Všichni znají pí. Ale znáte také e? Matematickou konstantu, která je základem logaritmu? Jedná se o eulerovo číslo pocházející z práce švýcarského matematika Leonharda Eulera. Navíc všichni hráči deskovek by jej měli znát, protože se používá při výpočtech pravděpodobnosti. A tak si teď společně zapamatujme alespoň prvních pět číslic za desetinnou čárkou: 2,71828.
Inspiraci v matematice našel také český autor, který vystupuje pod přezdívkou Opčík, oficiálně pak je tvůrcem designér jménem Euler’s Game. Vydání podpořila firma ADC Blackfire, ale také naše zpřátelená Deskofobie. Za vektorovou grafikou stojí tým pěti autorů – Radek Boxan, Lea Islander, Manifestor, Tomáš Tvrdý a Pavel Širůček. Celá hra vyšla koncem roku 2017.
Na víku vidíme abstraktní tvary, které nás zvou dovnitř do této překvapivě velké krabice. Důvod k těmto rozměrům je jasný, protože uvnitř je napříč krabicí uložena krabička se stočeným herním plánem. Ten hráči vyjmou ze zajetí a rozloží do středu stolu. Každý z hráčů si vybere bílou nebo černou očíslovanou kostku, kterou položí nulovou stranou bez čísla vzhůru do rohu plánu. Tam začíná, a dokola obíhá, počítadlo vítězných bodů. Jednotliví hráči pak dostanou také svoji vlastní zásobu žetonů – po šesti od každého z elementů (voda, oheň, země, vítr a éter). Zbývá pak osm barevných kostek sloužících jako zámky, jedna průhledná a také žetony uvádějící odhazovací hromádky jednotlivých živlů.
Úkolem hráče v jeho tahu je umístit jeden a poté i druhý žeton na jedno z devíti políček na plánu. Zahráním žetonu současně zablokuje jeho živel. To znamená, že dvě stejné barvy nikdy nelze zahrát v řadě po sobě.
Cílem hraní žetonů je ale vždy vytvořit řadu žetonů v sloupci, řadě nebo úhlopříčce. Taková nově vytvořená stejnobarevná linie znamená okamžitý zisk jednoho bodu. Jedním dobře zahraným tahem tak lze získat klidně i více bodů, pokud hráč vytvoří několik linií. Tím ale současně dojde k zablokování dané řady nebo sloupce, což je třeba označit položením průhledné kostky s odpovídajícím barevným puntíkem otočeným nahoru. To znamená, že danou linii není možné znovu obodovat. K odblokování dojde až v okamžiku, kdy jsou dva ze tří žetonů bodované barvy překryté jiným živlem.
Ale nejen bodování je tím, co hráči mohou svým kamenem dosáhnout. Mohou tak také blokovat možnosti soupeře, ale především využít elementální schopnosti položeného žetonu. K jeho aktivaci ale musí nově přiložený žeton elementu ležet ve třetím nebo vyšším patře pilíře. Následně tyto efekty umožní aktivnímu hráči odstraňovat kameny ze sousedních pozic (spalovat ohněm), přesouvat žetony odkudkoliv do svého okolí (síla větru), ukrást si jeden z kamenů v okolí pro sebe (fialový éter), prohodit dva žetony (vířící voda) nebo možnost měnit pořadí v jednom pilíři (třesoucí země).
Tak vždy ve svém tahu hráč položí dva žetony elementů a snaží se tím získat co nejvíce bodů. Partie pokračuje, hráči si svoje skóre poznamenávají na obvodu plánu a to až do chvíle, kdy jeden ze soupeřů nemá ve své zásobě žádný žeton k položení. Hráči si porovnají svoje nasbírané skóre a vítězem z dvojice se stává ten úspěšnější.
Hypergrid je ve skutečnosti vlastně takovým zmodernizováním klasických piškvorek. To jsme tu už také několikrát měli, ale tentokrát je všechno důmyslnější hlavně díky speciálním efektům jednotlivých živlů. Ty posouvají hru trochu pryč od abstraktní zábavy a umožňují manipulovat kameny i po jejich umístění. Tím je sada taktických ještě o řád větší a ve svém tahu se budete muset pořádně ohánět, abyste vybrali tu nejsprávnější možnost.
Právě ty elementy dodávají celkově naprosto odlišný zážitek. Hráči totiž kromě pokládání kamene musí brát v potaz také to, aby si ponechali elementy do vyšších pater. Jejich efekty jsou velmi zajímavé. Body jsou ale rozdané ihned při vytvoření linie.
Ve hře je poměrně solidní úroveň soupeření a blokování. Především se hráč snaží nenahrát soupeři. Protože ale každý vykládá dva kameny, je možné v rámci svého tahu zvládnout víc věcí. Současně ale právě blokování barev znamená, že nelze ve svém tahu položit dva kameny stejné barvy a tedy je body možné získat pouze za situace připravené z minulých tahů.
Blokování ale nefunguje pouze na úrovni jednotlivých tahů a barev. Mnohem zajímavější jsou zámky na obodovaných liniích, protože tyto sloupce a řady dlouho nikomu dalšímu odměnu nepřinesou. Navíc příští bodování nejspíš bude za jinou barvu, protože pro odemčení je třeba tu předchozí linii téměř zcela zlikvidovat.
Překrývání je samozřejmě výraznou součástí celé partie. Pro účely bodování a veškerých efektů platí vždy pouze horní žeton. Ovšem ty pod ním stále mají svoji důležitost – stačí jeden přemístit nebo dokonce překlopit celou skupinku vzhůru nohama a najednou ej všechno úplně jinak.
Bohužel se všemi těmi zmíněnými možnostmi, které je třeba v tahu propočítat, jde ruku v ruce délka jednotlivých tahů. Na protivníka budete čekat často dost dlouho, protože dvě akce prostě klidně zaberou dvě nebo i více minut. A i když můžete zvažovat své vlastní možnosti, ty se ale ještě částečně změní, takže není možné nic vymýšlet finálně. Naštěstí je hra pouze pro dva, takže vždy čekáte jen na jednoho soupeře. Celková partie se přiblíží k hodině, což může být pro někoho na abstraktní hru příliš.
To všechno příjemně dotváří i zpracování, které je výborné. Od průhledných kostek, přes obrovské barevné žetony až po psychedelický herní plán. Všechno je perfektní a komponentám není co vytknout.
Hypergrid je částečně abstraktní hra, která má opravdu hloubku. Možností, jak se prokopat k vítězství je hned několik a jejich chytré kombinování je tou správnou volbou. Hráči musí mít dobrý odhad, jejich oči musí být všude a teprve potom mohou v nepředvídatelných matematických křivkách uvidět tu svoji cestu za vítězstvím. Současně ale není nutné plánovat několik tahů dopředu, jen se správně rozhodovat v každém z nich. Tím se liší od klasických logických her. Hypergrid je čistě logickou hrou, která přichází s velmi zajímavým a novým konceptem.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | EULER'S GAME |
Ilustrace | (Uncredited) |
Vydavatel | ADC Blackfire Entertainment |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy |
Mechanismy | Grid Movement, Pattern Building, Pattern Recognition, Tile Placement |
Rodina | Category: Combinatorial, Components: 3 x 3 Grids, Components: 3-Dimensional (3D), Digital Implementations: Ai Ai, Players: Two-Player Only Games |
Více o hře.
+ luxusní zpracování
+ hromada možností v každém tahu
+ efekty živlů
+ blokování barev i linií
+ chytrá hra pro chytré lidi
- delší tahy hráčů