Pamatuji si dobu, kdy tam seděl. Jenže teď je trůn prázdný a pouze myši ve zdech si šeptají o postavě, která bloudí sklepeními. Do podzemí Karaku se už dlouho nikdo neodvážil, protože v šeru chladných chodeb bloudí spousta nebezpečných stvoření. Ty si ke snídani dávají právě zmiňované myši, které se nám nastěhovaly do kuchyně. A právě tam jsme se doslechli o tom, že se temný pán vrací.
A tak ve šlépějích obrovského úspěchu deskové hry Karak přichází její dobrodružné rozšíření, které si pro hráče připravili Petr Mikša a Roman Hladík. Druhý jmenovaný se postaral také o ilustrace. Hru vydává firma Albi.
Menší krabička se jasně svojí barvou a grafikou hlásí k rodině Karaku a uvnitř na hráče čekají v první a hlavní řadě noví hrdinové. Každxý má svoji figurku a kartu, kterou při přípravě hráči umístí na desku hrdiny ze základní hry. Bludiště katakomb obohatí nové destičky (celkem jich je osmnáct) a nemohou chybět ani noví nepřátelé. Základem všeho se ale nakonec ukáže být pán Karaku s kartou a figurkou.
Partie Karaku staví hráče a jejich hrdiny před bludiště, které postupně objevují a přikládají vytažené destičky k mapě. Ta se rozrůstá, a kromě chodeb nabízí hlavně místnosti a v nich různé prvky. Hlavním pro každého hrdinu je bojové vybavení, které si hráči po zisku pokládají na destičku svojí postavy a mohou tak využívat její síly. Dříve nebo později se na mapě začnou objevovat kromě pokladů také nestvůry, které je třeba porazit s pomocí dostatečně silné zbraně. Odvaha hrdinů narůstá, až si nakonec někdo troufne na draka. Ten je závěrečným soupeřem, ale jeho porážka neodhalí vítěze. Tím se stává nejbohatší hrdina.
A komponenty z většiny obohatí základní sady, čímž přibude počet nepřátel a také dílků na průzkum katakomb. Na začátku partie si ale hráči mohou nově vybrat hrdiny, který každý zase vynikají nějakou speciální novou schopností. Například hraničářka má k dispozici svého kamaráda medvěda, který se některých bitev zúčastní a podpoří ji velmi výrazně. Jen je třeba hodit dobrou hodnotu. Ne všechny dovednosti se ale točí kolem útoku, například barbar Valduk je neúnavný a může dokončit pohyb i po boji.
Jednotlivé postavy jsou opravdu zajímavé a každá nabízí jedinečný zážitek. Správné využívání výhod je jedním z předpokladů úspěchu. Celá nová čtveřice je lákavá a vytváří tak silnou konkurenci postavám, které známe ze základu. Hráči a děti v rodinách určitě tuto novou širší nabídku ocení a (stejně jako u nás) očekávejte tuhou bitvu o hraničářku.
Radost udělají i nepřátelé, kteří poskytují hlavně širší výběr, a tedy i více protivníků k poražení na cestě za vítězstvím. Jenže spolu s tím přichází také nové odměny, konkrétně dvě. První z nich je Mrazivá pěst, která je zdánlivě jen další zbraň. Ale je možné ji použít i po hodu kostky a to je zajímavý (a důležitý) bonus.
Při souboji s nimi ale hráči budou především muset objevit dva nnové druhy komnat. A právě tady se poprvé dostávají do konfliktu ne s drakem, ale s panem Karaku. Prokletá komnata i Bojová aréna jsou místnosti, které jej postupně vyvolávají. V takovém případě hráči i nadále bojují spolu, ale k tomu navíc se jeden z nich po určitém počtu tahů stane pánem Karaku, když do něj vstoupí jeho duch (do toho nejslabšího). Od té chvíle se sice bude dále účastnit partie, ale má k dispozici schopnosti všech hrdinů, kteří se partie účastní.
Tahle nová varianta dodává i tomu poslednímu v partii naději na vítězství. Přináší zvrat, který hráči nečekají. To proto, že jeho načasování je pokaždé jiné. Záleží jen na náhodě a na tom, kdy se odhalí pátá destička s novými místnostmi.
Současně jsou ale tyto místnosti samostatné a mohou fungovat i bez této varianty v základním způsobu hry. Prokletá komnata hráče nutí hodit kostkou a případně přijmout následky špatného výsledku v podobě kletby.
Bojová aréna je ale ještě jiným typem přídavku. To proto, že hráč se musí okamžitě rozhodnout, koho se soupeřů vyzve na souboj. Vítěz okrade svého soupeře o jeden předmět. A je jasné, že k tomu bude využita kostka, a tedy i pořádná porce štěstí.
Partie se při tom nijak zbytečně nenatáhne ani zde nepřibývá počet hráčů, kteří se mohou bitvy o trůn nejbohatšího hrdiny ucházet. To všechno zůstává při starém. A stejně tak i přístupnost hry pro rodiny s dětmi, které k ní mají stále nejblíž.
Karak Regent je rozšířením, které toho zdánlivě neukrývá v krabici moc. Jenže zdání tady klame, protože hlavní hvězdou je zde nová varianta. Všechno funguje podobně a i přes její název Pán Karaku je stále závěrečným padouchem drak. Jenže po cestě jeden z hráčů sejde na scestí, ale i tak stále zůstává partie o soupeření.
A pak jsou tu ty další drobnosti. Je jich překvapivě hodně, ačkoliv v mraku destiček a karet zaniknou a pěkně se propojí se základním boxem. Ale přesně to jejich úkol. Mají zapadnout tak, aby vypadaly, že sem patří odjakživa. Právě takhle snadno se z tohohle rozšíření stane součást partie, bez které už nebudete Karak chtít hrát. Přesně to je důvod, proč je Karak Regent skvělým rozšířením.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Petr Mikša |
Ilustrace | Roman Hladík |
Vydavatel | Albi, Albi Polska, KOSMOS, Reflexshop, Spelkortsförlaget |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 7 and up |
Kategorie | Expansion for Base-game, Adventure, Exploration, Fantasy |
Mechanismy | Dice Rolling, Modular Board, Tile Placement |
Rozšíření | Karak |
Rodina | Misc: LongPack Games |
Alternativní názvy | Karak: Hősök és lidércek |
Více o hře.
+ nová varianta
+ obohacení základního boxu
+ vše do sebe krásně zapadne
+ noví skvělí hrdinové
- pocitově málo obsahu
One Comment