Netušil jsem, že je to tak špatné. O městě Upsideville se povídá leccos, ale říkal jsem si, že jsou to přehnané zvěsti. Lidé rádi přehání. Jenže když jsem poprvé šel jeho šerými uličkami, padla na mě hrůza a nálada strachu. Kolemjdoucí uhýbali očima, a když jsem jejich pohled zachytil, uviděl jsem v nich vždy jen nevyslovitelný teror. Zoufalství pohltilo celé město a je na čase zjistit, jaké zlo za tím stojí.
Hra Inbetween designéra Adama Kwapińskiho je hrou, která je velká myšlenkou a malá krabicí. O její vydání se postarala společnost Board&Dice sídlící v sousedním Polsku. Jedná se o novinku, která vyšla v roce 2017 a na její finální podobě se podepsaly velmi pozitivně také ilustrace trojice Seweryn Borkowski, Sebastian Zakrzewski a Tomasz Kalisz.
Do přetahovací války dvou dimenzí nás zve překvapivě malá krabička, na jejímž víku budeme marně hledat název hry. Místo toho na nás čeká jeden z domů ve městě s příjezdovou cestou a krásným červeným veteránem. Skoro idylka, která skončí, jakmile hráči otevřou krabici. Téma určitě veselé nakonec nebude a postaví proti sobě dva protivníky.
Ti uvnitř najdou tři sady karet (postavy, městské prostředí a karty příšer), několik barevných kartonových žetonů a pak nějaké dřevěné kostičky. Na začátku si hráči musí rozdělit strany – jeden bude bojovat za zájmy města a druhý naopak bude pomáhat silám zla. Deset náhodných oboustranných karet postav vytvoří ve středu stolu kruh. V něm se pak střídají způsoby otočení, takže každá strana zde má pět karet své dimenze. Ty jsou od sebe výrazně vizuálně odlišené, takže je rozdíl vidět na první pohled.
Každý z protivníků dostane svých 28 karet náležících k jeho dimenzi, které zamíchá a tři z nich si dobere do ruky. Poblíž si položí také úvodní zásobu pěti kostiček energie. K hraní budou protivníci potřebovat také kartu uvědomění (awareness) společně s jedním žetonem, který na této kartě označí úroveň nula. Ve středu kruhu pak začnou všechny ostatní potřebné komponenty, tedy žetony, kostičky a také dílek směru.
Hráči se pak střídají na tahu, ve kterém si mohou vybrat jednu ze tří dostupných akcí. Tou nejvíce se nabízející je samozřejmě vyložení karty z ruky. Ty odpovídají symboly některým z postav v kruhovém městě uprostřed stolu. Právě tyto si hráč může vybrat za cíl svého snažení a pokusit se jej přetáhnout na svoji stranu. Alespoň o píď. Jednoduše tak má šanci posunout žeton bezpečí na stupnici, která se nachází na obou stranách karty.
Na začátku partie všichni obyvatelé začínají v místě zvaném mezi (tedy titulní InBetween) a nemají tedy umístěný žádný žeton. První krok v jejich víře tak může znamenat otočení karty, pokud akci provádí hráč, jehož dimenze u této postavy momentálně není otočena nahoru. Jestliže už ale je charakter obyvatele nalomen, může hráč přidat a poté posouvat žeton. Jedná se o přetahovanou, která může skončit až pohlcením postavy. Pokud ale dosáhne konce svojí stupnice strana dobra, naopak člověka vytrhne ze spárů nebezpečí a zachrání jej.
To ale je pouze jedna ze dvou variant, pro kterou se může hráč po zahrání karty rozhodnout. Pokud nechce posouvat žeton bezpečí, může místo toho zvětšit svůj vliv nad libovolnou postavou ve městě tak, že sem přidá jednu ikonu navíc. Tím si do budoucna zvýší svoji šanci ji ovlivňovat kartami z ruky. Ať už si ale hráč vybere kteroukoliv ze dvou uvedených možností, má na konci svého tahu ještě šanci aktivovat schopnost zahrané karty utracením dostatečného počtu jednotek energie. Většina takových koupitelných akcí je jednorázová, ale v nabídce jsou i permanentní karty města.
