Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Inspector Mouse: The Great Escape

Nejspíš byste to nikdy neuhodli, ale myši jsou skvělými detektivy. Díky svým citlivým čumáčkům mají skvělý smysl pro stopy. K tomu jsou navíc malé a všude se dostanou. Žádné tajemství před nimi není v bezpečí, protože sluch mají parádní. Myši jsou prostě přirození řešitelé zločinů. Jenže když jsou všichni pachatelé za mřížemi, může přijít jen jedno. Vzpoura a útěk! A teď už myši potřebují pomoc.

A právě jednou takovou nezapomenutelnou vzpouru se mohou hráči pokusit zažehnat v deskové hře Inspector Mouse: The Great Escape, kterou vytvořil designer Markus Nikisch. Jeho výtvor ozdobila ilustracemi Valeska Scholz a hra dostala finální podobu ve firmě HABA a jedná se o novinku pro rok 2021.

Žlutá čtvercová krabička nepotřebuje velikost. Nezapomeňte, že uvnitř žijí myšáci, kteří nejsou nijak nároční na prostor. Jeden z nich nás vede po stopě už na víku boxu. V rámci přípravy musí hráči nejdříve zcela vyprázdnit dno, protože to vyplní kartonovým křížem a vytvoří tak devět místností. Jednu z nich vybaví alarmem (dutým plechovým zvonečkem).

Vše pak překryjí třemi deskami s otvory. Nahoře zůstane ilustrace vězení a všechno propojí figurka inspektora, kterou hráči prostrčí středovým otvorem. Celou sestavu pak za myšákovu hlavu položí na dno tak, aby cela byla nad zvonkem. Stanou postaví autíčko pro útěk a rozloží sadu žetonů zločinců, jednu položí do vchodu do vězení. Tím se žeton dostane do druhé vrstvy a je možné jej ukrýt beze stopy pod otáčející se mapou. Každý z hráčů pak dostane jednu lupu a poznámkový bloček, který je přeložený a uvnitř je místo na ukrytí tipu.

Hráči se budou střídat na tahu, na jehož začátku vždy hodí kostkou. Podle jejího výsledku může otočit s pomocí figurky vrstvou pod mapou vězení, a to buď ve směru nebo proti směru hodinových ručiček. Točí tak dlouho, dokud není okénko s východem z vězení volné (nikdo sem ještě nevložil žeton vězně). Hráč si vybere jeden ze žetonů, prohlédne si jej a položí do vchodu tak, že všichni mohou vidět, o koho se jedná.

Otáčet se může pouze prostřední vrstva, která má celkem deset okének na ukrývající se vězně. Jenže dřív nebo později se jeden z vězňů díky otáčení přesune nad otvor ve spodní vrstvě a spustí alarm tím, že spadne na kovový zvonek.

Nyní všichni detektivové potrápí svoji paměť a zkusí odpovědět na těžkou otázku: který z vězňů, kteří se zatím ukryli za dveřmi do vězení, spustil alarm? Každý vezme svůj žeton lupy a označí podle svého mínění správný portrét tajně v bločku. Teprve až mají všichni zvoleného svého vězně, lze situaci zkontrolovat zvednutím herního plánu. Kdokoliv se správným tipem dostane žeton s hvězdou.

Alarm ale není zrovna hlučný, takže aby jeho „zvonění slyšeli, musí být účastníci při tazích zticha a bedlivě poslouchat. V případě, že se při vyhodnocování útěku zjistí, že na alarmovém zvonku leží více než jeden žeton, se některému z vězňů opravdu podařilo proklouznout ven, Jeho žeton je položen vedle krabice k útěkovému autu. Druhý zločinec, na jehož zvonění hráči zareagovali, je ale vyhodnocen jako obvykle.

Ještě horší situace nastane v případě, že šlo o falešný alarm a na zvonku nikdo neleží. V takovém případě se detektivové seběhli k místu, ale při tom nechali nehlídané další východy. Všichni zločinci, kteří se v tuto chvíli ukrývali pod plánem, utečou a jejich žetony jsou přesunuty k autu.

Pokud by se tímto způsobem zaplnily všechny pozice v kartonovém autě, pak všichni hráči svorně jako detektivní tým prohráli. Oslavit vítězství mohou pouze tak, že dokáží umístit i posledního padoucha pod mapu, aniž by bylo zaplněno únikové auto. V takové situaci vyhráli všichni, ale nejlepším detektivem je ten, kdo má nejvíce hvězd za správné tipy.

Inspector Mouse je hrou, ve které se budou před hráči ukrývat vězni v temných chodbách a oni se je snaží odhalit a dopravit zpět za mříže. Jenže zabezpečení věznice není dokonalé a alarm občas nesepne. Venku už čeká auto, které uprchlíky odveze do bezpečí.

Hráči proti tomu mohou bojovat pouze svojí pamětí, protože od začátku do konce vidí přesně pozici vězňů ve chvíli, kdy se ukryjí. Od té chvíle se posouvá mapka jen ve směru nebo proti směru hodinových ručiček, takže s dobrou pamětí a přehledem je možné bezchybně sledovat jejich pohyb.  

Ačkoliv hráči spolupracují v lovu na uprchlíky, přesto nakonec je možné často určit jediného vítěze. Jenže stejně tak se nemusí radovat ani jeden, pokud unikne příliš vězňů. To ale mohou ovlivnit i kostky, protože ty rozhodují, kterým směrem se bude herní plán v každém kole točit.

Čím víc hráčů se účastní partie, tím méně se dostanou sami do akce. Současně to má ale vliv také na obtížnost celého pamatování, ve kterém je každý sám za sebe. Souboj samotný netrvá nijak dlouho, protože je omezený počtem žetonů vězňů. Inspector Mouse se nám moc líbí, protože opět dává dětem možnost ukázat svoji parádní paměť a přehled. Pobaví hlavně originální provedení, kde se žetony ukrývají mezi dvěma deskami a každá chyba znamená zvonění alarmu. Plechový zvuk je tichý a je třeba opravdu tiše poslouchat, což trénuje jinak neviděnou trpělivost. Inspector Mouse je vynikající dětskou hrou.

Recenze: Inspector Mouse: The Great Escape
Inspector Mouse je o paměti a pečlivém poslouchání. Hráči se musí pokusit zabránit vězňům v úniku. Při tom musí v první řadě poslouchat kostku a teprve poté se mohou řídit sami svým sluchem. Umístí nový žeton, a jak vězeň utíká, ukryje se ve stínech. Každý uprchlík rozezvučí kovový bubínek a hráči jsou tak blíž prohře. S dobrou pamětí ale vyhrají, protože Inspector Mouse umí odměnit všechny a ještě určit jednoho vítěze.
Klady:
+ unikátní zpracování
+ rychlá partie
+ trénuje trpělivost a schopnost být zticha
+ trocha spolupráce (lze prohrát)
Zápory:
- náhoda kostky
4.1
Prozkoumávejte dál
Recenze: Pohádkáři – příběhy z karet na pokračování