Císařský dvůr se za vlády Rudolfa II., který nadšeně podporoval různé šarlatány a hokuspokusáře, hemžil příživníky, kteří se snažili vynalézt elixír života, kámen mudrců či tabletku neviditelnosti. Většina z nich však byla pouze vypočítavými herci, kteří využívali císařovy podpory k vlastnímu obohacení a nikdy nic nezkoumali.
Ne všichni však patřili mezi ty, kteří se snažili přiživit na panovníkově štědrosti a podpoře a rádoby měnili kámen na zlato. Na dvoře se nacházela i skupinka opravdových učedníků, kteří zasvětili svůj život objevování.
Velké tajemství této skupinky mágů znal jen lehký vánek, který se pohupoval v katakombách zdejšího hradu, když někdo silně přibouchl dveře. Nikdo se o nich nikdy nezmiňoval, ani se nesnažil nijak upozornit na jejich existenci. Ostatní alchymisti se jich stranili, možná také proto, že se jich báli. Věděli totiž, že se přátelí s nadpřirozenými schopnostmi, o kterých se jim šarlatánům mohlo jenom zdát.
Mistr Ambrosius byl nejstarším alchymistou tohoto tajemného a uzavřeného kruhu. Mladší členové skupinky se mezi sebou přeli o jeho přízeň, protože jen jeden mohl nakonec být hoden toho, aby se dozvěděl tajemství kamene mudrců. Tvrdě bojovali o jeho přízeň v dlouhé řadě úkolů, jež je přinesly před problémy, které běžného smrtelníka nikdy nenapadnou.
Dnes dorazili do cíle své cesty, čeká je poslední úkol ze všech: Sestavit z dostupných ingrediencí homunkula, bytost malého vzrůstu, která svému stvořiteli pomáhá a asistuje, a vdechnout mu život. Souboj může začít!
Hra s tajuplným názvem Kazaam k nám přichází od polských autorů Tomasze a Malgorzaty Majkowských. Balení už na první pohled zaujme netradiční kresbou a obsah na tento dojem velmi úspěšně naváže.
Bohužel do krabice, i když je tvarovaná a má přihrádky, neumístíte všechny komponenty hry tak, aby se nehýbaly, a vy jste je při každém hraní hry nemuseli pracně rozdělovat. Takže doporučuji všechno poctivě ogumičkovat (čtvercové kartonové karty) a osáčkovat (hrací žetony). Pokud tomu věnujete trochu snahy na začátku, zajisté se vám to v dalších hrách vrátí v podobě ušetřeného času, který můžete strávit nad samotnou hrou. A ta si určitě váš čas zaslouží.
Základní herní komponentou jsou hrací plány jednotlivých alchymistů, každý zobrazuje jiného homunkula snoubícího se se specializací postavy. Ve hře je těchto plánů celkem šest a vaším úkolem bude na nich sestavit z jednotlivých částí živoucí bytost. Setkáte se zde s kostlivcem, kameňákem, ale i třeba s ohnivcem. Každá z nich má svůj nezaměnitelný vzhled.
Na začátku hry zamícháte na jedné hromádce všechny dílky s částmi těla, každý hráč si vylosuje jednoho z alchymistů, podle toho si před sebe položí jeden z herních plánů a na závěr si vezme do ruky náhodné tři kartičky částí těla. Nyní může hra začít.
Každý herní plán sestává z devíti částí – z hlavy, uší, rukou, trupu, nohou a ocasu reprezentujících všechny součásti, jež musíte najít. Když držíte v ruce dílek, který se vám hodí (a nemusí být nutně od vašeho homunkula), můžete jej vyložit na svoji hrací kartu. K tomu ovšem potřebujete suroviny vypsané na dílku. Pokud je nemáte, můžete je snadno získat – odložíte na hromádku jednu z nepotřebných částí těla (pochopitelně cizího homunkula) a vezmete si odpovídající ingredience. Každý z alchymistů má navíc svojí oblíbenou ingredienci, od níž si při každé takovéto směně bere jeden kus navíc. Jedná se o rtuť, síru, mandragoru, jednorožcův roh, dračí krev, nebo pírko z Fénixe.
