Ve stínu pyramid se stala spousta věcí. Padli zde bohové, tekla tu krev všech myslitelných tvorů i těch, kteří už dávno žijí pouze v bájích. A přesto zde písek ještě neviděl všechno. Z ničeho nic se na planině objevilo město. Nikdo, ani ty nejlepší jasnovidci neví, jak se tam dostalo. Je tedy na čase jej prozkoumat.
Nové stvůry se na nás všechny hrnou v rozšíření deskové hry Kemet, které dostalo název Ta-Seti. Hra vyšla zcela dle očekávání pod logem společnosti Matagot a rozšíření vytvořili ve spolupráci autoři Jacques Bariot a Guilllaume Montiage. Hra byla novinkou na konci roku 2015, kdy se dostala na trhu a byla představena na veletrhu Spiel 2015.
Pamatujete si na Kemet? Luxusní bojovou hru, ve které se ve stínu pyramid posouvají vojska, bojují mezi sebou a na to všechno shlíží bohové. Hráči každé kolo aktivují několik akcí na své desce, mohou získávat nové dovednosti do budoucích tahů, ale především se snaží získávat vítězné body. Ty lze sbírat za vítězné bitvy, modernizaci pyramid, ale především za kontrolu chrámů.
Podobně jako nedávno představené rozšíření hry Cyclades, i Ta-Seti se skládá ze sady modulů, které postupně rozšiřují možnosti základní hry. Tentokrát se jich v protáhlé a na rozšíření docela velké krabici ukrývá rovnou pět. Každé zde má svoje vlastní komponenty.
Vezmeme si je pěkně popořadě, jak jsou popsané v pravidlech. Číslem jedna tu je černá pyramida a k ní náležící dílky schopností. Hráči zásluhou tohoto modulu budou mít možnost vybrat si tři ze čtyř kostek, které mohou vylepšovat a nakupovat právě pouze odpovídající dílky.
Díky tomu je pro hráče partie zajímavější, protože nemá na výběr vždy ze všeho. Naopak často musí hned na začátku rozhodnout, o jaké dílky a tedy pyramidy stojí. Vše pak samozřejmě závisí na samotných destičkách akcí, které si lze na základě úrovní pyramidy nakoupit. Rozšíření je vcelku nenápadné, ale určitě má dopad na variabilitu.
Druhý modul přidává do hry novou fázi úsvitu, která bude sloužit pro jiný způsob určování začínajícího hráče pro kolo. Hráči se o něj totiž utkají s pomocí karet a především žetonů úsvitu. Ty získá každý z bojovníků za prohranou bitvu. Právě součet bodů ze zahrané karty boje a žetonu dohromady utváří sílu, se kterou se hráč o pořadí utká.
Jiné určování pořadí v každém kole hráči určitě uvítají. Dosud všechno fungovalo jednoduše podle počtu vítězných bodů. Kdo jich měl nejméně, ten otevíral další kolo. Nová možnost je ale spravedlivější, protože výhodu získá ten, kdo utrpěl největší ztráty v minulém kole. Díky tomu hra neznevýhodňuje automaticky toho posledního v bodech, protože to o jeho síle ještě nemusí vypovídat.
V chronologickém popisu si nyní dovolíme přeskočit hlavní modul a podíváme se na čtvrtý v pořadí, protože ten ke stávajícím jednoduše přidává novou vítěznou podmínku. Všichni účastníci boje tak mají možnost předčasně ukončit partii, pokud kdykoliv splní minimum k vítězství a nikdo z ostatních nemá více bodů než on. Tato varianta tak zvýhodňuje hráče, který je aktuálně na tahu, ale především řeší problém, ve kterém hráč může ve svém tahu rozhodnout, kdo z jeho soupeřů (vyrovnaných) zvítězí, když on sám tuto šanci nemá.
Pak jsou tu nové karty boje a božských zásahů. Ty pouze obohacují již existující balíčky, přináší nějaké nové typy. Navýšení počtu karet obvykle automaticky znamená dobrou zprávu a nejinak tomu je i tady, protože variability v těchto prvcích není nikdy dost. Jsou tu i nová monstra, která vás mohou provázet v boji. A kdo by takové šanci odolal?
A nyní před námi leží už pouze titulní modul Ta-Seti, který do hry přidává především zcela novou sadu velkých desek. Ty zobrazují cestu do nového města, které se v poušti objevilo. Každý z hráčů sem umístí jednu svoji novou figurku kněze. Ten může postupovat kupředu, kdykoliv hráč zvolí akci pohybu. Posune se o krok blíž k městu Ta-Seti nebo jej na cestu hráč nasadí. Na trase může být hned několik knězů současně.
Hráči v důsledku jejich pohybů získávají bonusy z měst nebo chrámů. A to nejen okamžité výhody, ale především dílky předmětů a schopností, které si mohou vzít k sobě. Nabídka této cesty je navíc postupně doplňovaná.
Tohle rozšíření zabírá asi nejvíce prostoru v celé krabici, ale současně působí možná nejvíce zbytečně. Nabízí zase další možnost získat dovednosti a výhody nad soupeři, ale odvádí pozornost od hlavního plánu a při tom není dostatečně zajímavá. Tento modul sice vypadá hodně pěkně i s těmi speciálními figurkami, ale je jediným, které jsme do hry nezařazovali pravidelně. Možná to je také proto, že mírně protahuje celou partii. Samozřejmě nabídka více možností a adaptace strategií je stále fajn.
Rozšíření zcela dle očekávání zvyšuje obtížnost pravidel hry, proto je doporučena především zkušeným hráčům této hry. Nováčkům by mohly některé další komponenty zamotat hlavu.
Kemet: Ta-Seti není nějakým dechberoucím rozšířením. Přidává a obohacuje prvky, ale nepřidává nic dechberoucího. Je to výborné rozšíření, o tom není žádných pochyb. Ovšem původní hra je vynikající už bez něj a právě díky tomu vlastně není ten posun tak patrný. Všechny moduly jsou kvalitní a otestované. Pokud jste tedy opravdovými fanoušky Kemetu, pak si jej určitě pořídíte. Ale s hrou na začátku si Ta-Seti asi nepořizujte.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Jacques Bariot, Guillaume Montiage |
Ilustrace | Dimitri Bielak, Émile Denis, Nicolas Fructus |
Vydavatel | Matagot, CrowD Games, Funiverse, Lex Games, Surfin' Meeple China |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Expansion for Base-game, Wargame |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Area Movement, Campaign / Battle Card Driven, Open Drafting |
Rozšíření | Kemet: New Power Tiles, Kemet: Skills and Black Power Tile For Ta-Seti, Kemet |
Rodina | Components: Miniatures, Country: Egypt, Creatures: Monsters, Game: Kemet, Theme: Deserts |
Alternativní názvy | Кемет. Та-сети |
Více o hře.
+ hromada nových dílků
+ zvýšení variability karet
+ příjemné další přídavky
+ nová monstra
+ více taktických možností
- potěší, ale není naprosto nutné
- titulní Ta
-Seti není nejlepší