechny postavičky. Omezuje jej případný terén, kterého ale v krabici není zrovna nejvíce. Pořadí aktivit si ale může hráč zvolit sám a většinou se bude snažit zaútočit. K tomu samozřejmě musí mít na dosah a na dohled svůj cíl. Lze útočit i nablízko klasickými zbraněmi.
Ke všemu jsou zde používány kostky a jejich úspěšnost vylepšují statistiky jednotlivých postav. Každá je lepší na něco jiného a zase má penalizaci na výsledky kostek, pokud jde o jiný test. Jako úspěch se při tom považuje jakákoliv hodnota tři nebo výše. Zajímavá situace ale nastane v případě, že padne šestka. Hráč si započítá úspěch a může házet touto kostkou znovu a to opakovaně, dokud mu znovu padá šestka.
Kouzla naproti tomu fungují trochu jinak. Každé zaříkadlo má v první řadě obtížnost. Ta odpovídá počtu úspěchů potřebných k vyvolání daného kouzla. Jenže to ještě nestačí, protože proti oběma druhům útoků se napadená strana může bránit. Buď obranným hodem nebo protikouzlem. Nikdy není protivník úplně bezbranný a je na to třeba myslet.
Velmi zjednodušeně působí také způsob sledování zranění. Ať už hrdinu nepřítel zasáhne libovolným počtem bodů, zranění se počítá vždy jako jedno a na znamení toho si hráč ke své postavičce položí žeton označující zdravotní stav. Ten má čtyři barvy se zhoršujícím se zdravotním stavem, který má na hráčovy možnosti dopad.
Kouzla je možné udržovat i napříč koly, například některé kletby. Na začátku tahu je ale třeba vždy zaplatit cenu magické síly za jeho udržení. Většinu kouzel ale nejde používat v každém po sobě jdoucím kole, ale mají takzvaný ochlazovací efekt. Karty jsou po použití označeny žetonem, který se postupně otáčí, jak se kouzlo stává pomalu znovu aktivním (funguje to jako v Diablu nabíjení schopnosti).
Oba týmy se obvykle snaží splnit nějaké úkoly, které jim zadal scénář. Často k jeho splnění prostě musí být na určitém místě přítomno dostatek hrdinů. Jakmile nastane předepsaný konec partie, vítězí strana s vyšším počtem získaných vítězných bodů právě z plnění těchto úkolů.
Bohužel hned na úvod hodnocení Harry Potter Miniature Adventure Game se musíme zeptat: Kde je to dobrodružství, které slibuje název? Hra je čistě o boji. Tady nepomohou ani scénáře, které mají vždy velmi podobné úkoly. To slibují napravit příběhová rozšíření, které jsme ale neměli možnost vyzkoušet. Nebudeme tedy dovozovat nějaké názory.
Můžeme hodnotit pouze to, co jsme hráli a to je základní sada. Ta je s ohledem na opravdu extrémně vysokou cenovku poměrně výrazným zklamáním. Samotný průběh partie je sice při správném přístupu a očekávání docela zábavný, ale očekávání od tohoto světa a takto velké hry se spoustou rozšíření jsou velké. A hra s nimi nedokáže držet krok.
Hra zdánlivě obsahuje všechno. Přípravu týmu, boj i napětí z využívání schopností. A k tomu docela solidní počet scénářů. Jenže to nestačí, protože vše kazí zdánlivě malé změny. Například pohyb je pro všechny stanovený na hodnotu tři, což nepůsobí příliš věrohodně.
V důsledku cooldown efektu kouzel (ochlazení) pak často dojde k situaci, že figurky proti sobě stojí a nemohou bojovat. Místo toho prostě kolo nebo dvě pročekají, než mohou znovu zaútočit. To nepůsobí příliš tematicky a rozhodně ne dojmem, že po sobě postavy chrlí jedno kouzlo za druhým jako ve filmech.
Ke hře máme i rozšíření v podobě několika figurek. Ty přidávají variabilitu při tvorbě týmů a trochu zlepšují dojem z taktiky. Jenže ta nemůže vyniknout, pokud hráči nemají šanci používat výrazněji poziční hru. To proto, že většina bojů se odehrává na otevřeném prostranství pouze s minimem terénu. Figurky tak mají v první řadě sběratelský efekt a samozřejmě také citový pro každého fanouška Harryho Pottera. Samotný dojem z bojů ale nenapraví.
Jednotlivé postavy se ale od sebe odlišují mnohem výrazněji. Nemají jen jiné statistiky, ale také kouzla, více či méně slotů pro předměty a magii a především mohou mít i své speciální dovednosti. Tady je vidět potenciál, který by hra teoreticky mohla naplnit.
Není nejmenších pochyb o tom, že zpracování figurek je naprosto famózní. Jenže to platí až v momentu, kde je dokážete poskládat, zaříznout a poslepovat. Dílky do sebe nesedí úplně precizně, takže vás čeká spousta mravenčí práce a správné spojení dílků vyžaduje pořádnou dávku času.
Jenže to není všechno, protože jakmile se dostanete pohledem k žetonům, budete asi hodně rozladění. Jednotlivé žetony mají totiž podobu tvrdého papíru a nemají tedy vůbec kartonovou podobu. Díky tomu se s nimi velmi těžce manipuluje. Karty mají krásnou grafiku, ale ta přichází na úkor přehlednosti a především textu, který pak musí být vytištěný extrémně malými písmeny. A pak je tu cena, která není vzhledem k obsahu rozhodně přiměřená.
Harry Potter Miniatures Adventure Game je nadějná hra, pokud jste fanoušky kouzelníka s bleskem na čele. Přenese vás do jeho světa s neuvěřitelně detailními a věrnými modely jednotlivých hrdinů. Hra je při tom (ačkoliv se pravidla nachází v hutné příručce) docela zjednodušená a některé volby jsou docela rozporuplné. Pokud by se ale ve hře objevilo více možností, jak využívat terén a nebyla by to jen pouhá přestřelka kouzel, mohla by Harry Potter MIniatures Adventure Game být docela solidní hrou.
Pozn: figurky jsou focené v nesloženém, neslepeném stavu, aby fotografie vyobrazovaly skutečný stav a nebyly závislé na našich lepicích schopnostech
Více o hře.
+ krásné figurky
+ téma a svět
+ elegantní karty
+ potěší fanoušky
+ hodně scénářů
+ kouzla a manipulace s nimi jsou na hře to nejlepší
+ jedinečné postavy
+ příprava před partií
- drobné písmo na kartách
- papírové žetony
- cena
- jen boj, nepříliš taktiky
- náročná kompletace figurek
- chybí slibované dobrodružství, zůstává jen boj