Homunkulus nabude vědomí již po položení první části a bude se snažit podporovat svého stvořitele speciálními dovednostmi. Otočením kartičky s konkrétní částí těla můžete tyto schopnosti využít. Právě tento herní princip přináší do Kazaamu velkou dávku variability a napětí. Umožňuje totiž hráčům nejen vybírat kartičky z těch již odložených, ale především krást dílky z rukou soupeřů či dokonce vyhodit jeden z vlastních vyložených dílků.
Když je hráč na tahu, může provést až celkem tři akce. Může ovšem provést také třikrát totéž. Do činností se počítá dolíznutí nové kartičky s částí těla z hromádky, vyložení dílku na hrací plán, výměna dílku za ingredience, otočení vyložené kartičky / použití speciální schopnosti homunkula. Poslední možností je vrácení všech takto otočených karet zpět do neotočené podoby.
Hra končí ve chvíli, kdy některý ze soupeřů vyloží na hrací plán poslední část svého homunkula. Takový hráč nesmí zapomenout vykřiknout Kazaam, protože jinak vaše příšerka zůstane navěky uvězněná ve vlastním těle bez možnosti pohybu! Tento hráč ovšem není ještě vítězem, protože následuje bodování: body dostáváte za každý vyložený dílek, bonusy pak za takový dílek, který zároveň odpovídá postavičce na plánu. Bodovány jsou pouze dílky, které jsou otočeny obrázkem nahoru.
Na hře nám přišla nejpoutavější grafika příšerek, jejíž autorkou je Agnieszka Bała. Díky tomu je Kazaam snadno přístupný i dětem, které si v něm snadno naleznou zalíbení. Snad neprozradíme moc, když řekneme, že hra obsahuje také sedmou, skrytou postavu, která nemá svoji hrací desku.
Bohužel se Kazaamu nevyhnula ani některá negativa. Při hře více hráčů často dojde k situaci, že nejsou k dispozici suroviny. Tento fakt pravidla nijak neřeší a tak záleží pouze na domluvě hráčů, jak se s touto okolností poperou.
Velkým hráčský, dilematem, ze kterého těží hratelnost, je rozhodování, jestli čekat na dílek své příšerky, nebo raději vyložit dílek jiný, který je méně bodovaný. V pozdějších fázích jej sice můžete použitím speciální dovednosti ocasu za cenu jedné akce vyhodit a nahradit vlastním dílkem, ale také se k němu vůbec nemusíte dostat.
Pochopitelnou taktikou je, že hráči si budou navzájem pozdržovat v ruce soupeřovy dílky, což je omezeno limitem maximálně sedmi zároveň držených karet. Z toho plyne také fakt, že jen málokdy se vám podaří na konci hry sestavit kompletně správnou příšerku. Dílky jsou navrženy tak, že vždy navazují, a tak můžete vytvořit například dřevěnou potvůrku s hmyzíma ušima, která bude i tak stále vypadat roztomile.
Kazaam nemá za cíl poskytnout složitou a komplexní zábavu, místo toho nabízí jednoduché, neotřelé herní principy a odsýpající hratelnost přístupnou všem. Podporuje především hráčskou interakci a tím se stará o neustálou zábavu. Můžeme ho směle doporučit rodinám s dětmi, které naučí počtům i strategickému myšlení.
Homunkulové jsou čistotná a nenáročná stvoření. Zároveň jsou ale také výborní rádci a pomocníci. Není zcela jasné, čím se živí a kam se ukrývají na noc. Co však víme zcela jistě je, že až oživíte svého prvního věrného služebníka magickým slovem Kazaam, váš život už nikdy nebude stejný.
Související odkazy:
Recenze: Kazaam Dice
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Małgorzata Majkowska, Tomasz Z. Majkowski |
Ilustrace | Agnieszka Bala, Radosław Gruszewicz |
Vydavatel | Wolf Fang P.H. |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (5 voters) |
Kategorie | Fantasy |
Mechanismy | Action Points, Hand Management, Memory, Set Collection, Tile Placement, Variable Player Powers |
Více o hře.
+ krásná grafika
+ pěkné provedení
+ taktické možnosti
+ originální námět
- nedostatek surovin
- špatné přihrádky v krabici