Místo zahrání karty se může hráč rozhodnout, že bude odpočívat (a dobere si zásobu nové energie podle počtu lidí, kteří jsou v jeho dimenzi) nebo provede přípravu. Ta mu umožní zahodit libovolný počet karet z ruky a dobrat si ze svého balíčku tak, aby měl znovu pět. Dolízáním hromádky karet do konce nic nekončí, ale hráč může zamíchat svůj odhazovací balíček a pokračovat dál.
Tah ale ještě nekončí. Následují dvě fáze, ve kterých hráč nemá takovou volnost. Nejdříve může dojít k aktivaci postavy. K tomu ale na kartě musí ležet žeton bezpečí a obyvatel města tedy musí být nakloněn do jedné nebo druhé dimenze. Pokud je Mezi, pak se v této fázi nic nestane. V opačném případě hráč, který nad ním má kontrolu, může jeho náklonnost využít ve svůj prospěch a utracením energie navýšit svoji úroveň uvědomění (awareness). Poté se ukazatel aktivity posune k další postavě a partie pokračuje dalším tahem.
V budoucnosti může hráč svoje nastřádané úrovně uvědomění použít jedenkrát za hru k aktivaci schopnosti. Uvědomění je ale především jedním ze způsobů, jak celou partii vyhrát. Stačí se dostat na šestou úroveň, ale cena energie za každý krok se zvyšuje. Hráči ale bojují především o obyvatele města a to je také hlavní způsob, jak je možné určit vítěze. Stačí, aby jeden nebo druhý hráč přetáhnul do svojí dimenze a na konec stupnice (= pohltil nebo zachránil) tři lidské postavy a může slavit vítězství.
InBetween je opravdu velmi unikátní hrou pro dva protivníky. V partii se odehrává neustálé přetahování sem a tam o obyvatele malého městečka, které je na pokraji dvou dimenzí. A hráči mají v ruce pouze karty, kterými to všechno mohou ovlivnit. Právě ta jednoduchost herních mechanismů v kombinaci s velmi těsným a napínavým bojem je to, co ji odlišuje od ostatních duelovek.
Na hře se nám líbí, že každé rozhodnutí je ještě možné zvrátit z druhé strany. Hráči prostě mají předem jasno, která postava bude tentokrát aktivní. A jedinou neznámou je to, jakou kartu zahraje soupeř z ruky a jakou akci využije. To je dostatečný manévrovací prostor, ale současně je vždy na výběr pouze pevně daná sada karet. Pokud tedy hráči navzájem znají své možnosti – především v pozdějších partiích – je hra velmi příjemně taktická. Je třeba mít dobře nastudované také schopnosti karet. I to přijde s nahráním několika her.
Dvě dimenze s sebou přináší také solidní dávku tématu a atmosféry. Pohlcování lidí je trochu horrorový námět a ruku v ruce s ním jde také zpracování. Samotné žetony jsou řešené dřevěnými kostičkami, které ke hře sedí.
Všechno to moc dobře plyne a hlavně celá partie se bez problémů směstná do nějakých třiceti minut. To je vynikající čas, za který si užijete spoustu zábavy, ale při tom nemusíte obětovat celý večer. I na tomto prostoru ale hra dokáže rozehrát zajímavá dramata a má nějaký logický vývoj.
InBetween je hrou, která vám připomene skvělý seriál Stranger Things. Jiná dimenze, dva protivníci, dobrodružná atmosféra, ale především výtečná zábava. A jediným záporem tak zůstává vyšší cena za hru, která je nakonec v malé krabičce a nabídne vlastně pouze karty. InBetween se řadí kvalitou mezi top hry pro dva hráče.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Adam Kwapiński |
Ilustrace | Seweryn Borkowski, Tomasz Kalisz, Paweł Niziołek, Seweryn Piotrowski, Rafał Szłapa, Sebastian Zakrzewski |
Vydavatel | Board&Dice, GaGa Games, Ludofy Creative, Magic Store Srl, MS Edizioni |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 40 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (1 voters) |
Kategorie | Card Game, Horror, Science Fiction |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Hand Management, Once-Per-Game Abilities, Take That, Tug of War, Variable Player Powers |
Rodina | Digital Implementations: Tabletopia, Players: Two-Player Only Games |
Alternativní názvy | На грани |
Více o hře.
+ rychlá partie
+ chytré mechanismy
+ pro dva soupeře
+ téma a atmosféra
+ přetahování o každého obyvatele
+ více možností vítězství
- cena
- první partie je spíš poznávací