Draci už dávno nebydlí v jeskyních. Každý má svoji vlastní věž, ve které sídlí a jen málokdy ji opouští. Místo toho má najaté lidské otroky, kteří s ní hýbou. V nekonečné dračí válce, která nepatří jen do legend. Je skutečná!
Alespoň natolik, aby se objevila v deskové hře. Jmenuje se Kamisado a vytvořil ji Peter Burley, poprvé v produkci malé firmy Burley Games. Ovšem o několik let později si hry všimli ve firmě Huch & friends a vydali její novou edici. A to je moment, kdy si našla cestu také na český trh a to včetně lokalizovaných pravidel. Zásluhu si mohou připsat ve firmě REXhry.
V bílé krabici se skrývá pouze oheň, popel a dračí věže. Právě ty budou hlavními hrdiny celé abstraktní zábavy. Po zvednutí víka tak kromě dvou brožur pravidel (jedna s popisy a druhá plná příkladů) odložíme stranou rozkládací herní plán. Ten je oboustranný a na jeho ploše se rozkládá bojiště o rozměrech osm krát osm políček, po nichž jsou různě rozeseté barvy. Druhá strana napomáhá v orientaci japonskými znaky pro ty, kteří mají problémy s rozeznáváním barev.
Pod plánem pak je šestnáct otvorů v plastové vložce. A v každé prohlubni stojí jedna dračí věž – osm bílých a stejný počet černých, s hradbami nahoře a natištěným barevným znakem. Žádná bílá věž není stejná a dohromady tak mají osm barev (a tedy i znaků), čímž odpovídají barevným políčkům na plánu. Celou herní sestavu doplňují malé průhledné sloupečky, které budou označovat vítězné body.
Na začátku partie si hráči rozdělí role útočníka a obránce. Podle toho si rozeberou věže a postaví je na spodní řadu herního plánu tak, aby se barva jejich znaku shodovala s políčkem. Průhledné žetony zatím nikomu nepatří, takže začnou souboj na stole vedle plánu.
Začíná bílý a od té doby se hráči budou střídat. Pouze a jen první tah je naprosto volný a útočník si tak může vybrat, kterou věží posune a jak daleko. Kdykoliv i v dalším průběhu hry se totiž mohou figurky pohybovat neomezeně daleko v přímém směru dopředu nebo šikmo. Od chvíle, co se přesune první věž, vstupuje do hry nové pravidlo.
Barva políčka, na kterém figurka zastaví, je současně příkazem pro soupeře. Ten může hýbat pouze figurkou stejné barvy (se stejně zbarveným nápisem) a to v libovolném ze tří směrů (rovně, šikmo do stran). Věže není povoleno přeskakovat. Hráči se tak střídají v přesouvání věží a současně tím ovlivňují možnosti toho druhého. Cílem obou pak je dorazit vlastní věží do soupeřovy startovní řady jako první.
Jak bude všechno pokračovat dál, závisí na tom, jak se hráči domluvili na začátku. Na výběr jsou totiž rovnou čtyři možné délky partie. Ta nejkratší končí právě teď a tady, po zhruba patnácti minutách taktizování.
Ovšem pokud si vyberou delší souboj, pak na ně čeká nový zvrat. Figurka, která dorazila do nejzazší řady, získá nové síly. Stane se z ní takzvaná sumo věž, což si hráč poznačí umístěním jednoho průhledného žetonu na její střechu. Taková sumo figurka pak v následujícím kole bude sice o kapku pomalejší (ujde pouze vzdálenost pěti políček), ale dokáže tlačit soupeřovu figurku o jedno políčko vzad.
Navíc se v tomto kole role obrací. Vítěz se stává obráncem a určí, jakým způsobem se sestaví řada věží pro následující kolo. Tentokrát už nebude dodržovat odstíny políček, ale hráči je berou a pokládají do řady podle vzdálenosti v řádcích a sloupcích.
Pak už může začít další kolo, které zase skončí za stejné podmínky. Pokud by jej dokázal hráč ukončit věží, která už má položený nahoře bod, získá druhý. Ten se počítá v držení sumo figurky za dva. Partie pak může pokračovat dál s dvojitou sumo figurkou, která je ještě pomalejší, ale dokáže tlačit rovnou dvě věže soupeře. Souboj pokračuje do té doby, dokud jeden z účastníků nedosáhne předem určeného bodového cíle.
Kamisado je důmyslená abstraktní hra, která vás nenechá ani na chvíli odpočinout. Ve vlastním tahu nerozhodujete pouze o svém úspěchu, ale také omezujete možnosti protivníka. A to hned na jednu jedinou figurku z osmi. Většina vašeho tahu se tak odehrává mimo vaši režii a volbu za vás provede někdo jiný.
Díky tomu je tato hra zážitkem úplně jiná než abstraktní hry, na které jsme zvyklí. Určování tahu soupeři už jsme tu měli ve hře Okyia, ale tady jde rozsah možností ještě o řád dál. Jednotlivé tahy jsou opravdu velmi důležité a každá chyba se počítá. Zásadní je také rozestavení figurek, které v kombinaci s rozložením barevných políček na plánu vytváří více či méně výhodné pozice. Tady mají výhodu hráči, kteří už Kamisado hráli nad začátečníky.
K tomu všemu je ale potřeba přičíst především velmi důmyslný způsob bodování. Bodující věže se stávají silnějšími, ale také pomalejšími. Tím se pro ně stává těžším dosáhnout dalšího bodu. To je důležité, protože takové nové skórování je pokaždé více a více cenné. A přesto všechno zůstává dostatečně jednoduché, abyste hru dokázali s několika názornými ukázkami vysvětlit během několika minut.
Délka kol závisí na tom, jak moc to hráči berou vážně. U každého tahu lze přemýšlet, protože každý pohyb ovlivní hned dvě věci. A současně nesmí hráči zapomenout na útočení a snahu proniknout do poslední řady protivníka. Ale i tak umí hra být v jednotlivé partii opravdu rychlá a klidně skončit i během necelých deseti minut, pokud se sejdou správní protivníci. Čím více kol ale budete hrát, tím delší souboj musíte očekávat. Tak se může bitva natáhnout klidně i daleko přes hodinu. Trochu tomu zabraňují navyšující se bodové odměny pro sumo figurky.
Hra je po celou dobu partie velice přehledná. Barvy dodávají možnostem jasné obrysy a i samotné bodování je kdykoliv na dosah ruky. Samotné zpracování pak je opravdu vynikající, věže jsou masivní, ale současně mají na spodní straně semišovou úpravu. A jak autoři mysleli na zpracování je vidět i z podrobných příkladů v pravidlech a oboustranné desky, která myslí i na lidi se špatným vnímáním barev.
Nikdy jsme se netajili tím, že máme rádi abstraktní přemýšlivé hry. Pokud je na to nálada, pak umí člověka opravdu prověřit. A přes svoji jednoduchost je Kamisado právě tím prostředkem, jak svoje schopnosti můžete porovnat se soupeřem. Napínavé bitvy různých délek podle přání hráčů je nespornou výhodou Kamisada.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Peter Burley |
Ilustrace | Peter Burley, Peter Dennis, Steve Tolley, Yoojung Lee |
Vydavatel | Burley Games, 999 Games, Devir, FoxMind, HUCH!, MTS Games, Popcorn Games, Zvezda |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (15 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy |
Mechanismy | Grid Movement, Slide / Push, Square Grid |
Rodina | Category: Combinatorial, Components: 8 x 8 Grids, Digital Implementations: BoardSpace, Digital Implementations: Yucata, Players: Two-Player Only Games |
Alternativní názvy | Kamisado Pocket, Камисадо, 달빛 아래에서 수를 |
Více o hře.
+ různé délky partie
+ provedení
+ chytré bodování
+ omezujete možnosti soupeře
+ rychlé hry (se správnými hráči)
+ přístupné pro všechny
- výhoda zkušeného hráče nad začátečníkem
- partie se může protáhnout, pokud budete hodně přemýšlet